Spårarbeten och premiär i Norrköping

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Re: Ang skyltning

Inläggav leifd » lör 25 apr, 2009 15:33

Lars Stegenius skrev:
daniel_s skrev:Måste det alltid vara så hysteriskt bråttom? Nåväl, man kunde väl ha fått skylten att slockna på något sätt. Att köra med Ej i trafik på en trafikvagn är ju den sämsta felskyltning som finns!

Sådant händer i de bästa familjer. Såg härom morgonen en buss skyltad Ej i trafik ta upp passagerare i Axelsberg. Min slutledning var att vagnen egentligen gick på förstärkningslinjen 153 eftersom den aktuella hållplatsen vid den tiden på dygnet normalt bara angörs av linje 153. Hållplatsen används också av ersättningsbussar för T-banan och då kommer man ju hur som helst in till stan oavsett vad bussen är skyltad - för ersättningsbussarna kan vara skyltade lite vad som helst ("Ersätter tunnelbana", "Ersätter Röd Linje", "Ej i trafik", "Fulltankad", ingenting, etc). Trots skyltningen verkade passagerarna i alla fall inte tveka en sekund att kliva ombord.

Jag själv missade för några år sedan att kliva på en buss vid Älvskjö station eftersom den var felskyltad - föraren hade tydligen glömt att ändra destinationen vid senaste riktningsbytet. Ironiskt nog ändrade föraren skyltningen efter att ha stängt dörrarna och börjat lämna hållplatsen. Och jag fick vänta så där tjugo minuter till.....

Någon sensmoral? Skit i skyltningen - kan personalen göra det kan du som pasagerare också göra det. Om du tror att tåget/spårvagnen/bussen går dit du ska så är det bara att kliva ombord. Eller fråga föraren vart han/hon egentligen är på väg.

//Lars S

Förvisso har du ju rätt Lars S, men jag tycker nog man skulle kunna kräva lite bättre och funktionablare skyltsystem i första hand. /Leif D
Användarvisningsbild
leifd

Inläggav Lars Stegenius » lör 25 apr, 2009 18:01

leifd skrev:Förvisso har du ju rätt Lars S, men jag tycker nog man skulle kunna kräva lite bättre och funktionablare skyltsystem i första hand. /Leif D

Självklart borde det gå att utveckla bättre skyltsystem! I dagens digitala värld är ju i princip inget omöjligt. Landade på månen gjorde man ju redan 1969.

System som ger korrekt info till trafikanterna och är lätta för trafikpersonalen att lära sig borde vara urlätta att ta fram med dagens teknik. Och givetvis försedda med en lättanvänd frånkopplingsfunktion när allt skiter sig.

//Lars S
Lars Stegenius

Inläggav bruse » lör 25 apr, 2009 19:00

Lars Stegenius skrev:
leifd skrev:Förvisso har du ju rätt Lars S, men jag tycker nog man skulle kunna kräva lite bättre och funktionablare skyltsystem i första hand. /Leif D

Självklart borde det gå att utveckla bättre skyltsystem! I dagens digitala värld är ju i princip inget omöjligt. Landade på månen gjorde man ju redan 1969.

System som ger korrekt info till trafikanterna och är lätta för trafikpersonalen att lära sig borde vara urlätta att ta fram med dagens teknik. Och givetvis försedda med en lättanvänd frånkopplingsfunktion när allt skiter sig.

//Lars S

Med andra ord handlar det om vilja. Vilja att göra det du beskriver. För jag håller med, med dagens teknik är inget omöjligt.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarvisningsbild
bruse

Inläggav leifd » lör 25 apr, 2009 19:17

bruse skrev:
Lars Stegenius skrev:

//Lars S

Med andra ord handlar det om vilja. Vilja att göra det du beskriver. För jag håller med, med dagens teknik är inget omöjligt.

Visst är det så, Bruse och Lars.... men vilja, det är något som står i skogen och växer, sa alltid min mormor !!
Vilja, förstå, kunna och pengar är nog det som saknas. Våra länshuvudmän och trafikoperatörer är nog allt för styrda av kostnader och för liten insikt i sina egna verkasheter, för att verkligen kunna specificera -BRA GREJER-.
De är mycket roligare att fixa billiga saker som uppfyller några få grundkrav i normalfallet och som tillfredställer de politiker som håller i beslut och budget. /Leif D
Användarvisningsbild
leifd

Re: Spårarbeten och premiär i Norrköping

Inläggav wax » fre 05 mar, 2021 17:59

leifd skrev:Förra veckan genomfördes ju spårarbete i vändslingan vid Vidablick. Då ersattes spårvagnstrafiken med buss mellan Hagaskolan och Vidablick. Vagnarna på linje 3 vändes då i Fridvalla.
Arbetet bestod i utbyta av kurvspåret i slingan samt lyft och justering av hela slingan inkl. uppställningsspåret.

