1980 var dessa vagnar slut och man köpte Düwag ledvagnar och några boggievagnar från Vestische i Rhurområdet som la ned sina spårvägslinjer då. De vagnarna gick i drygt 10 år innan man köpte 24 Italienska vagnar (sic!). I ett land där Alsthom (då med h) är stor. Slingan i Lille, som byggdes om under jorden till att Vestichevagnarna kom (de var tvåriktningsvagnar), byggdes nu om igen för att VAL 2 skulle få utrymme. Sluthållplatserna i Tourcoping och i Roubaix byggdes om, de gick runt i slinor i respektive centrum förut. Nu 2009 ansluter VAL till de två sluthållpltserna. VAL går nu till Belgien.
Det är ett under att spårvägen finns kvar, dels med tanke på de allmänna nedläggningsvågorna och dels att VAL kostat denna relativt lilla (!) stad mycket pengar. Bredavagnarna är lite egna kan man gott säga, av Chemnitztyp.
Jag undrar om jag kommer att få uppleva en fjärde generation spårvagnar i Lille. 1977 var jag i vagnhallen och där fanns gott om trevliga gamla vagnar. Nu har man höjt spänningen till 750 Volt från 600 så de gamla vagnarna kanske inte kan köras då? Vagnhallen är för övrigt nybyggd till Bredavagnarna och flyttad. Men spårvägen heter fortfarande Mongy i staden.
Sist en bild från 70-talets lokaltågsparis som jag fått hjälp att dechifrera.
Ni ser kyrkan Saint Cristoph på en bild i varje årgång, och ser då att sluthållplatsen flyttats.

Sista bilden från en nedlagd järnvägsstation i Paris, med strömskenedrift på linjen till Versailles. Även det är borta från Paris lokaltåg.