Spårvägen invigdes 9 maj 1901 och var som störst på 50-talet med 26 mil spårväg, 225 motorvagnar, 70 släpvagnar och ett stort antal arbetsvagnar. 1976 utredde man spårvägens framtid och kom fram till att bussar var framtidens melodi, varefter spårvägen lades ned i rasande takt. Den 30 oktober 1982 klockan 01.10 kördes vagn 389 som sista vagn in i vagnhallen i Recklinghausen på linje 210 (ett linjenummer i Rhurområdets linjenumrering) varefter ett par vagnar såldes till Gmunden och 27 vagnar såldes till Lille. 1975 fanns det 8 mil spårväg med 49 motorvagnar för trafikarbetet.

Anteckningarna är gjorda genom åren vid läsandet av Modern Tramway där det då mest var fråga om nedläggning av olika linjer och spårvägar.


Spårvagnar från både Essen och Bochum-Gelsenkirchen körde in till Gladbeck och Buer 1977. Ännu tidigare fanns det anslutningar till fler städer i området






Det ska bli verkligen kul att digitalisera alla smalfilmerna jag tog under den resan. Här i Recklinghausen tog filmen i stillbildskameran slut så det blev inga bilder av spårvagnarna i Wuppertal och Hagen, men de finns på film