Denna vecka är det sträckan Folkets Park - Klockaretorpet som är utsatt för spårarbete och kontaktledningsarbete.
Även här byts nu kurvrälerna i vändslingan ut, liksom kontaktledningsupphängningen på sträckan Torsten Fogelqvists Gata - Vändslingan.
Till skillnad från förra veckan utgörs ersättningstrafiken av spårvagn, en M06 används i pendeltrafik mellan Folkets Park och Klockaretorpet.
Det är första gången sådan trafik körs, alltså premiär !
Nedan lite bilder .....
Bild
GS 71, gör kontaktledningasarbete i Klockaretorpet 2009-04-15. Foto Leif D.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Den nya slingan är redan på plats och stoppning och justering pågår, 2009-04-15. Foto Leif D.

Bild
Pendelvagnen M06 35, anländer till Klockaretorpet, 2009-04-15. Foto Leif D.

Bild
Bild
Bild
Bild
Pendelvagnen går i 10-minuterstrafik, liksom övriga linje 3, 2009-04-15. Foto Leif D.

Bild
Omstigning till linje 3 sker vid Folkets Park, 2009-04-15. Foto Leif D.

- Hur kan spårvagnar gå under kontaktledningsarbete? (långt ord)
wax

Inläggav Odd » fre 05 mar, 2021 18:07

Ny syns visserligen inte bilderna, men det nämns "pendeltrafik" vilket jag tolkar som att man har stängt in en vagn på ett spår, och den vagnen kör fram och tillbaka. Då kan man ju arbeta med kontaktledning och spår på det andra spåret.

Men det är endast en gissning.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav leifd » fre 05 mar, 2021 19:04

wax skrev:
leifd skrev:Förra veckan genomfördes ju spårarbete i vändslingan vid Vidablick. Då ersattes spårvagnstrafiken med buss mellan Hagaskolan och Vidablick. Vagnarna på linje 3 vändes då i Fridvalla.
Arbetet bestod i utbyta av kurvspåret i slingan samt lyft och justering av hela slingan inkl. uppställningsspåret.

Denna vecka är det sträckan Folkets Park - Klockaretorpet som är utsatt för spårarbete och kontaktledningsarbete.
Även här byts nu kurvrälerna i vändslingan ut, liksom kontaktledningsupphängningen på sträckan Torsten Fogelqvists Gata - Vändslingan.
Till skillnad från förra veckan utgörs ersättningstrafiken av spårvagn, en M06 används i pendeltrafik mellan Folkets Park och Klockaretorpet.
Det är första gången sådan trafik körs, alltså premiär !
Nedan lite bilder .....
Bild
GS 71, gör kontaktledningasarbete i Klockaretorpet 2009-04-15. Foto Leif D.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Den nya slingan är redan på plats och stoppning och justering pågår, 2009-04-15. Foto Leif D.

Bild
Pendelvagnen M06 35, anländer till Klockaretorpet, 2009-04-15. Foto Leif D.

Bild
Bild
Bild
Bild
Pendelvagnen går i 10-minuterstrafik, liksom övriga linje 3, 2009-04-15. Foto Leif D.

Bild
Omstigning till linje 3 sker vid Folkets Park, 2009-04-15. Foto Leif D.

- Hur kan spårvagnar gå under kontaktledningsarbete? (långt ord)

Nu är ju mitt inlägg nästan 12 år gammalt, så med risk för att minnas fel så...
Man gjorde ju två saker under denna avstängning, kontakledningasarbete och kurvbyte i vändslingan.
Lämpligen då, om man måste arbeta med spänningslös kontaktledning, så gör man detta på natten, när trafiken inte går och spårarbetet på dagtid.
Dock kan ju vissa kontakledningsjobb göras med spänningen till, då man har isolerad korg på liftfordonet. Dock minns jag inte hur det var i detta fallet.
Användarvisningsbild
leifd

Inläggav leifd » fre 05 mar, 2021 19:05

Odd skrev:Ny syns visserligen inte bilderna, men det nämns "pendeltrafik" vilket jag tolkar som att man har stängt in en vagn på ett spår, och den vagnen kör fram och tillbaka. Då kan man ju arbeta med kontaktledning och spår på det andra spåret.

Men det är endast en gissning.

Japp, fram och åter på samma spår.
Användarvisningsbild
leifd

Föregående

Återgå till Spårtrafik (bilder)