Switch to mobile style

Rom / Italien smalspår 950 mm och atac spårväg

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Rom / Italien smalspår 950 mm och atac spårväg

Inläggav Olle » fre 17 mar, 2006 18:23

Lite fler bilder från Rom .......

(Förra besöket i Rom var 2003 för min del och då åkte jag med smalspåret till Grotte Celoni som är slutstation provisoriskt när smalspåret rustas sista biten med egen banvall.)

Förutom trådbuss linje 90 och spårvägsmuséet STEFER vid Lido Ostia så finns den smalspåriga spårvägen som passerar Porta Maggiore med den gamla romerska stadsmuren, och de 6 normalspåriga spårvägslinjerna.

Övriga sevärdigheter når man för det mesta per spårväg eller tunnelbana. Vatikanen, Piazza Navona, Fontana di Trevi, Spanska Trappan, Villa Borghesa, Katakomberna vid Via Appia Antica, Olympiastadion (fotboll), Colosseum, Foro Romano, mm mm. Dagskort 4 evro och tredagarskort 11 evro. När man sedan tar sej till flygplatsen Ciampino (lågprisflyg) så gäller dessa kort på lokaltåget, och sedan kostar det 1 Evro att ta flygbussen från Ciampinos station till flygplatsen. När man kommer till Ciampino på nerresan från Sverige så tar man lokalbuss (1 evro) till Anagnina tunnelbanestation där man köper dagskorten. Där står en uppställd spårvagn så bara det .....

Flygbuss som går till Termini kostar 14 evro vill jag minnas och då får man sitta i bilköerna på motorvägen till det priset också.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

8) lle.
:-)lle
Användarvisningsbild
Olle

Inläggav vfp420b » lör 18 mar, 2006 0:21

Mycket trevliga bilder.
Dom spårvagnarna har man sett allihop och åkt med förra våren under ett besök i Rom. :D
Av Tobias

©2017 by Tobias
vfp420b

Inläggav essin » lör 18 mar, 2006 2:04

Mycket intressanta bilder, men tråkigt att 950 mm-vagnarna är så slitna. Cityway-vagnarna är däremot riktigt snygga. Håller de gamla vagnarna på att lackeras om i grönt? Märkte också att sedan jag var i Rom i slutet av 90-talet har Cotral delats i Met.Ro. och Linee Laziali, enligt Met.Ro.:s utmärkta historiksida.
essin

Inläggav Olle » lör 18 mar, 2006 16:12

essin skrev:Mycket intressanta bilder, men tråkigt att 950 mm-vagnarna är så slitna. Cityway-vagnarna är däremot riktigt snygga. Håller de gamla vagnarna på att lackeras om i grönt? Märkte också att sedan jag var i Rom i slutet av 90-talet har Cotral delats i Met.Ro. och Linee Laziali, enligt Met.Ro.:s utmärkta historiksida.

Som jag har förstått så är den smalspåriga Lazio-linjen en del av MetRo (Metropolitana di Roma), liksom de normalspåriga Lido- och Viterbo-linjerna, som alla tre tillhörde Stefer men innan dess var en del av Consortile Trasporti nel Lazio (CoTral) som nu bara kör bussar i Lazio ("Lazio, Latium, är en region i mellersta Italien. Regionen är 17 203 km² stor och har 5 miljoner invånare varav de flesta bor i regionens huvudstad Rom." Klipp från Wikipedia.)

Lazio som förövrigt har ett fotbollslag som torskade mot Roma med 0-2 i en derbymatch som drog full Olympiastadion när vi var där. Spårvagnarna på linje 2 som körde folk till- och från Piazza Mancini vid fottbollsstadion gjorde ett gott arbete.

:wink: lle.
:-)lle
Användarvisningsbild
Olle

Återgå till Spårtrafik (bilder)