Byggandet av Spårväg city

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Byggandet av Spårväg city

Inläggav LÅ1 » tor 01 okt, 2009 20:07

Nu har man satt upp en skylt vid Sergels torg om byggandet av Spårväg city.
Bild

Ett förstorat utsnitt:
Bild

Baracker på Normalms torg. Är det för spårvägsbygget? Någon som vet :?:
(Och vad är det för trafik som skall gå höger om avspärrningen? Skylten kanske blev kvar efter förra användningen av staketsektionen?
Bild

Sedan har man grävt upp södra trottoaren på Hamngatan öster om Normalmstorg, dvs vid staketet mot Berzelii park.
Har detta med spårvägsbygget att göra? :?:
Bild

För att trafiken skall respektera skylten så sätter man upp en spärr à la spårtrafik!
Bild

Komplettera gärna med egna bilder i denna tråd framöver!
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Re: Byggandet av Spårväg city

Inläggav MalteR » tor 01 okt, 2009 20:30

Det här ska bli intressant att följa. :D
Mina bilder är ©Hannes R
”A developed country is not a place where the poor have cars. It’s where the rich use public transportation.”
Canon 5D MkII, 24-70mm f/2.8 L, 50mm f/1.4, 100mm f/2.8 Macro, 100-400mm f/4.5-5.6 L, Sigma 12-24mm f/4.5-5.6
Användarvisningsbild
MalteR

Inläggav Patrick » tor 01 okt, 2009 22:33

Nu ligger verkligen min champangeflaska risigt till! :D :D :D :D :wink: :wink: :wink:
Användarvisningsbild
Patrick

Inläggav Kantorn » fre 02 okt, 2009 7:36

Va? Ska de gräva/har de grävt upp Hans Alfredson också?
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav Thomas Lange » fre 02 okt, 2009 9:14

LÅ1 skrev:Sedan har man grävt upp södra trottoaren på Hamngatan öster om Normalmstorg, dvs vid staketet mot Berzelii park.
Har detta med spårvägsbygget att göra? :?:

Ja. Spåret ut från city mot Nybroplan och vidare skall ligga där. Gående får använda stråket genom Berzelii Park. I den andra riktningen från Nybroplan blir det två spår, således tre spår i Hamngatan mellan Nybroplan och Norrmalmstorg. Föraren väljer redan vid Nybroplan om han skalll köra till Norrmalmstorg (höger spår i höger körfält) eller till Sergels torg (vänster spår i det mittre körfältet).

Det blir ingen hållplats i Hamngatan vid Norrmalmstorg längre (annat än för museispårvagnarna). Hållplatsen för reguljära spårvagnar blir i Hamngatan på andra sidan Norrlandsgatan/Kungsträdgårdsgatan vid PK-huset. Hållplats för bussar söderut blir i Kungsträdgårdsgatan efter vänstersvägen från Hamngatan.

Givetvis måste detta läsas med reservation för att det kan bli ändringar på detaljnivå.
Ju förr dess bättre.
Användarvisningsbild
Thomas Lange

Inläggav LÅ1 » fre 02 okt, 2009 9:28

Kantorn skrev:Va? Ska de gräva/har de grävt upp Hans Alfredson också?

Han står kvar, än så länge i alla fall, men från honom och väster ut, till den nu avstängda gatan in mot Berns är trottoaren uppgrävd. (Gatan heter Näckströmsgatan, tror jag.)

Vet man var man skall titta så syns han på denna bild:
Bild

Okeydå, jag gör en inzoomning:
Bild
LÅ1

Inläggav bruse » fre 02 okt, 2009 9:29

Ah, det blir tajt för gubben.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarvisningsbild
bruse

Inläggav bark » fre 02 okt, 2009 13:43

Det var som tusan. Man blir alldeles varm inombords!
Användarvisningsbild
bark

Inläggav Patrick » fre 02 okt, 2009 14:54

bruse skrev:Ah, det blir tajt för gubben.

Blir det för tajt för gubben kan han faktiskt flyttas - platsen han är på har väl ingen anknytning till honom - eller har jag missat något? :roll:
Användarvisningsbild
Patrick

Inläggav Kantorn » fre 02 okt, 2009 14:56

Patrick skrev:
bruse skrev:Ah, det blir tajt för gubben.

Blir det för tajt för gubben kan han faktiskt flyttas - platsen han är på har väl ingen anknytning till honom - eller har jag missat något? :roll:

Nej, inte mer än att han uppträtt både på Berns och China. Men jag tror inte att konstverket har nåt med det att göra. Jog tror konstnären fick fria händer till en utsmyckning på platsen - och som sådan kan den ju flyttas. Men helst inte så långt därifrån om gamla besökare ska hitta den...
Mina önskemål:
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav Kantorn » fre 02 okt, 2009 14:58

Enligt en blogg jag hittade så skulle den egentligen placeras i Helsingborg, men där tackade de nej. Då skulle den sättas i Malmö, som också tackade nej. Så hamnade den slutligen i Stockholm.

Så vi får väl hoppas att inte de också helt plötsligt säger nej. Då får den väl flyttas till antingen Göteborg - där folk har humor (ajajajaj, nu trampade jag i klaveret - men det är ju mitt jobb...) - eller i Tomelilla, varifrån han kommer.
Mina önskemål:
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav Patrick » fre 02 okt, 2009 15:04

Kantorn skrev:Enligt en blogg jag hittade så skulle den egentligen placeras i Helsingborg, men där tackade de nej. Då skulle den sättas i Malmö, som också tackade nej. Så hamnade den slutligen i Stockholm.

