Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
daniel_s skrev:Faktum är att man systematiskt har byggt ut för 9 vagnar de senaste åren där plats funnits. Bl a Roslags Näsby, Arninge och Vedalund är byggda för 9-vagnståg. Dock är det bara i Åkersberga som man valt att redan från början bygga ut plattformarna till full längd, vilket väl var det enklaste med hänsyn till placeringen av bussterminal, viadukter m m.
daniel_s skrev:"Extraplattformen" vid spår 3 är väl ett påkörningsskydd, så att inte viadukten ramlar ner vid en ev urspåring. Som du ser ligger den någon halvmeter längre från spåret än plattformar gör.
Verspieder skrev:Dagens busstation lär knappast bli kvar i dagens form alltför länge, med tanke på hur eftertraktad marken ända bort till gamla brandstationen numera är, för nybygge av ett utökat centrum.
kildor skrev:Verspieder skrev:Dagens busstation lär knappast bli kvar i dagens form alltför länge, med tanke på hur eftertraktad marken ända bort till gamla brandstationen numera är, för nybygge av ett utökat centrum.
Var skulle man i så fall flytta busstationen?
daniel_s skrev: Under centrumet t ex. Givetvis galenskap men Liljeholmen är ju lika galet.
Anders Hanquist skrev:daniel_s skrev: Under centrumet t ex. Givetvis galenskap men Liljeholmen är ju lika galet.
Vad är det för "galet" med Liljeholmen (påståendet avser bussterminalen där)? Hur borde sådana anläggningar hellre utformas?
daniel_s skrev:Anders Hanquist skrev:daniel_s skrev: Under centrumet t ex. Givetvis galenskap men Liljeholmen är ju lika galet.
Vad är det för "galet" med Liljeholmen (påståendet avser bussterminalen där)? Hur borde sådana anläggningar hellre utformas?
Man borde inte bygga sådana anläggningar, i synnerhet inte i förorter där det egentligen är gott om plats, som Liljeholmen och Åkersberga.
kildor skrev:I nuläget verkar bara mittplattformen användas, med tåg mot Österskär på spår 2 och tåg mot Stockholm Ö på spår 3. Men planen är sannolikt att köra tåg mot Österskär på spår 1 (sidoplattformen), och tåg mot Stockholm Ö på spår 3, med vändande tåg på spår 2. Jag vet inte varför inte spår 1 används i nuläget - kanske återstående arbeten eller tonnagekörning...
Anders Hanquist skrev:OK. Tycker du att området kring t-stn Liljeholmen var "bättre förr" så är det något jag absolut inte kan begripa, så då lär vi aldrig kunna komma överens om hur sådana platser bör utformas. Ända sedan 1964 väntade jag på att man skulle göra något åt denna gräsliga plats, huvudsakligen en stor grusplan utnyttjad som infartsparkering. I slutet av 60-talet presenterades planer på överbyggnad av stationen, men de föll i glömska (tror jag har en broschyr någonstans). Sedan skulle det dröja till efter Tvärbanans öppnande som man fick nån ordning på stället.
Persson skrev:Tycker över lag att stationen har blivit lyckad efter ombyggnaden, förutom att man av någon anledning har doserat plattformsspåren i Österskärsänden så att främre resp. bakre vagnen lutar ganska kraftigt vid uppehåll. Märkligt att man inte byggt plattformsspåren plana när samtliga trafiktåg gör uppehåll här.
Persson skrev:Tycker över lag att stationen har blivit lyckad efter ombyggnaden, förutom att man av någon anledning har doserat plattformsspåren i Österskärsänden så att främre resp. bakre vagnen lutar ganska kraftigt vid uppehåll. Märkligt att man inte byggt plattformsspåren plana när samtliga trafiktåg gör uppehåll här.
Persson skrev:kildor skrev:I nuläget verkar bara mittplattformen användas, med tåg mot Österskär på spår 2 och tåg mot Stockholm Ö på spår 3. Men planen är sannolikt att köra tåg mot Österskär på spår 1 (sidoplattformen), och tåg mot Stockholm Ö på spår 3, med vändande tåg på spår 2. Jag vet inte varför inte spår 1 används i nuläget - kanske återstående arbeten eller tonnagekörning...
Spår 1 togs i drift i mitten av mars, så nu används planenligt spår 1 för tåg mot Österskär och spår 3 för tåg mot Stockholm.
daniel_s skrev:Utan att ha kollat, så misstänker jag att rälsförhöjningsbristen annars skulle orsaka en hastighetsnedsättning som även skulle drabba uppehållstågen negativt. Sen hade det kanske gått att kompromissa lite till, men det är väl iaf rakt där mellanvagnens mittdörr stannar. Man ska inte göra det goda till det bästas fiende.
Återgå till Spårtrafik (bilder)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster