Björn Ehnberg skrev:På tal om utseendet på det fordon som förefaller avbildas på vägmärket ifråga kan man ju med lika mycket fog fråga sig vad
motsvarande märke "Varning för järnvägskorsning utan bommar" föreställer. Någonting i den stilen ser man väl egentligen bara i Malmköping när Förstlingen II är på besök!
Du kan ju alltid försöka att illustrera ett elektriskt tåg, utan att det blir pyttelitet och/eller ser ut som en spårvagn!
Björn Ehnberg skrev:Observera att märket "
Varning för järnvägskorsning med bommar" får användas för plankorsningar med bommar, oavsett om banan är klassad som järnväg eller spårväg, även om en del hävdar att man då måste läsa vägmärkesförordningen som

läser bibeln.
De som hävdar det har antagligen läst den gamla vägmärkesförordningen (1978:1001), där märket heter 1.1.30 "Järnvägskorsning med bommar" medan man i de aktuella paragraferna omväxlande talar om "järnvägs- eller spårvägskorsningar" och "plankorsningar". Virrigt så att det förslår, men utan att ha utforskat frågan närmare törs jag satsa en blyertspenna på att man har försökt undvika begreppet "plankorsning" i de delar av förordningen som körkortsaspiranterna kan förväntas bli berörda av.
I den nya vägmärkesförordningen framgår det ju i klartext att märket kan användas såväl i järnvägs- som i spårvägskorsning, men då ska man tänka på att det inte bara är vägmärkesförordningen som styr hur skyddsanordningar vid plankorsning skall utformas. Det finns bl a ett bemyndigande för vägverket att (efter samråd med Banverket) meddela föreskrifter om skyddsanordningar vid plankorsningar (nu heter det plötsligt plankorsning igen), och för närvarande tillåts inte bommar i plankorsning med spårväg såvitt jag vet.