Margretebergshallen

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Re: Margretebergshallen

Inläggav daniel_s » fre 10 aug, 2012 8:38

alex87 skrev:
daniel_s skrev:
alex87 skrev:Enligt den tillfälliga trafikorder som gäller är det denna hastighetsbegräsning i växlarna vid körning mellan Botaniska och Marklandsgatan;
I motväxeln är det 15km/h och i medväxeln 30km/h....

Är inte det samma hastigheter som skulle ha gällt om det inte hade funnits någon order om saken?!?

Jodå, men eftersom den är tillfällig så betyder det att ju att det inte kommer finnas för alltid, ungefär som 15km/h på götaälvbron över klaffen som också är tillfällig :lol:

Nu fattar jag ingenting! Om det redan finns en regel som säger att det är 15 i oförreglad motväxel och 30 i medväxel så behöver man väl inte ge ut en order som säger samma sak i ett specifikt fall, vare sig den är tillfällig eller inte. Men jag har kanske missförstått något... :roll:
daniel_s

Inläggav M_M » fre 10 aug, 2012 14:11

Kan man gissa att ordern finns för att man ska kunna sätta högre STH på växlarna på ett för byråkratin smidigare vis, t.ex. att banan i sig är godkänd för högre STH men ordinarie spårvagnstrafik måste följa ordern?
Användarvisningsbild
M_M

Inläggav alex87 » lör 11 aug, 2012 21:03

Det kommer förmodligen att bli 40km/h som STH, därav en tillfällig trafikorder.
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Användarvisningsbild
alex87

Inläggav daniel_s » lör 11 aug, 2012 22:21

alex87 skrev:Det kommer förmodligen att bli 40km/h som STH, därav en tillfällig trafikorder.

Det var väl ändå en ovanligt snurrig förklaring! Om det som står i ordern är precis samma sak som står i Tri (vilket det är enligt vanligtvis välunderrättad källa, rätta om fel!) så är det naturligtvis en lika onödig order oavsett vad som eventuellt är avsett att införas senare. Jag tycker mera att det låter som om man vill påminna om vad som redan gäller med automatik...
daniel_s

Inläggav olasand » sön 12 aug, 2012 1:24

Jag skulle tro att trafikorden kommit upp mest för att göra oss förare uppmärksamma på att det numera finns två växlar på en sträcka som inte haft det förut.
Spårvagnsförare Göteborgs Spårvägar samt bussförare på Spårvägssällskapet Ringlinien http://jobblogg.olasand.se
Användarvisningsbild
olasand

Inläggav Fredrik E » sön 12 aug, 2012 12:22

Angående trafikordern: Det är en tillfällig trafikorder, följande står i TRI om tillfällig trafikorder: Tillfällig trafikorder används för information om tillfälliga förhållanden. Den skall ha angiven giltighetstid och anslås och meddelas på samma sätt som trafikorder. En tillfällig lösning är gjord tills den permanenta lösningen är klar för bruk kort sagt.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Användarvisningsbild
Fredrik E

Inläggav daniel_s » sön 12 aug, 2012 19:17

Fredrik E skrev:Angående trafikordern: Det är en tillfällig trafikorder, följande står i TRI om tillfällig trafikorder: Tillfällig trafikorder används för information om tillfälliga förhållanden. Den skall ha angiven giltighetstid och anslås och meddelas på samma sätt som trafikorder. En tillfällig lösning är gjord tills den permanenta lösningen är klar för bruk kort sagt.

Jo, men att det finns vissa hastighetsregler som gäller i växlar är inget tillfälligt förhållande, det är ju permanent föreskrivet i Tri. Det är en annan sak att man kan påminna om reglerna när man ändå är i farten! Vore kul att veta vad som egentligen står i den där ordern...
daniel_s

Inläggav hej » sön 12 aug, 2012 19:22

daniel_s skrev:
Fredrik E skrev:Angående trafikordern: Det är en tillfällig trafikorder, följande står i TRI om tillfällig trafikorder: Tillfällig trafikorder används för information om tillfälliga förhållanden. Den skall ha angiven giltighetstid och anslås och meddelas på samma sätt som trafikorder. En tillfällig lösning är gjord tills den permanenta lösningen är klar för bruk kort sagt.

Jo, men att det finns vissa hastighetsregler som gäller i växlar är inget tillfälligt förhållande, det är ju permanent föreskrivet i Tri. Det är en annan sak att man kan påminna om reglerna när man ändå är i farten! Vore kul att veta vad som egentligen står i den där ordern...

Är det inte så att STH kommer vara 40 eller 60 när allt är klart men att för tillfället så är det inte färdigt och därför tillfällig trafikorder?
hej

Inläggav daniel_s » sön 12 aug, 2012 19:31

hej skrev:Är det inte så att STH kommer vara 40 eller 60 när allt är klart men att för tillfället så är det inte färdigt och därför tillfällig trafikorder?

Är du spårvagnsförare? Den hastighet du ska köra NU är den som står i regelboken NU, inte sant? Så det är ointressant vad det ska bli för sth senare, det intressanta är vad reglerna säger om den situation som råder idag. Om du kommer till en medväxel så följer du reglerna för medväxel, och så vidare.
daniel_s

Inläggav Fredrik E » sön 12 aug, 2012 20:34

Jag håller med dig Daniel, lite hängslen och livrem blir det :roll: .
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Användarvisningsbild
Fredrik E

Inläggav alex87 » sön 12 aug, 2012 22:45

Sen kan ju alltid tillfälliga trafikordrar bli permanenta trafikordrar. :D

Kom jag åt en akilleshäl här när jag skrev om tillfällig trafikorder?
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Användarvisningsbild
alex87

Inläggav Skogshuggarn » ons 05 sep, 2012 18:10

Är bygget klart? När börjar hallen användas ?

Någon som har nya bilder kanske? :)
Skogshuggarn

Inläggav Harald » ons 05 sep, 2012 18:34

Jag var där och tittade i förra veckan och då hade det inte hänt mycket synligt sedan man lade in växlarna. Dock har jag hört att man jobbar inne i huset. Jag kanske tar en sväng förbi i morgon eller på fredag och ser om det har hänt något som syns. Det antas väl att hallen ska tas i bruk vid tidtabellsskiftet i december.
Harald

Inläggav darthjpp » ons 05 sep, 2012 19:04

Har kört förbi flera gånger under veckan, och det har varit maskiner och folk igång, men vad de gjort är svårare att se. Förmodligen markarbeten och liknande. Det står ett gäng containrar och fordon mellan berget och hallen, så det är nog inte orimligt att det arbetas inne i hallen.
Åtminstone en av växlarna inne på bangården är utlagd.
darthjpp

Inläggav Gbgcyklaren » ons 05 sep, 2012 22:38

Vet inte om det länkats till förut, men Wikimedia har en del bilder från Margretebergshallen:
http://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Vagnhallen_Slottsskogen
@gbgcyklaren
Användarvisningsbild
Gbgcyklaren

Inläggav Harald » tor 06 sep, 2012 20:39

Som nämnt ovan har man börjat lägga ut växlarna inne på området nu. Här är utfarten:
Bild

En tvåa passerar:
Bild

Ytterligare en växel längre norrut:
Bild
Harald

Inläggav Harald » lör 29 sep, 2012 18:15

En liten uppdatering. Nu har man satt upp rejält stängsel. Frågan är hur mycket det hjälper. Hugade "konstnärer" lär nog hitta vägar in i alla fall.

Bild

Kontaktledningsmasterna på hallgården ska tydligen inte bli av modellen "kanonrör":

Bild

Det ser ut som om portarna ska höjas. Höjden var väl inte tilltagen för kontaktledning :) :

Bild

Lite spår på hallgården. Till vänster på bilden syns ett fundament för en kontaktledningsmast:

Bild

Flänsbärande korsningar är ett otyg, men tyvärr ofta nödvändiga i gatuspår. Förr lades sådana slentrianmässigt överallt, men numera använder man djuprilla vid små vinklar som här:

Bild

Det är svårt att avgöra vilket avstånd moträlen sitter på med ögonmått. Vi får väl hoppas att det är rätt så att vi slipper en upprepning av fadäsen i Angered. Ja, här är det medväxel så det går väl bra ändå, men det finns ju en likadan motväxel vid infarten:

Bild
Harald

Inläggav Harald » tor 04 okt, 2012 21:01

Moträler i växlar har ju varit ett tema på sistone. På bilden nedan, som är tagen vid den blivande Slottsskogshallen, kan man se att även gautspårsväxlar kan ha ett slags moträler. Mitt för korsningen är flänsen på insidan av rillan förtjockad för att hålla hjulet på den andra sidan borta från korsningsspetsen.

Bild

En enkel korsningsväxel blir det också på hallgården. Det är den första i Göteborg. Spårfolket ville lägga dubbla korsningsväxlar på Fontänbron för att få större radier när spåren i Norra Hamngatan byggdes, men stadsplanerarna ville inte ha någon "rangerbangård" på bron så det blev inget med det. Notera att växlarna är enkeltungade. Det har vi haft förr, men såvitt jag vet är borta nu.

Bild
Harald

Inläggav Vardon » fre 05 okt, 2012 10:23

FInns det inte en enkeltungad på Rantorget ut mot E6an har jag för mig. Nu är ju det på hallgård.
"Haha I did it and I am proud of it" - D. Duck
Användarvisningsbild
Vardon

Inläggav alex87 » fre 05 okt, 2012 20:08

Vardon skrev:FInns det inte en enkeltungad på Rantorget ut mot E6an har jag för mig. Nu är ju det på hallgård.

Nepp finns in nån. Slx blir första att få en.
Användarvisningsbild
alex87

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik (bilder)