Spårvagnskaos, bilder från rusningstrafiken i Göteborg...

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Spårvagnskaos, bilder från rusningstrafiken i Göteborg...

Inläggav Nupski » ons 21 sep, 2005 20:06

Jahopp då var det en brand för någon dag sen i ett hus på Södra Hamngatan i Göteborg... detta gjorde att det blev stora störningar i kollektivtrafiken i centrala Göteborg. Tog idag några bilder från rusningstiden runt 17 strax innan de släppte på spårvagnstrafiken på Södra Hamngatan... ursäkta kvaliten hade bara mobilkamera med mig...

Bild
Första bilden tagen på Kungsportsavenyn riktning mot Götaplatsen... Spårvagnar och bussar så långt ögat kan nå...

Bild
Näst bild så vände jag på mig och tog en bild norrut riktning Brunnsparken...

Bild
En buss från norrland i göteborgstrafiken fd. Skelleftebuss numer Orusttrafiken 324... väntar att få komma in på Kungsportsplatsen...

Bild
Här vid Kungsportsplatsen fortfaraande kö... bussar från landsbyggden och Kallebäck går in i Spårvagnsspåren här... extra trångt med andra ord..

Bild
Sen när rusningen nästan var över släppte man på trafiken på södra Hamngatan...
Nupski

Inläggav Calle » ons 21 sep, 2005 20:36

Det var verkligen KAOS! Det bästa sättet att transportera sig var till fots. Måste säga att nästan alla spårvagnsförare var mycket trevliga och tillmötesgående. Alla behöll lugnet och släppte av folk där dom önskade. Det fanns dock en kvinnlig förare med sur min och rött nagellack som inte gick att få munter..........

:D
Calle

Inläggav Slagpåse » ons 21 sep, 2005 23:06

Kan förstå dom som skall gå hem efter nästan 10 timmar bakom spakarna är mindre nöjda med en försening uppemot 40-50 minuter.......
Slagpåse

Inläggav kildor » ons 21 sep, 2005 23:12

Trevliga bilder - hur många spårvagnar var det som mest i kö?

När jag var i Melbourne bodde jag på Swanston St - en gata som trafikeras av inte mindre än 10 olika spårvagnslinjer. I rusningtrafik var det inte ovanligt att man såg 7-8 spårvagnar på rad. Ett större stopp där och jag kan tänka mig att kön snabbt växer sig lång...
Användarvisningsbild
kildor

Inläggav Nupski » tor 22 sep, 2005 0:05

Jag försökte räkna men det var svårt... Kungsportsavenyen är ju 1852 meter lång... från Götaplatsen till Brunnsparken förflyttades en vagnslängd per minut så kom det in bussar från Götaplatsen och Kungsportsplatsen.... vat inte hur långt spåravståndet är från Engelbrektsgatan i söder till Brunnsparken i norr men det stod vagnar och bussar i stort sett hela vägen... inte mycket luckor... räkna med cirka 20 vagnar på kö blandat mellan M31 och M28/M29... och ett 15 tal bussar mest ledbussar 8) det blir ganska långt om man så säger... Normalt sätt i rusningen brukar det vara kö längs hela Östra Hamngatan söderut från Brunnsparken pga alla bussar som samsas med spårvagnar....

Sen vände det vagnar högt och lågt... var ut en sväng till Gamlestadtorget vid 16 tiden och då såg det ut som bara 8an gick till Angered. Linje 4och 9 såg ut att pila runt vid Bellevue... det var mer folk än vanligt som sprang fram och tillbaks på Gamlestadstorget...

Stampgatan var också igensatt ett tag... från Ullevi Norra till Centralstionen... men det löste sig ganska snabbt... värsta stoppet där var vid Åkareplatsen när bussar skall vävas in i trafiken...

Till följd av det hela så blev det stopp i biltrafiken runt om centralstationen...
Nupski

Inläggav Dennis » tor 22 sep, 2005 20:39

Vad har hänt med flexibiliteten med bussar, som har yrkats när dom ville lägga ner spårvägar_???????

Varför fick inte bussarna köra andra vägar förbi problemet?????

Jag förstår det inte riktigt. Nån som kan svara?

mvh Dennis
Dennis

Inläggav Slagpåse » tor 22 sep, 2005 22:02

Flexibilitet finns inte, eller nästan inte iallafall, oftast glider man upp i röva på framförvarande fordon, sedan kommer nästa o nästa osv osv = totalstopp.

Senaste strömmlösa jag var med om i centrala stan var jag med om liknande händelse på södra hamngatan, där slutade det med att bussarna började köra om på vänstersidab av stillastående vagnar med stor risk för möte med annan spårvagn som kunde köra så där vart det ett IL/A för omläggning av bussarna.
Kan vara helt OK att köra om på vänster sida om rörelsen är säkrad, dvs att man stoppat trafiken mot dig.
Slagpåse

Inläggav Björn J. » fre 23 sep, 2005 6:00

Nupski skrev:Kungsportsavenyen är ju 1852 meter lång...

Det är ingen slump, noga uträknat!

Bj.
Vadå jag dyster?
Björn J.

Återgå till Spårtrafik (bilder)