Margretebergshallen

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Re: Margretebergshallen

Inläggav BSB101 » sön 17 mar, 2013 16:21

2763 skrev:Håller helt med. För övrigt finns det humor bland äkta stockholmare också. Det är väl mest inflyttade som är pretto. För att återföra det hela till depån så finns det en anordning som heter "Skädda" på götebosska. Den används för att maka ur rillan. På Stockholmska heter samma anordning en Urmakare. Var har man mest göteborgshumor i det fallet?

//T


Hur länge måste man bott i Stockholm för att vara en "äkta" stockholmare? Måste man även ha bott innanför tullarna eller räcker det med kommunen? Kan en person vars förfäder bott i Bromma i ett stor antal generationer räknas som en "äkta" stockholmare?
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 2205
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: Margretebergshallen

Inläggav hej » sön 17 mar, 2013 21:41

BSB101 skrev:
2763 skrev:Håller helt med. För övrigt finns det humor bland äkta stockholmare också. Det är väl mest inflyttade som är pretto. För att återföra det hela till depån så finns det en anordning som heter "Skädda" på götebosska. Den används för att maka ur rillan. På Stockholmska heter samma anordning en Urmakare. Var har man mest göteborgshumor i det fallet?

//T


Hur länge måste man bott i Stockholm för att vara en "äkta" stockholmare? Måste man även ha bott innanför tullarna eller räcker det med kommunen? Kan en person vars förfäder bott i Bromma i ett stor antal generationer räknas som en "äkta" stockholmare?


Definitionen av stockholmare är svår definierad. I Göteborg har Kals Åden definierad göteborgare den som är född i Göteborg, bor i Göteborg eller rent allmänt känner sig som göteborgare för göteborgare.
hej
 
Inlägg: 1724
Blev medlem: ons 12 jul, 2006 18:12
Ort: Göteborg

Re: Margretebergshallen

Inläggav 2763 » mån 18 mar, 2013 7:04

BSB101 skrev:Hur länge måste man bott i Stockholm för att vara en "äkta" stockholmare? Måste man även ha bott innanför tullarna eller räcker det med kommunen? Kan en person vars förfäder bott i Bromma i ett stor antal generationer räknas som en "äkta" stockholmare?


Ja du... som utböling är det är väl mer sinnelag än något annat, likt det hej antyder. Men jag tror att gränsen går någonstans i närheten av att man inte behöver slå sig för bröstet och tala om att alla andra är sämre, för jag är minsann Stockholmare.

Kriteriet "tiden för hur länge man bott i Stockholm" påminner mer om invalsprocessen för acceptans i den yttre arkipelagens inavelsgemenskap och har väl kanske inte så mycket med en storstad att göra.

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763
 
Inlägg: 9744
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 14:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Margretebergshallen

Inläggav Leif Steen » tor 28 mar, 2013 13:06

Är det inte läge att skippa frågan om Kååål å Åååda fast tvärtom eller hur diskussionen nu gick. Om inläggen håller en kvalitet så att alla Forum besökare kan förstå och kunna orientera sig så blir det väl ändå bäst ? Eller....?

Tycker besserwisserliga jag.

Jag har följt tråden från start och jag finner att Haralds utmärkta rapporter har gett mig stor behållning och en övergripande förståelse även för Göteborgska företeelser av trafikering och daglig fordonsutsättning. Därför en liten önskan om att inte spåra ut igen i tråden. Det räcker väl med urspårningar i verkliga trafiken, ute i verkligheten.

Än en gång ett tack till Harald för fin rapportering.
"Det vi inte minns, har inte hänt"
Användarvisningsbild
Leif Steen
 
Inlägg: 387
Blev medlem: tor 12 sep, 2002 11:04
Ort: Vällingby, ABC staden

Re: Margretebergshallen

Inläggav Harald » ons 01 maj, 2013 19:14

Jag tackar Leif och kommer ytterligare en bild. Nu är spåren på östra sidan också klara och i söndags stod det två tåg där. Det är väl de två tåg som tidigare stod längst i söder som har fått flytta närmare hallen, för där borta var det tomt.

