"Mongy" spårväg, en överlevare och 100-åring !!

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

"Mongy" spårväg, en överlevare och 100-åring !!

Inlägg av Olle »

Alfred Mongy hette mannen som lät bygga spårvägen som förbinder Lille med Tourcoing och Roubaix med trafikstart 1909. På den tiden fanns det många hundra mil spårväg i området och de gick in i Belgien också. Stadsspårvägen var normalspårig i Lille och den lades ned fram till början på 70-talet och sedan fanns bara den meterspåriga Mongy kvar. En sidolinje lades ned i mitten på 70-talet annars har linjen sett ut som den gör. 1977 fanns det fyra spårvägslinjer i Frankrike, två i Lille (dessa alltså), en i Saint Etienne och en i Marseille. De första fyra bilderna är från 1977, men den fjärde kan jag inte placera. Jag hittar ingen spårvägskarta från 1977 och på Google Map hittar jag inte korsningen. Nu går inte spårvägen här om det är slingan i Tourcoing som jag tror det är. Kan någon skanna in en linjekarta (Michelin stadskarta kanske) från 1977 och lägga in här?

1980 var dessa vagnar slut och man köpte Düwag ledvagnar och några boggievagnar från Vestische i Rhurområdet som la ned sina spårvägslinjer då. De vagnarna gick i drygt 10 år innan man köpte 24 Italienska vagnar (sic!). I ett land där Alsthom (då med h) är stor. Slingan i Lille, som byggdes om under jorden till att Vestichevagnarna kom (de var tvåriktningsvagnar), byggdes nu om igen för att VAL 2 skulle få utrymme. Sluthållplatserna i Tourcoping och i Roubaix byggdes om, de gick runt i slinor i respektive centrum förut. Nu 2009 ansluter VAL till de två sluthållpltserna. VAL går nu till Belgien.

Det är ett under att spårvägen finns kvar, dels med tanke på de allmänna nedläggningsvågorna och dels att VAL kostat denna relativt lilla (!) stad mycket pengar. Bredavagnarna är lite egna kan man gott säga, av Chemnitztyp.

Jag undrar om jag kommer att få uppleva en fjärde generation spårvagnar i Lille. 1977 var jag i vagnhallen och där fanns gott om trevliga gamla vagnar. Nu har man höjt spänningen till 750 Volt från 600 så de gamla vagnarna kanske inte kan köras då? Vagnhallen är för övrigt nybyggd till Bredavagnarna och flyttad. Men spårvägen heter fortfarande Mongy i staden.

Sist en bild från 70-talets lokaltågsparis som jag fått hjälp att dechifrera.

Ni ser kyrkan Saint Cristoph på en bild i varje årgång, och ser då att sluthållplatsen flyttats.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Sista bilden från en nedlagd järnvägsstation i Paris, med strömskenedrift på linjen till Versailles. Även det är borta från Paris lokaltåg.

:D lle.
:-)lle