Diggabelt om Ängbyvagnar

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Diggabelt om Ängbyvagnar

Inläggav ålstensgård » lör 06 feb, 2010 13:51

Kolla in Spårvägsmussets hemsida och Samlingarna. Där har det på senare tid dykt upp godbitar som t ex:

A23 394 i Nockeby 1962 i fräscht nyreviderat skick. Vagnen har (sensationellt för mig) som enda A23:a fått en sen revision lackerad med de små moderna vagnsnumren.

A24 373 som tursatt enkelvagn på linje 16 i Mälarhöjden. Måste ha varit mycket ovanligt.

Är det tillåtet att använda museets bilder i trådarna här? Om man anger källan? Hur gamla måste bilderna vara för att man inte skall komma i konflikt med upphovsrätten? Tror själv att det skulle ge en hel del liv åt vår blogg här.

Henrik :)
ålstensgård

Re: Diggabelt om Ängbyvagnar

Inläggav ålstensgård » lör 06 feb, 2010 14:35

Tack Harald, det öppnar onekligen roliga möjligheter... :D
ålstensgård

Inläggav ålstensgård » lör 06 feb, 2010 19:36

Lägg märke till situationen på 373-bilderna. Troligen en juninatt vid 2-3-tiden, det var ljusare på småtimmarna förr innan sommartiden kom. A-änden är skyltad Mälarhöjden, troligen har den ankommit som front utan att ha gått runt slingan. Enkelspårsdrift i nattrafik alltså, pga banarbete???. Detta klarade inte A29 som annars hade monopol på denna linje. Plåtlinjenummer 16 fanns förberedda för vad jag vet endast detta ändamål, eller har någon sett dem i nåt annat sammanhang? Ängbyvagnen hade än en gång visat sin överlevnadsförmåga...

//H :D
ålstensgård

Inläggav Harald » sön 07 feb, 2010 0:42

Nu tänker du väl inte helt rätt. Vagnen står ju i början av slingan med A-änden mot stan, alltså som bakände om vagnen har kommit dit på medspår. Alternativt kan A-änden ha gått som framände på motspår, men i så fall har vagnen ju gått runt i slingan för att komma dit där den står.

Jämför med den här bilden.
Harald

Inläggav ålstensgård » sön 07 feb, 2010 6:25

OK Harald, jag har tänkt fel på nåt sätt eftersom slingan verkar ha gått i vänstersväng. Jag tror ändå att detta har med nattlig enkelspårsdrift och behov av säckvändning att göra, men kanske inte just vid Mälarhöjden.

H :D
ålstensgård

Inläggav 996 » sön 07 feb, 2010 7:42

Øh.., du husker vel at det var venstrekjøring i Sverige på den tida...? :cheesygrin:
Mvh Bjørn
996

Inläggav Harald » sön 07 feb, 2010 10:56

Att det hade med spårarbete att göra skrev besa i den här tråden. Enligt Spårvägsmuseet är bilden från juli 1963. Man kan undra varför det gjordes underhåll på Mälarhöjdsbanan mindre än ett år före nedläggningen, men det kan ju ha varit något akut.
Harald

Inläggav AGR » sön 07 feb, 2010 11:10

I SSS linjehäfte linje 16 är det en bild på sidan 27 som visar 372+370 vid övregångsväxeln mellan Fabriksvägen- Hägersten allé där tåget kommer på motspår från Mälarhöjden. Bilden från 9/8-62
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
AGR

Inläggav ålstensgård » sön 07 feb, 2010 15:17

Ok den gamla tråden som du nämner Harald, lixom den om "A23" nyligen berör ju detta ämne. Om vi har tur så anmäler sig "besa" och "218" med sin kunskap snart :D

Det som förvillar med 373-bilderna kan vara att Mälarhöjdsslingan var bakvänd, dvs hade ett spårkryss i änden och ett omlopp som en högertrafiksslinga. Var det så? I så fall kan vagnen mycket väl ha ankommit på motspår med A-änden först, utan att gå runt. (A-änden står väl inte mot stan, tvärtom). Sedan har föraren skiftat fram- och bakljus, gått genom vagnen utan att ändra destinationsskyltarna och nu väntar han på avgång på medspår mot Slussen.

H
ålstensgård

Inläggav 643 » sön 07 feb, 2010 16:58

Mälarhöjdsslingan var utförd för vänstertrafik, trafikerades i högervarv. De gånger jag upplevde
dessa nattliga körningar med A 24 på linje 16 var anledningen spårarbeten i Hornsgatan, där slitaget
var större genom tät trafikering med vagnar på linje 4 och 10 och där anläggningen skulle hålla mer
än tre år till, fram till högertrafikomläggningen.
Vid dessa spårarbeten kördes A 24 precis som vanligt Mälarhöjden - Hornstull men vändes i över-
gångsväxeln vid Varvsgatan. Trafikanterna fick åka ersättningsbuss Hornstull - Södermalmstorg.
En flexibel lösning, ingen kom på tanken att köra ersättningsbuss hela vägen!

Vagnmästaren

Återställ ordningen - Stomnät med spårväg NU!
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarvisningsbild
643

Inläggav Harald » sön 07 feb, 2010 19:50

A-änden står står mot stan och enligt vad Eric skriver har den kommit dit på vänsterspår, alltså med A-änden sist. Det styrks ju av att bakljuset är tänt. Vagnen står vid hållplatsen som låg vid ingången till slingan.

Bild
Harald

Inläggav besa » mån 08 feb, 2010 21:16

Det var precis som Eric Collin säger. Man gick som vanligt genom slingan. Behovet av A24 var just det att man måste säckvända vid Hornstull. Någon enkelspårskörning på den yttre delen tror jag aldrig förekom. Förvånad att se linjenummer av A24 typ. de två nedre stiften brett isär. Har också bilder på företeelsen, men då var det ingen ljus sommarnatt och en blixt räckte inte så långt.
besa
båtist
besa

Inläggav 996 » mån 08 feb, 2010 21:32

Det er mulig jeg har litt tungt for det, men her kjører man altså en enkel A24 (det var vel flere for å rekke alle avgangene) mellom Mälarhöjden hvor det var sløyfe og det dere kaller "övergångsväxeln" ved Varvsgatan fordi disse i motsetning til A29 var toretningsvogner.
Altså f.eks. Varvsgatan til Mälarhöjden med B-enden foran, rundt sløyfa og tilbake til Varvsgatan fortsatt med B-enden foran. Ved Varvsgatan måtte man jo bytte ende slik at neste tur ble med A-enden foran og så videre. Ikke noe mer en det?

Mvh Bjørn
996

Inläggav besa » mån 08 feb, 2010 22:13

På slutet lades linje 16 om mellan Fabriksvägen och Axelsberg.Böjen runt Hägerstens alle togs bort. Märkligt i sammanhanget var att Hägerstens Alles hållplatskur målades om alldeles innan. De andra hållplatserna som skulle fortsätta att användas ett tag till målades inte. Om det förekom någon enkelspårskörning i samband med denna omläggning minns jag inte. Jag var ju konduktör på de här linjerna under ombyggnaden. På 14 blev det ju träplattformar på vänster sida utom Korpmossevägen. Det gällde att hålla koll på vilken sida man skulle öppna dörrarna. Sånär som på rätningen var ju 16 ratt ograverad i övrigt. I slingan i Mälarhöjden är det numera en konsumbutik.
besa
båtist
besa

Inläggav besa » mån 08 feb, 2010 22:38

Om jag någon gång lär mig hur man lägger in bilder skall ni få se på 17. Förlåt det blir nog mest 14 och 16. Även A23 399 på 12an. Fotade flitigt just sträckan vid Hägerstens Alle som jag tyckte var den vackraste biten. Inte minst med snygg trådupphängning. Försvann ju tyvärr vid rätningen över gärdet. Man behövde platsen för tunnelbanan.
besa
båtist
besa

Inläggav Harald » mån 08 feb, 2010 22:47

996 skrev:Det er mulig jeg har litt tungt for det, men her kjører man altså en enkel A24 (det var vel flere for å rekke alle avgangene) mellom Mälarhöjden hvor det var sløyfe og det dere kaller "övergångsväxeln" ved Varvsgatan fordi disse i motsetning til A29 var toretningsvogner.
Altså f.eks. Varvsgatan til Mälarhöjden med B-enden foran, rundt sløyfa og tilbake til Varvsgatan fortsatt med B-enden foran. Ved Varvsgatan måtte man jo bytte ende slik at neste tur ble med A-enden foran og så videre. Ikke noe mer en det?

Mvh Bjørn

Akkurat! :) Så fungerade det ju på linje 12 också innan vändslingan i Nockeby togs bort. Även när linjerna 8 och 19 kördes med Ängbyvagnar då slingan vid Slussen var borttagen körde man nog så. Enligt malisen fanns det folk på GS planeringsavdelning som trodde att man skulle kunna köra så på Angeredsbanan också när slingan i Angered var klar men man fortfarande vände i säck vid Polhemsplatsen. Det gick ju inte eftersom tågen hade dörrar bara på en sida, men det ska ha krävts praktiska demonstrationer med tändsticksask för att övertyga alla om det. :)
Harald

Inläggav Per Lind » mån 08 feb, 2010 22:49

besa skrev:Om jag någon gång lär mig hur man lägger in bilder skall ni få se på 17. Förlåt det blir nog mest 14 och 16. Även A23 399 på 12an. Fotade flitigt just sträckan vid Hägerstens Alle som jag tyckte var den vackraste biten. Inte minst med snygg trådupphängning. Försvann ju tyvärr vid rätningen över gärdet. Man behövde platsen för tunnelbanan.
besa

Ser jag verkligen fram emot.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarvisningsbild
Per Lind

Inläggav besa » ons 10 feb, 2010 21:15

För att fortsätta med ängbyvagnar. Har de gått på Hornsgatan? Jo faktiskt. Då jag var liten parvel var söndagsnöjena enkla. Dessbättre spårvagnsrelaterade. De bestod i att ta någon linje till ändstationen och där gå runt i ett naturomrade. Det som kom ifråga var 3an till Haga, 9an till Danvikstull, 12an till Nockeby och Judarnskogen. Riktigt exotiskt var 8an till Skarpnäck. Då såg jag de imponerande A13. "Sällsynta grejer för oss norr om slussen" som Beverloo uttryckte det.
När jag blivit lite äldre tog jag mig själv till slussen för att se på A13. Vilken besvikelse. De var borta. I stället säckade A 24or.
Det blev Ringvägshallen som jag ofta besökte. Nu kommer det. Ett A24 tåg hade havererat och skulle dras in i Ringvägshallen. Man kopplade en A1/3. Den orkade inte. En till. Räckte inte. Först när det var tre som drog fick man det att röra sig.
A24 tog ju fjutt ibland. Ett problem som försvann då alla fått motstånden på taket.
Det gick alltså A24 på Hornsgatan. När och på vilken linje? Hur var övergången till A29? Inte som när det kom nya pendeltåg väl. Man skickade så många gamla innan tillräckligt många nya kommit att det uppstod vagnbrist. Anledningen höll man tyst om. Vid övergång till ny vagnpark borde det ju vara överskott ett tag.
Delar från A11/12 skulle ju återanvändas i A29 så det måste väl varit en flexibel övergång. Att det skulle ske uttryckte en förare som "Det skall komma nya lok till vagnarna". Fyllde man på med A24 i skarven. Gick A11/12 någonsin till Fridhemsplan?
Av övergången märkte jag ingenting. Plötsligt var det bara A29. Här kommer det kalendariska kunnande in som jag saknar. Kan mestadels bara relatera till det jag sett i verkligheten. Ett exempel. Hade fått höra att den 12 februari skulle det bli mustanger på 3an. Men vilket år.
Inte sett några bilder på A24 mellan Hornstull och Slussen. Efter som det bevisligen förekommit borde det väl finnas någon dokumentation.
Besa
båtist
besa

Inläggav daniel_s » ons 10 feb, 2010 21:19

Men vänta nu, gick inte A24 i full trafik i Brännkyrka ända fram till 1964? Jag har svårt att se det som en tillfällig insats. Eller menar du specifikt Slussen-linjerna?
daniel_s

Nästa

Återgå till Spårtrafik (bilder)