Margretebergshallen

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Re: Margretebergshallen

Inläggav hej » fre 15 jun, 2012 15:03

Ifall man bygger trähus direkt på mark så finns det en betydande risk att markfukten vandrar upp för träväggen med fuktproblem därtill. Dessutom skall man helst ha ett lager mellan själva marken och trähuset för att fukten i väggarna skall kunna rinna av. Krypgrundens funktion är denna dubbla. I gamla trähus lade man större stenar vid timmerknutarna för att lyfta upp träväggarna.

Detta fick jag en gång i tiden lära mig i gymnasiet. Kanskee finns det mer aktuell kunskap på ämnet.
hej

Inläggav darthjpp » fre 15 jun, 2012 15:37

hej skrev:Ifall man bygger trähus direkt på mark så finns det en betydande risk att markfukten vandrar upp för träväggen med fuktproblem därtill. Dessutom skall man helst ha ett lager mellan själva marken och trähuset för att fukten i väggarna skall kunna rinna av. Krypgrundens funktion är denna dubbla. I gamla trähus lade man större stenar vid timmerknutarna för att lyfta upp träväggarna.

Detta fick jag en gång i tiden lära mig i gymnasiet. Kanskee finns det mer aktuell kunskap på ämnet.

Idag lägger man alltid en fuktspärr mellan träkonstruktioner och mark. Oftast har man ett kapilärbrytande skikt i form av antingen plast eller asfaltsimpregnerad papp. Man kan som alternativ använda tryckimpregnerad virke, men det är ovanligt idag. Oftast används byggplast mot betong/sten med en träregel ovanpå. Numer brukar man även gräva ut under hus på plintar och fylla med makadam eftersom det ger bättre avrinning och torrare miljö under huset.
darthjpp

Inläggav M_M » fre 15 jun, 2012 16:25

Man lär så länge man lever, om jag fattat rätt så gjöt man träbalkar rakt i betongen på 70-talet. Betong och mark är visserligen inte samma sak men det blev ändå inget vidare med avseende på fukt och mögel...
Användarvisningsbild
M_M

Inläggav hej » ons 11 jul, 2012 14:51

Första helgen i augusti stängs spårvagnstrafiken av mellan Marklandsgatan och Botaniska Trädgården. Verkar vara dags för att koppla in hallen på banan. Det såg ut som om de satt upp luftledningsmaster härom dagen, hann inte studera det så noggrant.
hej

Inläggav Harald » fre 13 jul, 2012 8:15

Det finns inte så mycket att ansluta ännu, men växlarna i huvudspåret ska kanske läggas in. Projektet har verkligen gått på sparlåga hittills, men lite har hänt. Här har man plockat ner staketet mot banan och även satt upp en kontaktledningsmast:

Bild

Här har man lagt på topplagret på asfalten och börjat sätta upp stängsel:

Bild

Och så hittade jag en hälsning till en av skribenterna i tråden :wink:

Bild
Harald

Inläggav hej » fre 13 jul, 2012 9:19

Harald skrev:Och så hittade jag en hälsning till en av skribenterna i tråden

:D
hej

Inläggav M_M » fre 13 jul, 2012 13:40

Det ska bli intressant att se vad kalaset kostat när det är klart, med tanke på att det verkar arbetas just när det finns utrymme mellan allt ordinarie spårarbete som görs i stan. Förhoppningsvis blir prislappen klart fördelaktig.
Användarvisningsbild
M_M

Inläggav Harald » tor 26 jul, 2012 19:19

Nu ligger två växlar och väntar på att läggas in. Det ser ut att vara växlarna som ska ligga i huvudspåret. Den här ligger i södra änden:

Bild

Bild

Växeldriv från Hanning&Kahl som sedvanligt i Göteborg. DT Vyhybkarna är en tjeckisk tillverkare av spårväxlar. Jag tror att växlarna har kommit i delar till platsen och monterats där. Mängden borrspån på bilderna ovan tyder på det:

Bild
Harald

Inläggav olasand » fre 27 jul, 2012 10:57

Det tar sig!

Som förare tycker jag att det skall bli spännande att se hur fort vi kommer att få passera växlarna på huvudspåret. Högsta hastighet i växel i stan just nu är 40 km/h, jag hoppas att det blir minst samma hastighet här också.

Sedan tror jag inte växlarna skruvats ihop här i Göteborg, utan i Tjeckien. Eller fanns det borrspån även på marken?
Spårvagnsförare Göteborgs Spårvägar samt bussförare på Spårvägssällskapet Ringlinien http://jobblogg.olasand.se
Användarvisningsbild
olasand

Inläggav danneh » fre 27 jul, 2012 16:39

Vart är det man får köra i 40 km/h över en växel?
danneh

Inläggav alex87 » fre 27 jul, 2012 17:10

danneh skrev:Vart är det man får köra i 40 km/h över en växel?