Bild

Signalerna är som synes fortfarande bortvridna. Det blir kanske någon bild mera om man får igång dem.
Harald
 
Inlägg: 7943
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: Margretebergshallen

Inläggav darthjpp » fre 26 jul, 2013 0:11

Jag noterade i går kväll att det numer finns tända signaler vid Vagnhallen Slottsskogen. De torde kommit igång någon gång den senaste veckan.
darthjpp
 
Inlägg: 587
Blev medlem: lör 14 apr, 2012 22:15
Ort: Inom vallgraven

Re: Margretebergshallen

Inläggav alex87 » fre 26 jul, 2013 0:28

darthjpp skrev:Jag noterade i går kväll att det numer finns tända signaler vid Vagnhallen Slottsskogen. De torde kommit igång någon gång den senaste veckan.


Några är igång, men bortvända från trafiken, dvs ogiltliga.
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Användarvisningsbild
alex87
 
Inlägg: 1210
Blev medlem: fre 14 nov, 2008 11:25
Ort: Göteborg

Re: Margretebergshallen

Inläggav darthjpp » fre 26 jul, 2013 0:50

alex87 skrev:
darthjpp skrev:Jag noterade i går kväll att det numer finns tända signaler vid Vagnhallen Slottsskogen. De torde kommit igång någon gång den senaste veckan.


Några är igång, men bortvända från trafiken, dvs ogiltliga.


Ah, ok, det förklara varför de syntes från Dag Hammarskjöldsleden när jag var på väg in till stan.
Finns det någon tidplan på när de skall tas i drift, eller är det "Innan jul, oklart vilken jul." som fortfarande gäller :-) :?:
darthjpp
 
Inlägg: 587
Blev medlem: lör 14 apr, 2012 22:15
Ort: Inom vallgraven

Re: Margretebergshallen

Inläggav alex87 » fre 26 jul, 2013 23:58

darthjpp skrev:
alex87 skrev:
darthjpp skrev:Jag noterade i går kväll att det numer finns tända signaler vid Vagnhallen Slottsskogen. De torde kommit igång någon gång den senaste veckan.


Några är igång, men bortvända från trafiken, dvs ogiltliga.


Ah, ok, det förklara varför de syntes från Dag Hammarskjöldsleden när jag var på väg in till stan.
Finns det någon tidplan på när de skall tas i drift, eller är det "Innan jul, oklart vilken jul." som fortfarande gäller :-) :?:


Idag när jag åkte förbi var dock allt släckt.. Men ungefär den tidsplanen skulle jag tro :D
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Användarvisningsbild
alex87
 
Inlägg: 1210
Blev medlem: fre 14 nov, 2008 11:25
Ort: Göteborg

Re: Margretebergshallen

Inläggav 643 » sön 28 jul, 2013 2:14

En riktigt äkta stockholmare ska ha haft alla sina förfäder mantalsskrivna i Gamla stan sen
före 1253 :)
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarvisningsbild
643
 
Inlägg: 1031
Blev medlem: ons 11 jan, 2012 10:58

Re: Margretebergshallen

Inläggav gek » sön 28 jul, 2013 12:36

darthjpp skrev:Jag noterade i går kväll att det numer finns tända signaler vid Vagnhallen Slottsskogen. De torde kommit igång någon gång den senaste veckan.


För tre veckor sedan visade en av signalerna ständigt grönt sken. Den var alltså inte beroende av någon spårledning, utan lyste grönt helt obekymrad av vagnar som passerade:

Bild

Signalen är tänkt att reglera infarten till hallen. Den står precis till höger om tåget på bilden nedan:

Bild

Hastighetsnedsättningen till 30 km/h gäller fram tills en bit före infartsväxeln, därifrån var det begränsat till 15 km/h (hastighetstavlan skymtar invid betongmuren i uppförsbacken)

En bit längre norrut stod den här släckta signalen vänd in mot Slottsskogsparken. Den är antagligen tänkt att skydda vagnar som stannat på hållplatsen Botaniska trädgården i riktning mot hallen eller Marklandsgatan:

