M25

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

M25

Inläggav Nupski » lör 03 sep, 2005 0:56

En bild... inget mer... 8)

Bild
Senast redigerad av Nupski lör 03 sep, 2005 11:22, redigerad totalt 1 gång.
Nupski
 
Inlägg: 795
Blev medlem: lör 27 nov, 2004 14:42
Ort: Nangijala

Inläggav Mikael Karlsson » lör 03 sep, 2005 6:54

Den här vagnen är otrolig snygg i färgen. Hade inte M28/M29 varit på väg åt skroten inom en snar framtid, så skulle den kunna stå modell för dessa. Den ser verkligen ut att vara ny!

Mikael
Mikael Karlsson
 
Inlägg: 1229
Blev medlem: ons 10 dec, 2003 9:33

Inläggav Andy » lör 03 sep, 2005 6:58

Mikael Karlsson skrev:Den här vagnen är otrolig snygg i färgen. Hade inte M28/M29 varit på väg åt skroten inom en snar framtid, så skulle den kunna stå modell för dessa. Den ser verkligen ut att vara ny!

Mikael


De som har peiling på det sier at vognen er så nøye restaurert at en nagle som fester et eller annet inne i vognen er ulakkert mens andre helt like nagler er lakkert, vistnok en liten feil fra når vogna sist ble satt i stand i 1969!

Andreas
Användarvisningsbild
Andy
 
Inlägg: 3489
Blev medlem: lör 31 aug, 2002 17:35
Ort: Oslo

Inläggav Harald » lör 03 sep, 2005 8:13

Fast det är inte en M25a. M25 fanns i tre varianter. För att kunna särskilja bl.a. ritningarna för de tre varianterna betecknades dessa M25a, M25h och M25v. M25a var de högervagnar som var anpassade för Angeredsbanan (611-625), M25h var övriga högervagnar och M25v var vänstervagnar som var anpassade för Angeredsbanan (579-593 om jag inte minns fel). Vagn 606 är alltså en M25h.
Harald
 
Inlägg: 7943
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Inläggav essin » lör 03 sep, 2005 10:16

Så M25:orna fick sin tilläggsbokstav först vid ombyggnaden inför högertrafikomläggningen? Eller var de förberedda för sina olika uppgifter redan när de levererades?

Snygg bild förresten!
essin
 
Inlägg: 609
Blev medlem: fre 19 nov, 2004 15:47
Ort: Norberg/Uppsala

Inläggav Incognito » lör 03 sep, 2005 10:44

T.o.m. kopplet blänker! Vackert!
Incognito
 

Inläggav Nupski » lör 03 sep, 2005 11:22

Harald skrev:Fast det är inte en M25a. M25 fanns i tre varianter. För att kunna särskilja bl.a. ritningarna för de tre varianterna betecknades dessa M25a, M25h och M25v. M25a var de högervagnar som var anpassade för Angeredsbanan (611-625), M25h var övriga högervagnar och M25v var vänstervagnar som var anpassade för Angeredsbanan (579-593 om jag inte minns fel). Vagn 606 är alltså en M25h.


Har ändrat namn på huvudinlägget... gjorde en syftningsfel... råkade skriva i talspråk... men det skapar ju bara förbryllande tankar här...
Nupski
 
Inlägg: 795
Blev medlem: lör 27 nov, 2004 14:42
Ort: Nangijala

Inläggav Byggare Bob » lör 03 sep, 2005 13:13

Nupski skrev:Har ändrat namn på huvudinlägget... gjorde en syftningsfel... råkade skriva i talspråk... men det skapar ju bara förbryllande tankar här...



Inte om du skrivit "En M25:a". :D

Ett kolon efter siffran hade talat om att det är ett ordningstal!

Sedan trodde jag att man använde stora bokstäver när man skrev litterabeteckningar:

M25A, M25H respektive M25V :roll:
Byggare Bob
 
Inlägg: 2076
Blev medlem: tis 03 aug, 2004 18:32

Inläggav Harald » lör 03 sep, 2005 16:43

Byggare Bob skrev:Sedan trodde jag att man använde stora bokstäver när man skrev litterabeteckningar:

M25A, M25H respektive M25V :roll:

Det var nog lite blandat. Jag har mest haft kontakt med ritningarna och där användes gemener för underlitterat. Om du menar littera i största allmänhet så används väl alltid versaler för huvudlittera och det gör det ju i det här fallet också (M). För underlittera har väl bruket skiftat.
Harald
 
Inlägg: 7943
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna


Återgå till Spårtrafik (bilder)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst