Margretebergshallen

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Re: Margretebergshallen

Inläggav Harald » mån 30 jul, 2012 16:47

Nupski skrev:Det är skrivet kapat i marken strax efter Botaniska med slut strax innan kurvan in till Marklandsgatan så frågan är om man inte passa på att byta spåret hela vägen, standarden är inte den bästa på nämnd sträcka.

Ja, det måste ju läggas in ett antal isolerskarvar för signalanläggningen och det vore väl lite dumt att svetsa in dem i gamla slitna räler. Troligen gör man allt som behöver göras i spåret, för att inte behöva stänga av någon mer gång.
Harald
 
Inlägg: 8141
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: Margretebergshallen

Inläggav leifd » mån 30 jul, 2012 19:35

Nupski skrev:
leifd skrev:
bruse skrev:Tar det verkligen 3 dygn att installera några växlar om allt redan är förberett?


Känns inte precis som de går att förbereda så speciellt mycke, de går ju lixom trafik på de där spåren, bedömt 20 av dygnets 24 timmar.
Vad man kan göra är ju i princip att bygga växlarna i förtid på annan plats.
När man väl sätter igång, ska det ju göras mycke, schaktarbeten, nytt material i botten och upp, därefter rörarbeten för dränering mm. Rörarbeten för kablar, sen på med växlarna o därefter makadam för balast. Efter detta ska spåret/växlarna justeras så de ligger där de ska, antingen med växelstoppmaskin/växelriktare eller för hand. Troligt är ju att växlarna i detta skedet låses med växelklovar, så att de går att trafikera utan signalanläggning, som väl kommer kopplas in vartefter.
3 dygn förefaller rätt lagom, men finns säkert reservtid för oförutsedda saker.


Det är skrivet kapat i marken strax efter Botaniska med slut strax innan kurvan in till Marklandsgatan så frågan är om man inte passa på att byta spåret hela vägen, standarden är inte den bästa på nämnd sträcka.


Låter väl som en klok idé
Användarvisningsbild
leifd
 
Inlägg: 4311
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 12:19
Ort: Norrköping

Re: Margretebergshallen

Inläggav Harald » fre 03 aug, 2012 16:28

Nu är jobbet igång. Här håller man på med infarten:

Bild

och här med utfarten:

Bild

Man ska tydligen byta mera räler. Här slår man ur rälbefästningarna ända ned till kurvan vid slingan Slottsskogsvallen. Det gick till så att skopan sattes ned i höjd med befästningarna och sedan kördes maskinen längs spåret:

Bild

Den befintliga rälen är lite snedsliten:

Bild

De här rännrälerna ska nog ligga i infarten. De har isolerskarvar och i hitänden är de förberedda för att svetsas ihop med BV50.

Bild
Harald
 
Inlägg: 8141
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: Margretebergshallen

Inläggav darthjpp » sön 05 aug, 2012 14:29

Jag var förbi i lördags eftermiddag och tog några bilder. Växlarna låg i trafikspåret och det svetsades ihop räler. Lite miljöbilder blev det också.

Bildtexter under varje bild.

Bild
Margretebergshallen_VXL_Arbete_Augusti_2012_002 by darthjpp, on Flickr

Den del av trafikspåret, som inte längre behövs.

Bild
Margretebergshallen_VXL_Arbete_Augusti_2012_005 by darthjpp, on Flickr

Materiel för växelinstallationen.

Bild
Margretebergshallen_VXL_Arbete_Augusti_2012_009 by darthjpp, on Flickr

Här svetsas det.

Bild
Margretebergshallen_VXL_Arbete_Augusti_2012_008 by darthjpp, on Flickr

Det ser ut som om man bytt plats på rälerna, höger räl har blivit vänster räl. Slitaget borde ju vara på insidan....
En fundering, är det vanlig att göra på detta sätt för att slita jämnt på rälerna? Eller är det en snålvariant?

Bild
Margretebergshallen_VXL_Arbete_Augusti_2012_012 by darthjpp, on Flickr

Detaljstudie på slitaget....

Bild
Margretebergshallen_VXL_Arbete_Augusti_2012_014 by darthjpp, on Flickr

Uppe på berget har skyddsstaket kommit upp, det är ju dumt om nyfikna, spårvagnsintresserade fotografer trillar ner. :cheesygrin:

Bild
Margretebergshallen_VXL_Arbete_Augusti_2012_016 by darthjpp, on Flickr

Fast, staketet kunde ju stått lite närmare.... :-) Här flyttas en räl

Bild
Margretebergshallen_VXL_Arbete_Augusti_2012_019 by darthjpp, on Flickr

Infartsväxeln, med en rältralla i kranen.

