Linjenummerbild 1 omgång 2

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Linjenummerbild 1 omgång 2

Inläggav AGR » lör 01 okt, 2005 13:11

Här kommer en ny omgång linjenummerbilder. Då börjar jag med linje1 i Åbo. Vagn 48 var enda vagn som kunde dra ett hembyggt släp nr 141.
Bild
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
AGR

HURRA!!!!

Inläggav Patrick » lör 01 okt, 2005 21:49

HURRA!!!!

Nu börjar 17AGR med sina linjenummer bilder igen! 8)

Dags för en ny njutningsperiod med andra ord!! :D :D :D :D :D
Användarvisningsbild
Patrick

Re: Linjenummerbild 1 omgång 2

Inläggav Piirka » sön 02 okt, 2005 0:56

17AGR skrev:Här kommer en ny omgång linjenummerbilder. Då börjar jag med linje1 i Åbo. Vagn 48 var enda vagn som kunde dra ett hembyggt släp nr 141.

Släpvagnen 141 var den enda boggiesläpvagnen, byggd på trafikeverkets egen verkstad i Åbo år 1958. Meningen var att alla boggiemotorvagnar skulle få en boggiesläpvagn, men då prototypen var aningen för tung så byggdes endast en vagn. När ettan slopades 1967 så flyttades den inte över till linja 2. Orsaken var dels just det ovannämnda. En annan kanske viktigare orsak låg i det att tvåan triangelvände på Nummisbacken och spåret på Kotimäkigatan var i det kortaste laget. På http://vaunut.org/kuvasivu.php/12198.html?kuvaaja=515&x=140 finns en bild på nämnda spårdel. 141:n utrangerades 1968. Tyvärr skrotades den i början av 1980-talet, trots att den skänkts till Finska Spårvägssällskapet. Vagnens öde blev vandalisering då den efter utrangerandet placerades på gården till Tallbacka barnhem i Åbo.

Piirka
Användarvisningsbild
Piirka

Återgå till Spårtrafik (bilder)