Så vi får väl hoppas att inte de också helt plötsligt säger nej. Då får den väl flyttas till antingen Göteborg - där folk har humor (ajajajaj, nu trampade jag i klaveret - men det är ju mitt jobb...) - eller i Tomelilla, varifrån han kommer.

Nej - han ska vara kvar i Stockholm, jag menade att om han flyttas 10 meter åt något håll gör väl inget, bara han inte blir påkörd av en spårvagn med jämna mellanrum! :roll: Eller så får man fixa automatik så att varje gång en spårvagn kommer kryper han ner i sin gatubrunn och stänger locket! Det vore häftigt! :wink:
Användarvisningsbild
Patrick

Inläggav LÅ1 » fre 02 okt, 2009 17:39

Skulpturen heter Humor och jag har aldrig uppfattat den som tillägnad Hasse Alfredson, även om han stod modell för den. Men jag kan ha fel där.

Är det någon som med säkerhet vet om den uppgrävda trottoaren och bodetableringen på Norrmalmstorg är del i spårvägsbyggandet?
Såg en detalj i dag. Vid busshållplasen Kungsträdgården fanns en trafikljusstolpe (grön, men utan lykthus) placerad alldeles vid staketet mot östgående biltrafik. Ca 20 m. väster om övergångsstället. Någon som vet om den har ,med detta att göra?

För övrigt så har övergångsstället vid busshållplatsen, alldeles utanför NK:s huvudentré, fått ny signalanläggning. Stolparna och även lykthusen är grå, kanske av aluminium? Och för fotgängarna sker en nedräkning tills det blir grön gubbe. Har inte tänkt på om man räknar ner till röd gubbe också, men det borde vara intressant för de som rör sig långsamt! Förmodligen en test- eller pilotanläggning.
LÅ1

Inläggav Stefan Widén » fre 02 okt, 2009 18:11

LÅ1 skrev:Är det någon som med säkerhet vet om den uppgrävda trottoaren och bodetableringen på Norrmalmstorg är del i spårvägsbyggandet?

Ja arbetena vid trottoaren har med spårvägen att göra. Den skall smalas av och bli en cyckelbana. Gående hänvisas till parallellgångvägen i parken.

Ett tips till samtliga är att surfa in på stockholm.se och kika på handlingarna där även ritningar över vad som skall byggas finns med. Det finns en länk i en annan tråd.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén

Inläggav ADDE » sön 04 okt, 2009 19:19

LÅ1 skrev:För övrigt så har övergångsstället vid busshållplatsen, alldeles utanför NK:s huvudentré, fått ny signalanläggning. Stolparna och även lykthusen är grå, kanske av aluminium? Och för fotgängarna sker en nedräkning tills det blir grön gubbe. Har inte tänkt på om man räknar ner till röd gubbe också, men det borde vara intressant för de som rör sig långsamt! Förmodligen en test- eller pilotanläggning.

Jag tror den är en pilotanläggning. den är ju först i stockholm. jag såg tidigare att Köpenhamn har såna trafikljus för fotgängare.

och de har nedräkning för både att slå om till rött och grönt. men sekunderna visas inte på en stund efter att den slår om till rött. i grönt så räknar den ner 30 sek.

f.ö. intressant. jag ser fram emot det här projektet.
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE

Inläggav Per Lind » sön 04 okt, 2009 21:29

Sketchen "Hålet i gatan" framfördes av Gus Dahlström och Gösta Krantz och handlade om tunnelbanan till Järva.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarvisningsbild
Per Lind

Inläggav Patrick » sön 04 okt, 2009 21:51

Per Lind skrev:

Sketchen "Hålet i gatan" framfördes av Gus Dahlström och Gösta Krantz och handlade om tunnelbanan till Järva.
-Per

Nja, vad jag minns var det bara Gus Dahlström som stod i sitt hål som han hade ärvt från sin far! Det var en ironisk sketch mot gatukontoret som "alltid" tog väldigt god tid på sig att fylla igen vägarbetshålen efter utfört arbete på den tiden. Väldigt roligt! :D :D :lol: :lol:
Användarvisningsbild
Patrick

Inläggav Per Lind » sön 04 okt, 2009 22:11

Patrick skrev:
Per Lind skrev:

-Per

Nja, vad jag minns var det bara Gus Dahlström som stod i sitt hål som han hade ärvt från sin far! Det var en ironisk sketch mot gatukontoret som "alltid" tog väldigt god tid på sig att fylla igen vägarbetshålen efter utfört arbete på den tiden. Väldigt roligt! :D :D :lol: :lol:

Gus stod i hålet men det var en man som satte igång sketchen genom att fråga Gus vad han höll på med. Lyssnade på sketchen idag.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarvisningsbild
Per Lind

Inläggav Patrick » sön 04 okt, 2009 22:15

Per Lind skrev:
Patrick skrev:
Per Lind skrev:Sketchen "Hålet i gatan" framfördes av Gus Dahlström och Gösta Krantz och handlade om tunnelbanan till Järva.
-Per

Gus stod i hålet men det var en man som satte igång sketchen genom att fråga Gus vad han höll på med. Lyssnade på sketchen idag.
-Per

Du har rätt, men det är så kort stund att man missar det! :wink:
Användarvisningsbild
Patrick

Inläggav Bussmicke » sön 04 okt, 2009 22:30

Patrick skrev:Nu ligger verkligen min champangeflaska risigt till! :D :D :D :D :wink: :wink: :wink:

Jag firar redan med en wirre
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Olympus E-P3, E-M5 (OM-D) och Sony RX-100
Användarvisningsbild
Bussmicke

Nästa

Återgå till Spårtrafik (bilder)