Bilder från Amsterdam

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Bilder från Amsterdam

Inläggav kildor » tor 06 okt, 2005 20:16

Några titta&klicka-bilder på spårvagn och tunnelbana i Amsterdam:

Bild

Bild

Bild

Bild

Tunnelbanan var väl inte mycket att hänga i julgran, men spårvagnarna och spårvagnsnätet var desto bättre.

Notera den lilla gröna symbolen intill linjenumret på spårvagnen (linje 9) ovan. Olika linjer har olika symboler, ibland i flera färger. Någon som känner till om det finns något system i detta, eller om linjerna har fått en färg/symbol helt godtyckligt? Vore kul att veta i så fall - min lokala "guide" hade inte ens märkt att dom överhuvudtaget existerade...
Användarvisningsbild
kildor

Re: Bilder från Amsterdam

Inläggav Byggare Bob » tor 06 okt, 2005 20:38

kildor skrev:Några titta&klicka-bilder på spårvagn och tunnelbana i Amsterdam:

Bild

Lägg märke till den s k spårförslingringen :D

Jag tror att linjenummerfärgerna är av samma ursprung som t ex Göteborg och har således säkert en historik.
Hittade en sida på holländska med linjefärgerna:
http://www.obd.nl/~otto/lijnkleuren/lijnkleuren.htm
Scrollar man ner en bit så ser man vilken linje som har vilken/vilka färger...
Byggare Bob

Re: Bilder från Amsterdam

Inläggav kildor » tor 06 okt, 2005 20:59

Byggare Bob skrev:Lägg märke till den s k spårförslingringen :D

Jag tror att linjenummerfärgerna är av samma ursprung som t ex Göteborg och har således säkert en historik.
Hittade en sida på holländska med linjefärgerna:
http://www.obd.nl/~otto/lijnkleuren/lijnkleuren.htm
Scrollar man ner en bit så ser man vilken linje som har vilken/vilka färger...

Spårförslingring - heter det så? Jag har också hört det kallas "tvillingspår"... Det fannns en sträcka till med tvillingspår på samma gata alldeles i närheten. Vet dock inte vilken gata det är...

Tack för länken med färgerna! :)
Användarvisningsbild
kildor

Inläggav essin » tor 06 okt, 2005 21:04

Vad jag har förstått är linjefärgerna i Amsterdam ett mer komplicerat system än i Göteborg. Inte bara färg utan även form kan användas för att avgöra vilken väg en linje tar. Denna hemsida förklarar mer (på engelska).

Apropå tvillingspår/spårförslingring har jag för mig att forumet kom fram till tidigare att det är en dialektal skillnad mellan Göteborg och Norrköping. 8)
essin

Inläggav Byggare Bob » tor 06 okt, 2005 21:12

Tack för att ni rättade mig: tvillingspår heter det. :D

Vad jag kan klura ut av linjefärg/mönster i Amsterdam så baseras det tydligen på VAR vagnen har sin ändstation, det finns alltså en viss logik i färg och form här (även om jag mer tycker det ser ut som ett avancerat IQ-test :roll: )
Byggare Bob

Inläggav 2763 » tor 06 okt, 2005 21:31

essin skrev:
Apropå tvillingspår/spårförslingring har jag för mig att forumet kom fram till tidigare att det är en dialektal skillnad mellan Göteborg och Norrköping. 8)

Nja - Spårförslingring är väl ett finare ord på samma sak. Tvillingspår är dock det begrepp som dagligen används både i Göteborg och Norrköping så vitt jag vet.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763

Återgå till Spårtrafik (bilder)