Bild

På bilden nedan skymtar ytterligare en hastighetstavla för nedsättning till 30 km/h. Detta gäller för det genomgående spåret vid passage av utfarten från hallen mot Marklandsgatan. På själva utfartsspåret tycks det dock stå en stopptavla (vet inte om detta är korrekt benämning; rund röd tavla placerad mitt i spåret) så det verkade inte gå att köra ut från hallområdet. Nu tog jag bilden på kvällen, så jag kan tänka mig att stopptavlan plockas bort inför morgonens utryckning och att det kanske då är hastighetsnedsättning till 15 km/h och/eller signalvakt placerad vid huvudspåret?
Bild
/Gunnar Ekeving
gek
 
Inlägg: 908
Blev medlem: fre 06 aug, 2004 21:40
Ort: Vid linjen

Re: Margretebergshallen

Inläggav Harald » sön 28 jul, 2013 14:48

gek skrev:Signalen är tänkt att reglera infarten till hallen. Den står precis till höger om tåget på bilden nedan:

Bild

Nej, det finns en signal till strax före växeln. Utan att veta säkert, gissar jag att signalen på bilden ovan ska reglera trafiken över detektorn, så att man inte behöver ha möjlighet att magasinera mer än en begäran om tågväg.

Bild

gek skrev:En bit längre norrut stod den här släckta signalen vänd in mot Slottsskogsparken. Den är antagligen tänkt att skydda vagnar som stannat på hållplatsen Botaniska trädgården i riktning mot hallen eller Marklandsgatan:


Den står där signalregleringen för anslutningen från Sahlgrenska f.n. upphör och är till för att det inte ska bli en kort oreglerad sträcka mellan två signalreglerade områden.

gek skrev: På själva utfartsspåret tycks det dock stå en stopptavla (vet inte om detta är korrekt benämning; rund röd tavla placerad mitt i spåret)


Den heter "hindertavla". "Stopptavla" är en rund röd tavla med ett S som anger stopplikt.
Harald
 
Inlägg: 7943
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: Margretebergshallen

Inläggav gek » sön 28 jul, 2013 19:24

Harald skrev: Den heter "hindertavla". "Stopptavla" är en rund röd tavla med ett S som anger stopplikt.


Aha, jag tittade i GS signalinstruktion från 1980, då hette hindertavlan "stopptavla" och stopptavlan hette "stoppmärke". Ett märke var alltså som en tavla men med ett "S" :D De nuvarande benämningarna är betydligt bättre!
/Gunnar Ekeving
gek
 
Inlägg: 908
Blev medlem: fre 06 aug, 2004 21:40
Ort: Vid linjen

Re: Margretebergshallen

Inläggav Vardon » sön 28 jul, 2013 20:44

Signalen som bara lyser grönt kan vara ett trafikpolitiskt utspel från Miljöpartiet :)

Harald har helt rätt att signalen som lyser grönt är till för att reglera kön över detektorn till infarten.

Den som går dit imorgon och fotograferar kan förhoppningsvis få se Göteborgs första växelkontrollsignal för medväxel in action. Men skyll inte på mig om det inte fungerar :)
"Haha I did it and I am proud of it" - D. Duck
Användarvisningsbild
Vardon
 
Inlägg: 241
Blev medlem: tor 30 mar, 2006 23:44

Re: Margretebergshallen

Inläggav gek » mån 29 jul, 2013 18:26

Vardon skrev:Den som går dit imorgon och fotograferar kan förhoppningsvis få se Göteborgs första växelkontrollsignal för medväxel in action.


Gäller detta växeln i utfartsänden av vagnhallsbangården? Är detta med växelkontrollsignalen ett skämt eller är växeln inte uppkörbar?
/Gunnar Ekeving
gek
 
Inlägg: 908
Blev medlem: fre 06 aug, 2004 21:40
Ort: Vid linjen

Re: Margretebergshallen

Inläggav Harald » mån 29 jul, 2013 19:19

gek skrev:
Vardon skrev:Den som går dit imorgon och fotograferar kan förhoppningsvis få se Göteborgs första växelkontrollsignal för medväxel in action.


Gäller detta växeln i utfartsänden av vagnhallsbangården? Är detta med växelkontrollsignalen ett skämt eller är växeln inte uppkörbar?

Det är dessvärre inte ett skämt. Dock frestas man att betrakta hela spårinnehavsverksamheten vid Trafikkontoret som ett skämt. Så här såg det ut idag:

Bild

Tåg i huvudspåret har alltså väjningsplikt mot tåg som kommer från depån. Så kan man undra vad växelkontrollsignalen fyller för funktion. Om växeln inte är uppkörbar behöver man en signal som kan visa stopp om den ligger i fel läge, men det kan inte en växelkontrollsignal göra. Om den är släckt får man köra som om det vore en växel utan signal. Eftersom det inte finns något förbud mot att köra upp medväxlar är den meningslös här.

Nästa fråga är varför man har satt upp en signal av den gamla typen. Det lär finnas en utredning som har kommit fram till att den inte dög, varför man tog fram en signal med ett annat utseende. Inte för att jag förstår vad det var för fel på gamla, men om man nu har kommit fram till att den inte duger, så ska man väl inte sätta upp nya sådana.

Om man hade tänkt igenom saken lite bättre hade man kunnat göra en enklare men bättre lösning från början. Om vi börjar med infarten så är den enda nya risken där en motväxel. Den kan man kontrollera med en växelkontrollsignal. Det plus eventuellt en tavla som förbjuder backning från depån ut i huvudspåret är allt som hade behövts där.

Vid utfarten måste man kontrollera att växeln inte blir uppkörd samt hantera konflikten mellan huvudspår och utfart från depån. Dessutom är det lämpligt att ha växeln inne i depån som skiljer mellan utfartsspåret och utdragsspåret i kontroll som sidoskydd för huvudspåret. Det hade man kunnat lösa med tre punktsignaler, en i huvudspåret, en för utfarten och en motriktad för körning från utdragsspåret till hallgården. Punktsignaler skyddar mot fientliga rörelser men garanterar inte hinderfrihet, d.v.s. det är körning på sikt.

I stället skulle man slå på stort och så klarade man inte av det (trots att det inte borde vara så svårt) och nu har man åstadkommit ett ologiskt mischmasch plus sänkt hastighet för spårvagnarna. Det ska bli intressant att se hur länge de tillfälliga hastighetstavlorna ska stå där. Vid Hagens Stationsväg stod de "tillfälligt" i fyra år.
Harald
 
Inlägg: 7943
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: Margretebergshallen

Inläggav Leif Steen » ons 31 jul, 2013 23:49

Det är dessvärre inte ett skämt. Dock frestas man att betrakta hela spårinnehavsverksamheten vid Trafikkontoret som ett skämt.


Hmm............kan projekteringsmissarna bero på att större delen av den signaltekniska kompetensen försvann över till Vectura i samband med omorganisation och intern oro under 2010 på GS Banteknik? Antar att ansvarsdelen ligger på Trafikkontoret men vem sköter projektering, kontroll och byggande idag?

Flera frågor alltså !

Mvh Leif
"Det vi inte minns, har inte hänt"
Användarvisningsbild
Leif Steen
 
Inlägg: 387
Blev medlem: tor 12 sep, 2002 11:04
Ort: Vällingby, ABC staden

Re: Margretebergshallen

Inläggav 2763 » tor 01 aug, 2013 7:28

Nja, Leif.

GS Bantekniks ansvar och den av dig refererade personalturbulensen kan vi lämna utanför detta ärende - de hör inte hit.

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763
 
Inlägg: 9744
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 14:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Margretebergshallen

Inläggav Leif Steen » tor 01 aug, 2013 8:14

De "märkligheter" som Harald beskriver har ju naturligtvis en förklaring, men det låter bra att omorganisationen i detta fall inte påverkat verksamheten. Det är annars ofta den stora förklaringen till störningar och "gnissel" i projekt och löpande verksamhet.

Någonstans finns det ju en förklaring till att kompetensbrister uppstår. Jag har, i vart fall haft, insyn i hur GS hanterat projektering av signalanläggningar genom tiderna. Självklart gäller som alltid att en vag funktionsbeskrivning och systemhandling ger avtryck i slutprodukten och funktionen.

Ledningen har alltför ofta en för positiv bild av effektivitetsförbättringar genom omorganisation, en bild som oftast inte delas av folk på "fältet". Gäller även min egen organisation. Här i Stockholm har avtalstvister runt en ny konsultintagsprocess nästan helt lamslagit färdigställandet av nya Tvärbanan, på det sätt att stora konsultbolag som ÅF med flera, har dragit tillbaka sina medarbetare från projektet samt att andra ledsnat och när avtalen gått ut, valt att gå till andra uppdragsgivare, så att projektet nu sitter med stora bemanningsluckor samtidigt som det är som intensivast när det gäller färdigställandet.

Förseningen uppgår nu till närmast ett år när det gäller delen Alvik- Solna. På en investering av 5 Miljarder blir det stora räntekostnader. Leverantören av signalsystemet GE har tyvärr också utmärkt sig. Infranord som monterar kan bara konstatera faktum. I detta fallet med Tvärbanan förstår jag faktiskt inte varför inget kommit ut till press och politikerna.

När brister uppstår och kvaliteten i en beställarorganisation sjunker, drabbas alla intressenter, leverantörer som brukare medan det enda som ökar är kostnader.
"Det vi inte minns, har inte hänt"
Användarvisningsbild
Leif Steen
 
Inlägg: 387
Blev medlem: tor 12 sep, 2002 11:04
Ort: Vällingby, ABC staden

Re: Margretebergshallen

Inläggav gek » tor 01 aug, 2013 20:26

Leif Steen skrev:Här i Stockholm har avtalstvister runt en ny konsultintagsprocess nästan helt lamslagit färdigställandet av nya Tvärbanan, på det sätt att stora konsultbolag som ÅF med flera, har dragit tillbaka sina medarbetare från projektet samt att andra ledsnat och när avtalen gått ut, valt att gå till andra uppdragsgivare, så att projektet nu sitter med stora bemanningsluckor samtidigt som det är som intensivast när det gäller färdigställandet.

Förseningen uppgår nu till närmast ett år när det gäller delen Alvik- Solna. På en investering av 5 Miljarder blir det stora räntekostnader. Leverantören av signalsystemet GE har tyvärr också utmärkt sig. Infranord som monterar kan bara konstatera faktum.


Förseningen av Tvärbanan Alvik - Solna centrum beror väl endast på problem med signalsystemet? Det tycks ju gå utmärkt bra att köra på banan, även med passagerare. Egentligen behövs inga avancerade signalanordningar på den spårvägssträckan; vid Ulvsundahallen borde säkerheten kunna ordnas på liknande sätt som Harald i tidigare inlägg föreslår för vagnhallen Slottsskogen/Margretebergshallen i Göteborg - växelkontrollsignal vid motväxlar och punktsignaler för att hindra sammanstötningar. Sedan bör det finns linjeblockering på sträckor med dålig sikt (t ex i tunnel) och på utpräglade snabbsträckor på egen banvall. Men detta är ju enkla anordningar som fungerar på många spårvägsanläggningar runt om i världen Kanske lämpligt kräva att leverantörer endast får lämna anbud som baseras på befintlig och väl beprövad teknik, och med angivande av minst två referensinstallationer?

Jag trodde man i Göteborg tagit lärdom av de stora problemen med ny signalteknik på Angeredsbanan och endast installerade sådant som faktiskt behövs och som baseras på robusta lösningar. Så verkade man resonera från slutet av 1970-talet (när A-banans ursprungliga signalsäkerhetssystem byttes ut) och fram tills för något år sedan.
/Gunnar Ekeving
gek
 
Inlägg: 908
Blev medlem: fre 06 aug, 2004 21:40
Ort: Vid linjen

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik (bilder)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster