Margretebergshallen

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Re: Margretebergshallen

Inläggav M_M » mån 28 jan, 2013 2:14

Kan man gissa att det halvofta råkar bli så att pedaltåg och M31 byter plats med varandra i omloppen av olika skäl, och så hamnar några M31:or där?
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 0:39
Ort: Göteborg

Re: Här helgas vilodagen

Inläggav Johan » mån 28 jan, 2013 9:25

Harald skrev:
Bild

På spår 1 står fem pedalvagnssätt och på spår 2 fyra stycken. För att hålla värmen är de påslagna. Förr hade man något som kallades garageringsvärme och kunde vara på även om vagnen i övrigt inte var påslagen, men den verkar inte användas här.



Är det här så ekonomiskt? Klarar inte vagnarna att stå utan värme?
Johan
 
Inlägg: 335
Blev medlem: fre 20 sep, 2002 9:37
Ort: Göteborg

Re: Här helgas vilodagen

Inläggav leifd » mån 28 jan, 2013 14:41

Johan skrev:
Harald skrev:
Bild

På spår 1 står fem pedalvagnssätt och på spår 2 fyra stycken. För att hålla värmen är de påslagna. Förr hade man något som kallades garageringsvärme och kunde vara på även om vagnen i övrigt inte var påslagen, men den verkar inte användas här.



Är det här så ekonomiskt? Klarar inte vagnarna att stå utan värme?


Ekonomiskt... Arbetsmiljö kallas sånt. De ska vara varmt då du ska köra, inte utkylt, dessutom ska de va varmt för resenärerna.
Att hålla en jämn och bra temperatur torde vara de mest ekonomiska. Att ha sjukskriven personal, är t.ex. mycket dyrare än en frisk personal, alltså är de A och O att hålla god arbetsmiljö.

Vagnarna som sådana klara nog stå utan värme. Vad som kan inträffa är väl möjligen frysning i tryckluftssystem, men den risken är nog hyfsat liten.
Dock funkar ju fordon bäst om de får stå uppställda och igång.
Användarvisningsbild
leifd
 
Inlägg: 4255
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 12:19
Ort: Norrköping

Re: Margretebergshallen

Inläggav Vardon » mån 28 jan, 2013 17:05

Har de ett stort skohorn med som de klämmer in vagnarna med? Det ser onekligen ut att kunna bli problem om man inte kör ordentligt fram.
"Haha I did it and I am proud of it" - D. Duck
Användarvisningsbild
Vardon
 
Inlägg: 241
Blev medlem: tor 30 mar, 2006 23:44

Re: Margretebergshallen

Inläggav leifd » mån 28 jan, 2013 20:19

Vardon skrev:Har de ett stort skohorn med som de klämmer in vagnarna med? Det ser onekligen ut att kunna bli problem om man inte kör ordentligt fram.


I Göteborg har de väl alltid vart trångt, o de är ju inget konstigt att stälal upp på små marginaler egentligen.
Bild
Vagnhallen Stampgatan, baksidan...

Bild
Bild
Vagnhallen Stampgatan, mot Stampgatan...
Användarvisningsbild
leifd
 
Inlägg: 4255
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 12:19
Ort: Norrköping

Re: Här helgas vilodagen

Inläggav Johan » ons 30 jan, 2013 10:21

leifd skrev:
Johan skrev:
Harald skrev:
På spår 1 står fem pedalvagnssätt och på spår 2 fyra stycken. För att hålla värmen är de påslagna. Förr hade man något som kallades garageringsvärme och kunde vara på även om vagnen i övrigt inte var påslagen, men den verkar inte användas här.



Är det här så ekonomiskt? Klarar inte vagnarna att stå utan värme?


Ekonomiskt... Arbetsmiljö kallas sånt. De ska vara varmt då du ska köra, inte utkylt, dessutom ska de va varmt för resenärerna.
Att hålla en jämn och bra temperatur torde vara de mest ekonomiska. Att ha sjukskriven personal, är t.ex. mycket dyrare än en frisk personal, alltså är de A och O att hålla god arbetsmiljö.

Vagnarna som sådana klara nog stå utan värme. Vad som kan inträffa är väl möjligen frysning i tryckluftssystem, men den risken är nog hyfsat liten.
Dock funkar ju fordon bäst om de får stå uppställda och igång.


Miljövänligt transportsystem? :wink:

Både en kall bil eller personvagn (järnväg) brukar bli varma på kort tid när man brassar igång värmen. De här spårvagnarna verkar ju stå hela helgen? Dessutom brukar det vara rejäla glipor i dörrarna både på pedalvagnar och M31.

Påminner lite om de gånger det var problem med svårstartade Y1:or så de fick stå uppställda med dieselmotorerna igång över nätterna.

Fina gamla bilder från Göteborg förresten!
Johan
 
Inlägg: 335
Blev medlem: fre 20 sep, 2002 9:37
Ort: Göteborg

Re: Här helgas vilodagen

Inläggav leifd » ons 30 jan, 2013 11:35

Johan skrev:Påminner lite om de gånger det var problem med svårstartade Y1:or så de fick stå uppställda med dieselmotorerna igång över nätterna.

Fina gamla bilder från Göteborg förresten!


Y1 brukar vara svårstartade vintertid om de inte står med motorvärmare kopplad. Sen finns ju alltid frysrisk i växellådorna, speciellt riktningsväxeln.

Tack ! Mer Göteborgsbilder finns här Mina bilder på Facebook
Användarvisningsbild
leifd
 
Inlägg: 4255
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 12:19
Ort: Norrköping

Re: Här helgas vilodagen

Inläggav 2763 » ons 30 jan, 2013 11:44

Johan skrev:Miljövänligt transportsystem? :wink:

Både en kall bil eller personvagn (järnväg) brukar bli varma på kort tid när man brassar igång värmen. De här spårvagnarna verkar ju stå hela helgen? Dessutom brukar det vara rejäla glipor i dörrarna både på pedalvagnar och M31.


Det finns nog mer att göra i frågan, men om den - som nu - blir allt för polariserad är inte heller bra.

Vagnarna hålls väl knappast på någon hög värme, antagligen typ över 0:an precis. I trafik genereras den mesta värmen genom att bromsström går genom motstånd som värmer luft som värmer kupén.

Den ström som åtgår är dessutom till viss del återmatad, eftersom det bromsas en del precis utanför depån.

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763
 
Inlägg: 9744
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 14:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Margretebergshallen

Inläggav M_M » ons 30 jan, 2013 11:51

Viss värme (från insidan) torde dessutom vara rätt bra för att minska rostande...
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 0:39
Ort: Göteborg

Re: Margretebergshallen

Inläggav 2763 » ons 30 jan, 2013 14:37

M_M skrev:Viss värme (från insidan) torde dessutom vara rätt bra för att minska rostande...


Det beror på vad värmen resulterar i. Det kan vara så att fukt och salt i luften tack vare värmen får en väldigt "arbetsstimulans" Om värmen däremot hjälper till att hålla torrt är det en annan femma, och femman går som bekant normalt inte förbi just här.

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763
 
Inlägg: 9744
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 14:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Margretebergshallen

Inläggav Johan » ons 30 jan, 2013 15:59

Det måste vara angeläget att torka upp vagnar som varit ute i vintertrafiken en hel dag. Golvet kan se ut som en hel sjö.
Men om den varma inneluften som dragit åt sig fukten kommer ut i den kalla uteluften, eller bara träffar en kall yta, faller fukten ur och det blir kondens. Varm luft "bär" ju mer vattenånga än kall. Så det känns som en viss liten risk för rostangrepp här. :( Är det sedan fläktar som skapar övertryck och tränger ut luften i alla springor så...
Johan
 
Inlägg: 335
Blev medlem: fre 20 sep, 2002 9:37
Ort: Göteborg

Re: Margretebergshallen

Inläggav M_M » ons 30 jan, 2013 20:09

Bonusfråga angående springor:

Har dessa vagntyper fuktspärr närmast "insidans ytskikt" eller inte?

(T.ex. på personbilar verkar det vara olika, vissa har fuktspärr av plast mellan klädsel och "hålrummet" i dörrar å sånt, andra inte)
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 0:39
Ort: Göteborg

Re: Margretebergshallen

Inläggav hej » ons 30 jan, 2013 22:15

2763 skrev: Om värmen däremot hjälper till att hålla torrt är det en annan femma, och femman går som bekant normalt inte förbi just här.

//T


Fast åtminstone en femma går in.
hej
 
Inlägg: 1724
Blev medlem: ons 12 jul, 2006 18:12
Ort: Göteborg

Re: Margretebergshallen

Inläggav alex87 » ons 30 jan, 2013 22:24

hej skrev:
2763 skrev: Om värmen däremot hjälper till att hålla torrt är det en annan femma, och femman går som bekant normalt inte förbi just här.

//T


Fast åtminstone en femma går in.


Flera femmor går in, åtminstone två stycken, en 17.55 och en 18.39 ;)
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Användarvisningsbild
alex87
 
Inlägg: 1210
Blev medlem: fre 14 nov, 2008 11:25
Ort: Göteborg

Re: Margretebergshallen

Inläggav hej » fre 15 mar, 2013 14:06

Nu är även spåren öster om hallen i bruktagna konstaterade jag igår. :)
hej
 
Inlägg: 1724
Blev medlem: ons 12 jul, 2006 18:12
Ort: Göteborg

Re: Margretebergshallen

Inläggav BSB101 » lör 16 mar, 2013 2:23

Finns det något filter mot göteborgsvitsar som man kan installera som plugin? :twisted:
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 2205
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: Margretebergshallen

Inläggav hej » lör 16 mar, 2013 9:27

BSB101 skrev:Finns det något filter mot göteborgsvitsar som man kan installera som plugin? :twisted:


För att vara en göteborgstråd finner jag inte många vitsar här.
Men är man en trist 08 så skall allt visst vara sterilt tråkigt, eller?
hej
 
Inlägg: 1724
Blev medlem: ons 12 jul, 2006 18:12
Ort: Göteborg

Re: Margretebergshallen

Inläggav 2763 » lör 16 mar, 2013 11:13

Håller helt med. För övrigt finns det humor bland äkta stockholmare också. Det är väl mest inflyttade som är pretto. För att återföra det hela till depån så finns det en anordning som heter "Skädda" på götebosska. Den används för att maka ur rillan. På Stockholmska heter samma anordning en Urmakare. Var har man mest göteborgshumor i det fallet?

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763
 
Inlägg: 9744
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 14:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Margretebergshallen

Inläggav Martin » lör 16 mar, 2013 14:15

M_M skrev:Bonusfråga angående springor:

Har dessa vagntyper fuktspärr närmast "insidans ytskikt" eller inte?

(T.ex. på personbilar verkar det vara olika, vissa har fuktspärr av plast mellan klädsel och "hålrummet" i dörrar å sånt, andra inte)


Jag tror det är "vattenavledare" i bla bildörrar du syftar på. Dessa används som barriär för att vatten som letat sig in i dörren inte ska leta sig vidare in i kupén. För att vatten i sådana mängder att vattenavledare behövs ska tränga in i dörrar måste det finnas en naturlig väg in för vattnet, det gör det där man inte har fasta rutor, dvs där rutan kan vevas/hissas upp och ned, och rutan "försvinner" ner i dörren vid nedfällt läge.
Mig veterligen finns inte denna lösning för rutor på spårvagnar, men jag kan ha fel. För att få bort fukt/vatten som trängt in i kupén på en bil finns det oftast dräneringshål i golvet genom vilka vatten kan ledas bort. Hur det ser ut på spårvagnar får någon annan berätta :wink:
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Användarvisningsbild
Martin
 
Inlägg: 1567
Blev medlem: fre 02 maj, 2003 22:47
Ort: Hjärtat av Bohuslän

Re: Margretebergshallen

Inläggav alex87 » lör 16 mar, 2013 23:59

BSB101 skrev:Finns det något filter mot göteborgsvitsar som man kan installera som plugin? :twisted:


Internt på GS har vi ett fyllo som springer omkring på stan, hon kallas "Kopparmärra" om det nu är en göteborgsvits ;)
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Användarvisningsbild
alex87
 
Inlägg: 1210
Blev medlem: fre 14 nov, 2008 11:25
Ort: Göteborg

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik (bilder)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst