25 år sedan Vestische Strassenbahnen lades ned

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

25 år sedan Vestische Strassenbahnen lades ned

Inlägg av Olle »

Vestische Strassenbahnen, ett stort meterspårigt nät i norra Rhurområdet, lades ned för 25 år sedan. Vestische Strassenbahnen är idag ett av tysklands största trafikbolag, men kör bara buss. Vest betyder på gammal medeltida tyska ett område kring en ort som behärskar området, fritt översatt. Kom ihåg att enkelt V i tyska uttalas som svenskans F.

Spårvägen invigdes 9 maj 1901 och var som störst på 50-talet med 26 mil spårväg, 225 motorvagnar, 70 släpvagnar och ett stort antal arbetsvagnar. 1976 utredde man spårvägens framtid och kom fram till att bussar var framtidens melodi, varefter spårvägen lades ned i rasande takt. Den 30 oktober 1982 klockan 01.10 kördes vagn 389 som sista vagn in i vagnhallen i Recklinghausen på linje 210 (ett linjenummer i Rhurområdets linjenumrering) varefter ett par vagnar såldes till Gmunden och 27 vagnar såldes till Lille. 1975 fanns det 8 mil spårväg med 49 motorvagnar för trafikarbetet.

Bild

Anteckningarna är gjorda genom åren vid läsandet av Modern Tramway där det då mest var fråga om nedläggning av olika linjer och spårvägar.

Bild

Bild

Spårvagnar från både Essen och Bochum-Gelsenkirchen körde in till Gladbeck och Buer 1977. Ännu tidigare fanns det anslutningar till fler städer i området

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Det ska bli verkligen kul att digitalisera alla smalfilmerna jag tog under den resan. Här i Recklinghausen tog filmen i stillbildskameran slut så det blev inga bilder av spårvagnarna i Wuppertal och Hagen, men de finns på film

:cry: lle.
:-)lle
Användarens profilbild
Piirka

Inlägg av Piirka »

Trevliga bilder. Förbryllar mej över vagnsnumren på de tre boggievagnar som 1974 såldes till Gmunden. Tyska Wikipedian uppger både 340, 341 & 347 och 400, 401 & 475. Vare sig Wikipediasidan Duewag-Einheitswagen eller en annan källa (i bokform i min hylla) nämner om nummerändringar för Vestisches T4:or.

Vagn 347 (401?) blev GM 9 år 1977. "Helsingforsvagnen" 341 (475?) blev GM 10 år 1983. Reservdelar plockades ur vagn 340 (400?) innan den skrotades. På Finska spårvägssällskapets sajt finns bilder på 341:n i Helsingfors i juli-augusti 1952:

- översta bilden: En tur på hög- och nattrafiklinjen 4E (Skillnaden-Munksnäs) svänger in mot ändhållplatsen i Munksnäs.
- vänster spalt (översta): linje 4 på Munksnäsallén i augusti 1952
- därunder: linje 4E på samma plats som i sidans översta bild
- därunder: Toivo Niskanens bild på vagnen vid Björnparken i Berghäll
- vänster spalt (understa): innanvy med en konduktris längst bak
- höger spalt (översta): [spekulation] vagnen i nattens mörker som nyankommen till Helsingfors [/spekulation]
- därunder: linje 4E vid Skillnaden
- understa bilden: två herrar inspekterar konduktörsbåsen

Speciellt den sista bilden med de två herrarna väcker frågor: Då vagnen var en tvåriktningsvagn, så fanns det två konduktörsbåsar? I Helsingfors verkar det troligt att man körde vagnen i enriktningstrafik och att man kanske byggde en bås i bakändan och att man hos Vestische hade ambullerande konduktörer? Det som jag dessutom noterade är att bilden med vagnen i "nattens mörker" visar att den hade compact-koppel, medan den i Helsingfors under testerna hade ett trumpetkoppel.

Piirka
---------------
Språklektion 532 i Mumindalen

juttu ['jotto] - artikel, grej, historia, (program)inslag, vits
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Inlägg av Olle »

Piirka skrev:
Trevliga bilder. Förbryllar mej över vagnsnumren på de tre boggievagnar som 1974 såldes till Gmunden. Tyska Wikipedian uppger både 340, 341 & 347 och 400, 401 & 475. Vare sig Wikipediasidan Duewag-Einheitswagen eller en annan källa (i bokform i min hylla) nämner om nummerändringar för Vestisches T4:or.

Piirka
---------------
Språklektion 532 i Mumindalen

juttu ['jotto] - artikel, grej, historia, (program)inslag, vits
Tack, ja numreringen har satt myror i huvet på mej också. Den översta av mina bilder tyder jag som nummer 408 men det är så otydligt att det nog kan vara 400. Jag hitter inget om att Vestische skulle haft mer än 400-403 i den nummerserien.

Gmunden spårvagnar

I den länken hittar man två fd Vestischevagnar men det måste vara de i 300-serien eftersom de inte är ledade, och byggda 1952. Mysteriet tätnar.

:roll: lle.
:-)lle
Användarens profilbild
Piirka

Inlägg av Piirka »

Jag kollade i min bok om tyska spårvagnar. Vestische fick 29 st Düwag/Kiepe -boggievagnar åren 1952-55. Vagnarna 340-351 (12 st, lev. 1952-53) hade dubbeldörrar både fram och bak. Den andra serien med vagnarna 352-368 (1954-55) hade enkel dörr i mitten och framme (i färdriktningen sett, de var ju tvåriktningsvagnar).

Ledvagnsnumreringen började från vagnsnummer 369 och upp till 391. När Mönchengladbach lade ner sin trafik år 1969, övertog Vestische 4 ledvagnar, som numrerades 400-403. Vagnarna 401-403 hamnade i Lille efter att Vestische lade ner trafiken år 1982. Du har tydligen bongat Mönchengladbachvagnen 400! Apropå nummerluckan 392-399. Åtta vagnar byggdes om år 1959 till ledvagnar med "schwebende Mittelteil" i stil med Göteborgs "två rum och kök" från år 1922-23. Den sista utrangerades 1976.

Piirka
---------------
Språklektion 534 i Mumindalen

järnranson - ordentlig/stor dos/portion
Skriv svar