Varning spårväg !

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Re: Högt placerad (onödig?) skylt

Inläggav Olle » sön 29 aug, 2010 8:51

daniel_s skrev:
Olle skrev:Är detta en påbudsskylt eller en hållplatsskylt? De som kör bil lär väl aldrig höja blicken så att de ser skylten och det är ju dessutom heldragen linje. Och spårvagnan behöver knappast någon skylt för att veta vart den ska köra i för fil. Alltså måste det vara en hållplatsskylt, av samma typ som finns i många ryska städer.

Det är ett anvisningsmärke, 543 a "Spårvagnsfält".

Vägtrafikförordningen skrev:Märkena 543 a och 543 b

Märket anger ett fält som är reserverat för spårvagn. Om spårvagnsfältet är reserverat även för taxibilar anges detta genom beteckningen "TAXI" i märkets nedre kant. Då får spårvagnsfältet användas även av utryckningsfordon, polisfordon i tjänsteuppdrag och av eventuella andra fordon, som då anges med en tillägsskylt. Märket sätts upp ovanför det ställe där spårvagnsfältet börjar. Märkets verkningsområde sträcker sig fram till följande korsning, om inte något annat har angetts med märke 544 a eller 544 b.

Finländska vägmärken

Tack,

och lilla skylten bakom betyder kanske strömlös sträcka på 30 centimeter?

:D lle.
:-)lle
Användarvisningsbild
Olle

Vem får då köra här?

Inläggav Olle » tis 31 aug, 2010 22:04

All ferdsel låter lite som att ingen alls får köra här. Inte ens spårvagnen. Och med den kompletterande bilden så kan det tydas att speciellt så får inte spårvagnar köra här. Eller ?

Bild

:D lle.
Användarvisningsbild
Olle

Re: Varning spårväg !

Inläggav Kantorn » ons 01 sep, 2010 7:52

Klart att spårvagnen får åka där. Men ingen får färdas med den :)
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav LÅ1 » ons 01 sep, 2010 16:41

Kantorn skrev:Klart att spårvagnen får åka där. Men ingen får färdas med den :)

:D

Fast "ferdsel" betyder trafik, inte färd(as). (I alla fall enligt Google översätt.)
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav Kantorn » tor 02 sep, 2010 20:47

LÅ1 skrev:
Kantorn skrev:Klart att spårvagnen får åka där. Men ingen får färdas med den :)

:D

Fast "ferdsel" betyder trafik, inte färd(as). (I alla fall enligt Google översätt.)

Ajdå. Jag tycker min tolkning var roligare...
Mina önskemål:
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav LÅ1 » tor 02 sep, 2010 22:33

Kantorn skrev:Jag tycker min tolkning var roligare...
Tyckte jag också! :D
LÅ1

Inläggav carltram » sön 05 sep, 2010 9:03

Varning för spårvagn i Madrid!
Bild
Aktiv skribent/omvärldsbevakare i sociala medier. Mest på Twitter nu för tiden :
https://twitter.com/ch_linder
Användarvisningsbild
carltram

Inläggav Olle » tis 28 maj, 2013 22:41

Bild

Din lilla skylten med gubben som håller isär vagnarna tycker jag är näpen. Den visar ett kopplat håller vagnarna på ett visst avstånd. Gubbe med sänkta armar innebär kortare avstånd. Det är ett minne från den tiden man hade folk som höll isär vagnarna med handkraft. Numera har man koppel, men skyltarna sitter kvar, det har man inte lyckats förhandla bort. Troligen någon EU-regel.

:Dlle.
Användarvisningsbild
Olle

Inläggav Olle » tis 28 maj, 2013 22:51

Bild

Jag undrar om någon ser dessa skyltar bland all annan information i gaturummet. Men det är bra att lägga spårvägen utefter trottoarsidan, det ger även bilarna en bättre framkomlighet. Inte som i Stockholm på Odengatan där en enda parkerad bil stoppar all trafik i en av två filer för bilarna.

Användarvisningsbild
Olle

Inläggav roggek » ons 29 maj, 2013 0:17

Olle skrev:Bild

Din lilla skylten med gubben som håller isär vagnarna tycker jag är näpen. Den visar ett kopplat håller vagnarna på ett visst avstånd. Gubbe med sänkta armar innebär kortare avstånd. Det är ett minne från den tiden man hade folk som höll isär vagnarna med handkraft. Numera har man koppel, men skyltarna sitter kvar, det har man inte lyckats förhandla bort. Troligen någon EU-regel.

Nja, skylten skall väl snarare förhindra liknande dödsolyckor som den i Göteborg.
Inget att göra sig lustig över. Skylten borde införas i Sverige också, där är Österrike ett föredöme!
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek

Inläggav LÅ1 » ons 29 maj, 2013 0:25

roggek skrev:Nja, skylten skall väl snarare förhindra liknande dödsolyckor som den i Göteborg.
Inget att göra sig lustig över. Skylten borde införas i Sverige också, där är Österrike ett föredöme!

Skylten gör nog sin största nytta genom att göra det betydligt besvärligare att klättra mellan vagnarna, än som ren upplysning om att man inte får göra det!
Alla tänkande människor borde ju inse faran, men kanske inte om man är på hemväg runt femsnåret på morgonen!
LÅ1

Inläggav M_M » ons 29 maj, 2013 5:59

Olle skrev:Jag undrar om någon ser dessa skyltar bland all annan information i gaturummet. Men det är bra att lägga spårvägen utefter trottoarsidan, det ger även bilarna en bättre framkomlighet. Inte som i Stockholm på Odengatan där en enda parkerad bil stoppar all trafik i en av två filer för bilarna.

Den där skylten är väl iofs avsedd att ses av fotgängare i första hand?

Liknande finns i t.ex. München:

Bild
Användarvisningsbild
M_M

Inläggav BSB101 » ons 29 maj, 2013 7:22

roggek skrev:Nja, skylten skall väl snarare förhindra liknande dödsolyckor som den i Göteborg.

Du är frågan vad skylten betyder/ska föreställa? Att man inte ska klättra över med utsträckta armar?
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav Olle » ons 29 maj, 2013 7:34

roggek skrev:Inget att göra sig lustig över. Skylten borde införas i Sverige också, där är Österrike ett föredöme!

Förbud borde vara en skylt med streck över, och visst, hjälper en skylt ungdomen att förstå faran så är det bra.

:?lle.
Användarvisningsbild
Olle

Inläggav Kantorn » ons 29 maj, 2013 7:42

Olle skrev:
roggek skrev:Inget att göra sig lustig över. Skylten borde införas i Sverige också, där är Österrike ett föredöme!

Förbud borde vara en skylt med streck över, och visst, hjälper en skylt ungdomen att förstå faran så är det bra.

:?lle.

I utlandet är det inte alltid streck över förbudsskyltar har jag märkt.
I Sverige till exempel så ser förbudsskylten för motorfordon med fler än två hjul ut så här:
http://transportstyrelsen.se/sv/Vag/Vagmarken/Forbudsmarken/Forbud-mot-trafik-med-motordrivet-fordon-med-fler-an-tva-hjul/
I Tyskland ser motsvarande skylt ut så här:
http://www.der-kreis-rollt.de/tl_files/der_kreis_rollt/inhalt-bilder/auto-verbot.jpg
Det räcker alltså med den röda cirkeln runt motivet för att folk i tex Tyskland ska förstå att det är förbud. Den "signalen" funkar kanske inte i Sverige per automatik. Motsvarande spårvagnsskylt i Sverige borde vara med streck över.
Mina önskemål:
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav LÅ1 » ons 29 maj, 2013 9:45

Kantorn skrev:Det räcker alltså med den röda cirkeln runt motivet för att folk i tex Tyskland ska förstå att det är förbud. Den "signalen" funkar kanske inte i Sverige per automatik. Motsvarande spårvagnsskylt i Sverige borde vara med streck över.

Bra iakttagelse. Som jag ser det i de två exemplen så tycks den tyska bilen vara riktad mot betraktaren medan jag spontant tolkat den svenska skylten som om den visar akterpartiet på en bil.

När det gäller gubben med utsträckta armar så ser jag det som någon som står och vaktar och hindrar att man passerar, så där skulle ett streck nästan få motsatt effekt i min tankevärd. Även om jag nog skulle ana innebörden. Hade skylten däremot föreställt en gående gubbe så skulle strecket vara nödvändigt.

Om man införde motsvarande skylt i Sverige så skulle kanske någon tycka att personen skulle ha kjol på sig på hälften av skyltarna. (Jämför fru Gårman.) Visserligen finns inte alla skyltar med människosymboler i två varianter, men en ny skylt borde väl ha det i politiskt korrekta Sverige! :cheesygrin:

(Borde inte den här skylten finnas i en variant med lite mer feminina drag?)
LÅ1

Inläggav roggek » ons 29 maj, 2013 9:57

LÅ1 skrev:(Borde inte den här skylten finnas i en variant med lite mer feminina drag?)

Den finns redan:
http://www.flyingface.com/blog/images/vagarbete-02.jpg

Frågan är om den används i praktiken...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek

Inläggav LÅ1 » ons 29 maj, 2013 10:37

roggek skrev:
LÅ1 skrev:(Borde inte den här skylten finnas i en variant med lite mer feminina drag?)

Den finns redan:
http://www.flyingface.com/blog/images/vagarbete-02.jpg

Frågan är om den används i praktiken...

Tack! Jag som var på väg att föreslå högklackat för den versionen. Man är inte alltid ensam om sina tankar! :D
LÅ1

Inläggav Kantorn » ons 29 maj, 2013 12:03

Tycker tanken med Fru Gårman är lite fånig. De flesta tjejer och damer och tanter och kvinnor i alla åldrar har faktiskt byxor och inte kjol.
Men det är ju bara min åsikt...
Mina önskemål:
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav Olle » ons 29 maj, 2013 14:32

LÅ1 skrev:Borde inte den här skylten finnas i en variant med lite mer feminina drag?

En HEN-skylt!
Användarvisningsbild
Olle

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik (bilder)