Kartor över linje 12 och 13 men vilket år? Varning STOR fil.

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Kartor över linje 12 och 13 men vilket år? Varning STOR fil.

Inläggav Olle » sön 22 okt, 2006 18:19

Jag hittade denna karta på ett kontor häromdagen. Ena bilden visar linje 12 och 13 i Bromma samt förslaget till utbyggd linje 11. Den andra bilden är en detaljbild över linje 13 till Lillsjöhallen (hette den så?). Fanns det ingen slinga därute? Likasä ser man ingen slinga vid Tranebergs hållplats, den slinga som gick in i berget där ålderdomshemmet ligger nu, vid infarten till Traneberg.

Bild

Bild

Obs att bilderna är STORA vilket jag alltid undviker, men denna gång kan det vara bra att se detaljerna på kartorna. Jag ska dra ned dem i mindre format senare.

Tvärstrecket vid Tranebergs hållplats, vid Kv Getryggen, där var slingar in i berget, men inte låg väl hållplatsen där?

Lägg även märke till bostadslängorna som låg där vagnhallen ligger idag. Det var trähus (statarlängor) har en äldre man berättat för mej. Han var född där.

:lol: lle.
:-)lle
Användarvisningsbild
Olle

Inläggav Björn Stråhle » sön 22 okt, 2006 20:29

För oss som tycker kartor är intressanta, är detta en höjdare. Notera att linje 11 är inlagd i streckprickad form. Linje 12 och 13 är heldragna.

Vad som inte framgår, är förlängningen från linje 13:s ändhållplats mot Ulvsundasjöns "norra strand". Finns den på någon karta?

Hälsningar/Björn
Björns tidsfördriv: http://www.strahle.ws/
Björn Stråhle

Re: Kartor över linje 12 och 13 men vilket år? Varning STOR

Inläggav Piirka » sön 22 okt, 2006 21:08

Olle skrev:Fanns det ingen slinga därute? Likasä ser man ingen slinga vid Tranebergs hållplats, den slinga som gick in i berget där ålderdomshemmet ligger nu, vid infarten till Traneberg.

Jag får en uppfattning av att linje 13 trafikerades med enkelvagnar. En eventuell släpvagn kopplades från vid Traneberg (riktning från stan mot Ulvsunda). Släpvagnen kopplades till motorvagnen på returresan mot stan, således behövdes ingen slinga i Ulvsunda?

Piirka
---------------
Språklektion 400 Bild i Mumindalen

halsa - krama / omfamna
Användarvisningsbild
Piirka

Inläggav Johan Eriksson » sön 22 okt, 2006 22:15

x
Senast redigerad av Johan Eriksson ons 22 jun, 2011 0:27, redigerad totalt 1 gång.
Johan Eriksson

Nödhjälpsbostäder...

Inläggav Cecil Bergsteen » sön 22 okt, 2006 22:19

Ser ut som att nödhjälpsbostäderna ligger kvar på den platsen där Bromma-hallen nu ligger!! Vet någon när dom försvann??
M.V.H
CB.
Cecil Bergsteen
Spammer
Spammer

Inläggav Tobba » sön 22 okt, 2006 23:14

Olle skrev: Den andra bilden är en detaljbild över linje 13 till Lillsjöhallen (hette den så?). Fanns det ingen slinga därute?

Jo man körde med släpvagn till Ulvsunda. Vändslinga saknades.
Släpet handbromsades, varefter motorvagnen körde in på ett sidospår.
Växeln lades om till rakspår, släpets handbroms lossades och vagnen rullade ner för den svagt lutande backen förbi växeln till sidospåret. Sedan hämtade motorvagnen upp släpet.

Minns Tobba.
Standarder är bra. Alla borde ha en.
Användarvisningsbild
Tobba

Inläggav Harald » mån 23 okt, 2006 8:02

Hallen i Ulvsunda hette förstås Ulvsundahallen.
Harald

Inläggav Piirka » mån 23 okt, 2006 9:23

Tobba skrev:Jo man körde med släpvagn till Ulvsunda. Vändslinga saknades. Släpet handbromsades, varefter motorvagnen körde in på ett sidospår. Växeln lades om till rakspår, släpets handbroms lossades och vagnen rullade ner för den svagt lutande backen förbi växeln till sidospåret. Sedan hämtade motorvagnen upp släpet.

Finemangen. De bilder jag sett (före Ängbyvagnarnas tidevarv) på linje 13 visar ensamma motorvagnar från/mot Ulvsunda. Vilket intressant sätt att "rundgå" släpvagnen. :D

Piirka
---------------
Språklektion 402 i Mumindalen

hamna att - bli / vara tvungen
Som straff hamnade jag att städa mitt rum. - Som straff blev jag tvungen att städa mitt rum.
Användarvisningsbild
Piirka

Inläggav PCC » mån 23 okt, 2006 9:31

Den andra bilden är en detaljbild över linje 13 till Lillsjöhallen (hette den så?). Fanns det ingen slinga därute?

Vid Ulvsundahallen fanns en vändslinga, invigdes 10 sept 1944. Den byggdes först sedan vagnarna flyttats från Ulvsundahallen till den nya Brommahallen vilket som var klart 2 maj 1944.

Lägg även märke till bostadslängorna som låg där vagnhallen ligger idag. Det var trähus (statarlängor) har en äldre man berättat för mej. Han var född där.

På den plats där Brommahallen ligger uppfördes s.k. nödbostäder 1917-1918. Den 14 oktober 1942 började nödbostäderna att rivas och knappt en månad senare var det mesta jämnat med marken förutom ett litet område i nordvästra hörnet av området som var i privat ägo. Detta lilla område tog lite längre tid att riva p.g.a. ett tidsödande expropriationsförfarande som vidtogs.

Likasä ser man ingen slinga vid Tranebergs hållplats, den slinga som gick in i berget där ålderdomshemmet ligger nu, vid infarten till Traneberg. Tvärstrecket vid Tranebergs hållplats, vid Kv Getryggen, där var slingar in i berget, men inte låg väl hållplatsen där?

Slingan i Traneberg var klar i samband med invigningen av Ängbybanan 1 oktober 1944. Slingan gick inte in i berget där ålderdomshemmet ligger idag, slingan låg precis väster om viadukten över Margretelundsvägen som finns med på kartan. Där slingan låg ligger idag en HSB fastighet, man kan för övrigt se infarten resp. utfarten till slingan i form av betongmurar i berget sett från tunnelbanespåren. Hållplats Traneberg låg öster om viadukten över Margretelundsvägen så strecket på kartan är fel. Liakså strecket för hållplats Alvik är fel, hållplatsen Alvik låg/ligger även den, öster om viadukten över Vidängsvägen.

mvh PCC
PCC - Poste de Commande Centralisée (Trafikledningscentral)
PCC - Presidents' Conference Committee (Amerikansk standardspårvagn)
Användarvisningsbild
PCC

Inläggav PCC » mån 23 okt, 2006 10:10

Björn Stråhle skrev:Vad som inte framgår, är förlängningen från linje 13:s ändhållplats mot Ulvsundasjöns "norra strand". Finns den på någon karta?

Hälsningar/Björn
Björns tidsfördriv: http://www.strahle.ws/

Vad jag vet fanns det två förlängningar norr om Ulvsunda.

1. Ett spår byggdes någon gång i slutet av 1910-talet från ändhållplatsen Ulvsunda över Lillån och vidare mot Sundbyberg/Norrby gjuterier. Spår och och kontaktledning lades ut men det ska aldrig ha förekommit någon trafik. P.g.a. en tvist i koncessionsfrågan blev det inget mer av denna linje, utan allt revs i början av 1920-talet och industrijärnväg byggdes från Sundbybergs station ner till Johannesfredsvägen i Ulvsunda. Bild på spåret över Lillån mot Sundbyberg finns.

2. Ett spår byggdes från Ulvsunda ändhållplats till norr om Ulvsunda slott vid Ulvsundasjön vid byggandet av Ängbybanan. Till denna plats skeppades makadam i pråmar från en krossplats i Mälaren där det sedan lossades i grusvagnar som sedan drogs med ett av spårvägens lok, bl.a. 1202 vidare till bygget av Ängbybanan. Bild på denna speciella lossningsplats finns.

mvh PCC
Användarvisningsbild
PCC

Inläggav PCC » mån 23 okt, 2006 10:12

Johan Eriksson skrev:Tranebergsbron är ju klar så det är efter 1934 men Ängbybanan är bara streckad och den öppnade 1944. Dess sträckning beslöts 1941 så jag gissar att kartan är från 1941-44.

Mera Olle! :D

Jag tror den är äldre än så. Alviksskolans C-hus byggdes 1939 men finns inte med på kartan.

mvh PCC
Användarvisningsbild
PCC

Inläggav NerdBoy » mån 23 okt, 2006 11:34

Om vi inte vet i vilket syfte kartan ritades ska vi nog inte lita alltför mycket på olika detaljer på den. Om den t.ex. visar ett förslag på en framtida utbyggnad kan det mycket väl vara så att man även har ritat in andra planerade förändringar. Dessutom var det väl då som det är nu, att beslut runt såna här utbyggnader tar lite tid. Att det går ett par år mellan att ett slutgiltigt förslag läggs fram och att beslutet fattas låter inte helt otroligt.
Användarvisningsbild
NerdBoy

Inläggav Olle » mån 23 okt, 2006 14:06

PCC skrev:
..... Slingan gick inte in i berget där ålderdomshemmet ligger idag, slingan låg precis väster om viadukten över Margretelundsvägen som finns med på kartan. Där slingan låg ligger idag en HSB fastighet, ......

mvh PCC

Jo, det var faktiskt HSB-huset jag menade som ålderdomshem. Jag kände en 100-åring som bodde där och jag trodde nog att det var ett ålderdomshem.

Kartan hänger på Bromma Församling vid Brommaplan, i ett av kontorsrummen. Ibland springer jag på sådana här klenoder i mitt arbete och det är ju bra att ständigt ha en digitalkamera till hands då. Som nedanstående bild som hängde i ett trapphus tillsammans med en massa andra gamla stockholmsbilder, på Karlbergsvägen.

Bild

:oops: lle.
:-)lle
Användarvisningsbild
Olle

Återgå till Spårtrafik (bilder)