Några Spårvagnsbilder

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Några Spårvagnsbilder

Inläggav Joohan » mån 19 sep, 2005 16:06

Idag har jag varit och tagit spårvagnsbilder dom är väldigt väldigt dåliga pga att min kamera inte ville vara med när det gick för fort men här kommer dom ändå:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Så hoppas dom är dugliga = )
Joohan

Inläggav A30 » mån 19 sep, 2005 16:17

Visst är dom dudliga!

Gillar framförallt bild nr. 3!
//A30
Användarvisningsbild
A30

Inläggav Björn J. » mån 19 sep, 2005 16:17

De bilderna är väl inte så tokiga, ser ju riktigt ok ut.
Problemet med även rätt så dyra digitala kompaktkameror är att de sällan lämpar sig för "actionbilder", alltså det tar ibland upp till en och en halv sekund från det att man tryckt ned avtryckaren tills dess att bilden exponeras. Dessutom kan det ta ett par sekunder från det att man satt på kameran tills dess den är fotograferingsfärdig.
Systemkameror är här snabbare.

Påpassligt är det iallafall att få två spårvagnståg att mötas just där... den platsen har ju en egen historia, men den känner väl förståss alla till..?

Ett annat kul fotoexpriment i detta grannskap, kan vara att ta nattbilder över E20 och spårområdet från godstågsviadukten, med långa slutartider samtidigt som ett godståg passerar....

Bj.
Vadå jag dyster?
Björn J.

Inläggav aik_putte » mån 19 sep, 2005 16:21

Björn J. skrev:De bilderna är väl inte så tokiga, ser ju riktigt ok ut.
Problemet med även rätt så dyra digitala kompaktkameror är att de sällan lämpar sig för "actionbilder", alltså det tar ibland upp till en och en halv sekund från det att man tryckt ned avtryckaren tills dess att bilden exponeras. Dessutom kan det ta ett par sekunder från det att man satt på kameran tills dess den är fotograferingsfärdig.

Bj.

Min digitala kompaktkamera klarar ''actionbilder'' väldigt bra tycker jag, fokuseringen är väldigt fort, max 0,5 sek skulle jag tro och uppstarten på kameran är ca 1 sek.

Det är f.ö. en Konica Minolta Dimage X50.
Användarvisningsbild
aik_putte

Inläggav Joohan » mån 19 sep, 2005 20:42

Tack så mycket för dom possetiva komentarerna nu är det nästan så man får lust att gå ut med kameran och flera bilder :P

Ett annat kul fotoexpriment i detta grannskap, kan vara att ta nattbilder över E20 och spårområdet från godstågsviadukten, med långa slutartider samtidigt som ett godståg passerar....

Jag är inte riktigt säker men menar du detta område?

Bild
Joohan

Inläggav Björn J. » mån 19 sep, 2005 20:58

Nej, fel världsdel, jag menade att du skulle gå upp på gångbanan på godstågsviadukten vid Olskroken.
Ställ dig med ryggen mot viaduktens spår, och fotografera ned över E20, infartsspåren till Centarlen och GS snabbaspår (fd. VGJ), ja du kan ju få med spåren i Redbergsvägen också.
Om du får ett godståg bakom dig så skakar bron ohemult mycket, det kan bli extra spånnande att fotografera med långa slutartider då...

Bj.
Vadå jag dyster?
Björn J.

Inläggav Joohan » mån 19 sep, 2005 21:02

Björn J. skrev:Nej, fel världsdel, jag menade att du skulle gå upp på gångbanan på godstågsviadukten vid Olskroken.
Ställ dig med ryggen mot viaduktens spår, och fotografera ned över E20, infartsspåren till Centarlen och GS snabbaspår (fd. VGJ), ja du kan ju få med spåren i Redbergsvägen också.
Om du får ett godståg bakom dig så skakar bron ohemult mycket, det kan bli extra spånnande att fotografera med långa slutartider då...

Bj.

okej = ) ska försöka med det någon kväll tex fredag då man slipper gå upp tidigt dagen efter = P

Vad var det för specielt med platsen där spårvagnarna träffas? j
Joohan

Inläggav virtual1 » mån 19 sep, 2005 21:05

Jobbar med att sälja kameror själv o kan garantera dig att även de kompakta digitalkamerorna har blivit betydligt snabbare de senaste åren =) - har flera kompakta kameror som vi säljer som har en uppstartstid på 1 sek och en exponeringstid på 0.1 sekunder så... - har själv en Sony DSC-W1 som jag köpte förra sommaren, den startar på en sekund o har en exponeringstid på 0.3 sekunder så...
virtual1

Inläggav M_M » tis 20 sep, 2005 20:03

virtual1 skrev:

Jobbar med att sälja kameror själv o kan garantera dig att även de kompakta digitalkamerorna har blivit betydligt snabbare de senaste åren =) - har flera kompakta kameror som vi säljer som har en uppstartstid på 1 sek och en exponeringstid på 0.1 sekunder så... - har själv en Sony DSC-W1 som jag köpte förra sommaren, den startar på en sekund o har en exponeringstid på 0.3 sekunder så...

Min nu klart över 2 år gamla ixus400 har ett mellanläge på avtryckaren, man trycker ned den halvvägs och då ställs fokus in, när man trycker ned den sista biten (som kräver lite mer kraft) så tas själva bilden. Man fokuserar på t.ex. spåren där det kommer att komma en spårvagn, och sedan trycker man av när vagnen är på rätt position. Det går rätt bra även när det gäller snabbt passerande tåg.
Användarvisningsbild
M_M

Inläggav Björn J. » ons 21 sep, 2005 5:38

BussJohan skrev:
Vad var det för specielt med platsen där spårvagnarna träffas? j

Tja, som du ser så går det bortre spåret i bild en bit högre upp än det främre.
Varför byggde man på detta viset? det måste ju ha fördyrat banbygget en del... eller hur?

Från början fanns bara det främre spåret, eller egentligen inte ens det... Så småningom, någon gång efter det att Gustav Vasa flytt genom dalarna, Kristian II låtit avrätta ett stort antal bröllopsgäster i Sthlm, och långt efter det att Karl XII blivit utkastad ur Bender, men jag vet inte riktigt när, byggdes det här en smalspårig järnväg här, 891 mm, VGJ, alltså Västgötabanan... ja spåret flyttades fram och tillbaka några gånger, men låg på denna plats vid nedläggningen på 1960-talet.
Spårvägen tog över en bit av denna järnväg och byggde då Angeredsbanan, benämnd "A-banan" på detta forum.
Från början var den också enkelspårig, men iallafall normalspårig, det ansågs inte möjligt att bygga ut den till dubbelspår i hela sin längd, men någon gång på 80-talet byggde man iallafall dubbelspår på denna plats också.

Och anledningen till att det bortre spåret ligger högre då är att det är byggt uppe på en av tunnelportalerna som utgör en av tunnlarna på E 20 som leder mot Tingstadstunneln. En litet udda lösning.

Ungefär så är det.

Bj.
Vadå jag dyster?
Björn J.

Återgå till Spårtrafik (bilder)