Bild
Margretebergshallen_VXL_Arbete_Augusti_2012_023 by darthjpp, on Flickr

Ett litet melanmål blev belöningen för klättrandet i berg :-)
PS. Blåbären är slut :-)
darthjpp
 
Inlägg: 589
Blev medlem: lör 14 apr, 2012 22:15
Ort: Inom vallgraven

Re: Margretebergshallen

Inläggav Fredrik E » sön 05 aug, 2012 16:40

Rätt så vanligt att man byter sida och kör slut på den också, snålvariant i all ära men varör inte använda det om det går?

Staketet, det gröna, är inte så nytt men nere vid depåområdet byggs det högre staket med taggtråd.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Användarvisningsbild
Fredrik E
 
Inlägg: 2298
Blev medlem: mån 22 sep, 2003 18:17
Ort: Göteborg

Re: Margretebergshallen

Inläggav 2763 » sön 05 aug, 2012 17:05

Fredrik E skrev:Rätt så vanligt att man byter sida och kör slut på den också, snålvariant i all ära men varör inte använda det om det går?


I mitt tycke är det inte en snålvariant. För mig är en snålvariant något som kan användas men där resultatet inte är lika bra. I det här fallet är resultatet lika bra och varför då inte göra det. Hur många av oss köper ett paket mjölk och låter bli att dricka det som är i den nedersta halvan av paketet bara för att det råkade hamna i botten?

Att använda båda sidor av rälhuvudet är en ekonomiskt riktig och framförallt miljöriktig möjlighet.

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763
 
Inlägg: 9767
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 14:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Margretebergshallen

Inläggav Fredrik E » sön 05 aug, 2012 18:12

Håller med dig fullt ut Tony.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Användarvisningsbild
Fredrik E
 
Inlägg: 2298
Blev medlem: mån 22 sep, 2003 18:17
Ort: Göteborg

Re: Margretebergshallen

Inläggav darthjpp » sön 05 aug, 2012 19:10

OK, då har jag fått svar på varför man bytt sida på rälerna. Jag hade en tanke om att det kunde bli snedslitningar på hjulringarna.
darthjpp
 
Inlägg: 589
Blev medlem: lör 14 apr, 2012 22:15
Ort: Inom vallgraven

Re: Margretebergshallen

Inläggav Harald » sön 05 aug, 2012 20:27

Det gröna staketet har inte funnits där tidigare. Det har kommit upp någon gång under sommaren. Dessutom sitter det längre in på berget än markeringarna på marken som visar hur det ska gå. Men att de som gör jobb åt kommunen inte följer anvisningar och att ingen bryr sig om att kolla resultatet av jobbet är ju ingen nyhet.
Harald
 
Inlägg: 8141
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: Margretebergshallen

Inläggav hej » sön 05 aug, 2012 22:02

Hoppas att växlarna är rejält blockerade så att en vagn inte irrar sig in i förtid...
Lär ha hänt både vid rälsbussgaraget och vid Slottskogsvallens delning på den tid då det begav sig.
hej
 
Inlägg: 1726
Blev medlem: ons 12 jul, 2006 18:12
Ort: Göteborg

Re: Margretebergshallen

Inläggav Fredrik E » mån 06 aug, 2012 6:20

Harald skrev:Det gröna staketet har inte funnits där tidigare. Det har kommit upp någon gång under sommaren. Dessutom sitter det längre in på berget än markeringarna på marken som visar hur det ska gå. Men att de som gör jobb åt kommunen inte följer anvisningar och att ingen bryr sig om att kolla resultatet av jobbet är ju ingen nyhet.


