Linjenummerbild 4 omg. 2

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Linjenummerbild 4 omg. 2

Inläggav AGR » tis 04 okt, 2005 7:45

En bild på vagn 11 i Uppsala. Vagn 11 var en av de vagnar som strök med i vagnhallsbranden midsommar 1945.
Bild
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
AGR

Inläggav essin » tis 04 okt, 2005 17:37

Jättekul att få se en bild från Uppsala! Var är bilden tagen? Är det möjligtvis på Munkgatan mot Islandsbron, med Svandammen bakom fotografen? Och varför ser det ut som att vagnen går i högertrafik genom mötesspåret?
essin

Inläggav Harald » tis 04 okt, 2005 18:07

essin skrev:Jättekul att få se en bild från Uppsala! Var är bilden tagen? Är det möjligtvis på Munkgatan mot Islandsbron, med Svandammen bakom fotografen? Och varför ser det ut som att vagnen går i högertrafik genom mötesspåret?

Platsen stämmer precis. Vagnen går inte i högertrafik, den går i vänstertrafik på mötesspåret. Som du ser så är det tre spår på platsen. Det hitersta torde vara Mälarlinjens spår. Den hade sin ändstation här.
Harald

Inläggav essin » tis 04 okt, 2005 18:25

Ah, tänkte inte på att vagnen står mitt i en växel. Skulle vara kul att en dag få se en spårvagn på denna plats...
essin

Inläggav Piirka » tor 06 okt, 2005 10:21

Medan jag surfade på finska spårvägssällskapets sajt, hittade jag en rolig bild från Helsingfors. Så samsas vi att åka spårvagn på linje 4E. http://www.raitio.org/ratikat/helsinki/hkl/hkl549/hkl549.htm
E:et står inte för extratrafik, utan betecknar extratrafik från/till Skillnaden (Erottaja på finska) på Munksnäs-linjen. Tilläggsbokstäverna togs ibruk i december 1951 och de öppna släpvagnarna togs ur bruk 1952. Bilderna måste vara tagna under OS i Helsingfors 1952. Det förklarar varför det ser ut som om bilden vore tagen under kriget då folk var tvugna att hänga med i svängarna i "japansk stil" pga överbelastning. Det ser ut som OS förorsakade överbelastning trots många extraturer med tät trafik kring Olympastadion.

Piirka
Användarvisningsbild
Piirka

Återgå till Spårtrafik (bilder)