Melbourne downtown, Docklands och åter till St Kilda.

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Melbourne downtown, Docklands och åter till St Kilda.

Inläggav Olle » lör 12 feb, 2011 13:51

Måndagen den 4 januari 2010 liksaom de flesta dagarna under resan var långa och händelserika. Vi promenerade i stan och tittade på allt som fanns att titta på. Varmt förstås, men med täta vätskekontroller samt en och annan glass så klarar man värmen. Och när kvällen kommer så brukar temperaturen sjunka nedåt 25-gradersstrecket.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

:D lle.
:-)lle
Användarvisningsbild
Olle

Re: Melbourne downtown, Docklands och åter till St Kilda.

Inläggav M_M » lör 12 feb, 2011 19:17

Olle skrev:Måndagen den 4 januari 2010 liksaom de flesta dagarna under resan var långa och händelserika. Vi promenerade i stan och tittade på allt som fanns att titta på. Varmt förstås, men med täta vätskekontroller samt en och annan glass så klarar man värmen. Och när kvällen kommer så brukar temperaturen sjunka nedåt 25-gradersstrecket.

Tack för ett trevligt bildreportage! :)

Olle skrev:Bild

Är det här verkligen en Z3? Alla andra Z3 du visat bild på verkar ha andra lysen.

Förresten så undrar jag om det verkligen bara är boggierna som är från ASEA på Z1 och Z2.

Även om ASEA inte byggt resten så tycker jag att en del annat påminner om Göteborg-pedalvagnarna, t.ex. den där springan nertill på dörrarna för att de ska kunna öppna sig genom att vikas inåt utan att krocka med fotsteget, och fönstren ser också "pedalvagnmässiga" ut.

Olle skrev:Bild

Den där kartan tycker jag verkar vara ett exempel på halvdålig information. Varför är inte den vänstra kartans rektangels gränser tydligt utmärkta på den högra förstorade kartan? Jag har ärligt talat lite halvsvårt att få ihop att de båda delkartorna verkligen hänger ihop med varandra, speciellt nertill...
Användarvisningsbild
M_M

Inläggav Olle » lör 12 feb, 2011 19:45

M_M skrev:
Är det här verkligen en Z3? Alla andra Z3 du visat bild på verkar ha andra lysen.

Den där kartan tycker jag verkar vara ett exempel på halvdålig information. Varför är inte den vänstra kartans rektangels gränser tydligt utmärkta på den högra förstorade kartan? Jag har ärligt talat lite halvsvårt att få ihop att de båda delkartorna verkligen hänger ihop med varandra, speciellt nertill...

Ja, enligt "Destination City, Melbourne´s Elictric Trams, femte upplagan 2001 av Cross, Budd och Wilson" ska vagnarna 116 - 230 vara av typen Z3. Hittade boken i Norrtälje i en bokhandel.

När det gäller kartan så tycker även jag att den är svår att koppla ihop med innerstaden, som ju i princip är rektangulär men ligger i läge sydväst - nordost c:a 20 grader. Och rutan omfattar mer än själva city, ända ut till Domain Rd, Docklands och universitetet.

Användarvisningsbild
Olle

Inläggav 996 » sön 13 feb, 2011 21:07

Hvordan ser vognparken ut i dag? Noen som har en "fleet list"?

Mvh bjørn
996

Inläggav Olle » sön 13 feb, 2011 21:36

996 skrev:Hvordan ser vognparken ut i dag? Noen som har en "fleet list"?

Mvh bjørn

Wikipedia hittar du alla vagntyperna och länkar till listor med alla vagnarna.

Lite speciellt är det med Australien eftersom så mycket har legat i delstaterna ägo. Victorias elverk ägde alla spårvägar utom innerstadsspårvägen i Melbourne under första hälften av förra seklet.

Användarvisningsbild
Olle

Återgå till Spårtrafik (bilder)