Jagade bort stenkastande barn från den kullen i höstas och efteråt skulle jag gena lite men blev stoppad av ett staket, gammal i kroppen så klättrar man ju inte i onödan. :)

Finns det en antydan om att det ska bli spår öster om byggnaden också?
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Användarvisningsbild
Fredrik E
 
Inlägg: 2298
Blev medlem: mån 22 sep, 2003 18:17
Ort: Göteborg

Re: Margretebergshallen

Inläggav alex87 » mån 06 aug, 2012 7:06

Enligt den tillfälliga trafikorder som gäller är det denna hastighetsbegräsning i växlarna vid körning mellan Botaniska och Marklandsgatan;
I motväxeln är det 15km/h och i medväxeln 30km/h....
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Användarvisningsbild
alex87
 
Inlägg: 1210
Blev medlem: fre 14 nov, 2008 11:25
Ort: Göteborg

Re: Margretebergshallen

Inläggav daniel_s » mån 06 aug, 2012 9:05

alex87 skrev:Enligt den tillfälliga trafikorder som gäller är det denna hastighetsbegräsning i växlarna vid körning mellan Botaniska och Marklandsgatan;
I motväxeln är det 15km/h och i medväxeln 30km/h....


Är inte det samma hastigheter som skulle ha gällt om det inte hade funnits någon order om saken?!?
daniel_s
 
Inlägg: 12551
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Margretebergshallen

Inläggav bark » mån 06 aug, 2012 14:54

Tackar för trevliga bilder!
Användarvisningsbild
bark
 
Inlägg: 1738
Blev medlem: tis 02 maj, 2006 10:22
Ort: Linköping

Re: Margretebergshallen

Inläggav alex87 » mån 06 aug, 2012 17:50

daniel_s skrev:
alex87 skrev:Enligt den tillfälliga trafikorder som gäller är det denna hastighetsbegräsning i växlarna vid körning mellan Botaniska och Marklandsgatan;
I motväxeln är det 15km/h och i medväxeln 30km/h....


Är inte det samma hastigheter som skulle ha gällt om det inte hade funnits någon order om saken?!?


Jodå, men eftersom den är tillfällig så betyder det att ju att det inte kommer finnas för alltid, ungefär som 15km/h på götaälvbron över klaffen som också är tillfällig :lol:
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Användarvisningsbild
alex87
 
Inlägg: 1210
Blev medlem: fre 14 nov, 2008 11:25
Ort: Göteborg

Re: Margretebergshallen

Inläggav Harald » mån 06 aug, 2012 22:20

alex87 skrev:ungefär som 15km/h på götaälvbron över klaffen som också är tillfällig

Ja, den försvinner väl när de river bron om 10 år eller så. :wink:
Harald
 
Inlägg: 8141
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: Margretebergshallen

Inläggav Harald » ons 08 aug, 2012 18:58

Det gröna staketet är nyuppsatt. Första gången jag såg det var nu i juli. På den här bilden syns det ju tydligt att hålen för stolparna är nygrävda:

Bild

Och här går staketet över en stig som har använts till nyligen:

Bild

Men det är inte svårt att ta sig ut på utsidan av staketet om man t.ex. vill ta en bild på infartsväxeln :D :

Bild
Harald
 
Inlägg: 8141
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: Margretebergshallen

Inläggav Gbgcyklaren » ons 08 aug, 2012 20:10

Kul att följa bygget genom bilderna. :)
Minns inte om nån redan frågat - men finns det nån skiss på nätet där man kan se hur det kommer att se ut?
@gbgcyklaren
Användarvisningsbild
Gbgcyklaren
 
Inlägg: 221
Blev medlem: ons 09 jun, 2010 22:11
Ort: Göteborg

Re: Margretebergshallen

Inläggav M_M » ons 08 aug, 2012 22:13

2763 skrev:Att använda båda sidor av rälhuvudet är en ekonomiskt riktig och framförallt miljöriktig möjlighet.


En bonusfråga är om det finns räler och matchande slipers där man dessutom kan vända upp-och-ned på rälen och därför alltså kunna "slita den" fyra gånger? Det kanske inte skulle funka, speciellt när den slitna delen av rälen ligger mot slipersen och kanske inte passar? (Man får väl ha två sorters slipers, en för slitna och en för nya "bottnar". Montera på slipers upp-och-ned när spåren ligger på plats och är slitna, vänd sen hela paketet och ta bort de gamla slipersarna och återanvänd dem där man behöver lägga nya spår :D )
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 0:39
Ort: Göteborg

Re: Margretebergshallen

Inläggav Harald » tor 09 aug, 2012 7:00

Du är inte först med den idén. Den är över 170 år gammal, men övergavs eftersom den inte fungerade så bra: http://en.wikipedia.org/wiki/Rail_profi ... eaded_rail
Harald
 
Inlägg: 8141
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik (bilder)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 34 gäster