Snabbspåret, där man kan svänga av från snabbspåret till Olskrokstorget, även kallad svingellänken.
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Användarvisningsbild
alex87

Inläggav Harald » fre 27 jul, 2012 21:11

Korsningen är inte flänsbärande så växlarna borde tillåta full fart i rakspåret.

Bild
Harald

Inläggav darthjpp » fre 27 jul, 2012 21:31

olasand skrev:Det tar sig!

Som förare tycker jag att det skall bli spännande att se hur fort vi kommer att få passera växlarna på huvudspåret. Högsta hastighet i växel i stan just nu är 40 km/h, jag hoppas att det blir minst samma hastighet här också.

Sedan tror jag inte växlarna skruvats ihop här i Göteborg, utan i Tjeckien. Eller fanns det borrspån även på marken?

Eftersom det legat en hög med träslipers som var borta, och dessa sliprar har små etiketter från trafikverket (tog dock ingen bild på etiketten) så är de nog platsbyggda. Var förbi i onsdags kväll, och då verkade inte den norra växeln helt färdig.
darthjpp

Inläggav Fredrik E » lör 28 jul, 2012 7:47

Snabbspåret/Svingeln hade 60 m/h fram till för några år sedan men man sänkte till 40 km/h då man hade ett flertal kontaktledningsras i komplexet så det är inte alltid spårstandarden som avgör hastigheten.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Användarvisningsbild
Fredrik E

Inläggav Harald » mån 30 jul, 2012 11:43

Det ligger borrspån på marken och delarna är numrerade för att underlätta ihopsättning. Skarvarna som är provisoriskt hopsatta ska nog svetsas innan växeln läggs in:

Bild

Här får vi veta att växeln är byggd med svenska 50 kg-räler och att vinkeln i korsningen är 1:9:

Bild

Anslag om spårarbetet när växlarna ska läggas in. Fast jag undrar hur ett anslag som sitter uppe den 29 juli kan vara uppdaterat den 3 augusti:

Bild

Personalparkeringen, men det var ingen personal där, så det var nog besökare till Slottsskogen som hade hittat gratis parkering:

Bild
Harald

Inläggav hej » mån 30 jul, 2012 12:00

Harald skrev:Anslag om spårarbetet när växlarna ska läggas in. Fast jag undrar hur ett anslag som sitter uppe den 29 juli kan vara uppdaterat den 3 augusti:

Bild

Allt kan ju inte vara rätt. I det icke-uppdaterade anslaget så saknades omläggningen för linje 3.
hej

Inläggav bruse » mån 30 jul, 2012 12:34

Tar det verkligen 3 dygn att installera några växlar om allt redan är förberett?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarvisningsbild
bruse

Inläggav LFB » mån 30 jul, 2012 12:53

Kopplar man in signalerna samtidigt?
LFB

Inläggav leifd » mån 30 jul, 2012 15:24

bruse skrev:Tar det verkligen 3 dygn att installera några växlar om allt redan är förberett?

Känns inte precis som de går att förbereda så speciellt mycke, de går ju lixom trafik på de där spåren, bedömt 20 av dygnets 24 timmar.
Vad man kan göra är ju i princip att bygga växlarna i förtid på annan plats.
När man väl sätter igång, ska det ju göras mycke, schaktarbeten, nytt material i botten och upp, därefter rörarbeten för dränering mm. Rörarbeten för kablar, sen på med växlarna o därefter makadam för balast. Efter detta ska spåret/växlarna justeras så de ligger där de ska, antingen med växelstoppmaskin/växelriktare eller för hand. Troligt är ju att växlarna i detta skedet låses med växelklovar, så att de går att trafikera utan signalanläggning, som väl kommer kopplas in vartefter.
3 dygn förefaller rätt lagom, men finns säkert reservtid för oförutsedda saker.
Användarvisningsbild
leifd

Inläggav Nupski » mån 30 jul, 2012 15:30

leifd skrev:
bruse skrev:Tar det verkligen 3 dygn att installera några växlar om allt redan är förberett?

Känns inte precis som de går att förbereda så speciellt mycke, de går ju lixom trafik på de där spåren, bedömt 20 av dygnets 24 timmar.
Vad man kan göra är ju i princip att bygga växlarna i förtid på annan plats.
När man väl sätter igång, ska det ju göras mycke, schaktarbeten, nytt material i botten och upp, därefter rörarbeten för dränering mm. Rörarbeten för kablar, sen på med växlarna o därefter makadam för balast. Efter detta ska spåret/växlarna justeras så de ligger där de ska, antingen med växelstoppmaskin/växelriktare eller för hand. Troligt är ju att växlarna i detta skedet låses med växelklovar, så att de går att trafikera utan signalanläggning, som väl kommer kopplas in vartefter.
3 dygn förefaller rätt lagom, men finns säkert reservtid för oförutsedda saker.

Det är skrivet kapat i marken strax efter Botaniska med slut strax innan kurvan in till Marklandsgatan så frågan är om man inte passa på att byta spåret hela vägen, standarden är inte den bästa på nämnd sträcka.
Nupski

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik (bilder)