Mustang 71 rullade för första och sista gången på länge

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Mustang 71 rullade för första och sista gången på länge

Inläggav Thomas Lange » sön 06 jan, 2019 19:17

71 Akh Öppet hus 6 jan 2019.jpg
Ändhållplats Alkärrshallen
71 Akh Öppet hus 6 jan 2019.jpg (178.18 KiB) Visad 1958 gånger

71 Skansen Öppet hus 6 jan 2019.jpg
Ändhållplats Skansen
71 Skansen Öppet hus 6 jan 2019.jpg (199.24 KiB) Visad 1958 gånger


I samband med Öppet hus i Alkärrshallen den 6 januari passade Djurgårdslinjen på att lufta sin omtyckta men i trafiken saknade Mustang, nr 71.

Vagnen ställdes av redan 2009 pga slitna boggier och en del andra brister, Under 2018 var en omfattande renovering genomförd och stora förhoppningar knöts till att vagnen skulle kunna köras under sommarsäsongen 2018 och framåt.

Så blev det inte. Efter några turer mellan Norrmalmstorg och Djurgården på Spårvagnens Dag konstaterades att en hoppande och skuttande gång indikerade att boggierenoveringen inte lyckats fullt ut, "Orunda hjul" muttrades det i korridorena. "Fel på gummipuckarna" sade förståsigpåarna.

Vagnen ställdes av på nytt, längst in i Alkärrshallen. Funderingar inleddes på hur man skulle ta sig an boggie-problematiken.

Ett ombyggnadsprojekt i Alkärrshallen under våren 2019 medför att hallen måste tömmas på många av de museala vagnarna pga platsbrist. Detta drabbar även vagn 71 som inom kort måste flyttas för förvaring i Aga-depån tills vidare.

"Då passar vi på att köra några turer" för Öppet hus-besökarna, blev beslutet. Eftersom vagnen inte skuttar nämnvärt under 20 km/h blev sträckan bestämd till Alkärrshallen-Skansenslingan och åter. Mellan kurvorna och växlarna hinner man ändå knappt upp till 20 km/h.

Så därav bilderna ovan. Om någon vecka är 71:an borta från Djurgården och kan förhoppningsvis vara tillbaka till Spårvagnens dag i nådens år 2019. Och då med runda hjul och schyssta puckar! Den som lever får se.
Ju förr dess bättre.
Användarvisningsbild
Thomas Lange
 
Inlägg: 2105
Blev medlem: tis 06 aug, 2002 12:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Re: Mustang 71 rullade för första och sista gången på länge

Inläggav 996 » mån 14 jan, 2019 7:46

Den har SAB-hjul har den ikke?
Det er typisk for gamle SAB-hjul at de blir "urunde" fordi vogna står stille i samme posisjon leeeenge. Hjulene blir da på en måtte trykket sammen. Man kjører helt enkelt for lite med den. Hjulskift er nok løsningen her. I vanlig drift er jo ikke dette et problem.

Mvh Bjørn (opplevd det før)
996
 
Inlägg: 838
Blev medlem: sön 22 jun, 2008 18:36

Re: Mustang 71 rullade för första och sista gången på länge

Inläggav leifd » mån 14 jan, 2019 20:06

996 skrev:Den har SAB-hjul har den ikke?
Det er typisk for gamle SAB-hjul at de blir "urunde" fordi vogna står stille i samme posisjon leeeenge. Hjulene blir da på en måtte trykket sammen. Man kjører helt enkelt for lite med den. Hjulskift er nok løsningen her. I vanlig drift er jo ikke dette et problem.

Mvh Bjørn (opplevd det før)


Man borde alltså göra som med gamla gummihjulsfordon, palla upp den under vinterförvaringen, så de inte gör hjulen (gummidelarna) orunda...
Fast de görs nog mest med veteranbilar o sånt, skulle jag tro.
Användarvisningsbild
leifd
 
Inlägg: 4251
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 12:19
Ort: Norrköping

Re: Mustang 71 rullade för första och sista gången på länge

Inläggav Odd » mån 14 jan, 2019 21:30

Dom är inte till för att inte rulla....
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4352
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Mustang 71 rullade för första och sista gången på länge

Inläggav 996 » tis 15 jan, 2019 7:32

leifd skrev:
996 skrev:Den har SAB-hjul har den ikke?
Det er typisk for gamle SAB-hjul at de blir "urunde" fordi vogna står stille i samme posisjon leeeenge. Hjulene blir da på en måtte trykket sammen. Man kjører helt enkelt for lite med den. Hjulskift er nok løsningen her. I vanlig drift er jo ikke dette et problem.

Mvh Bjørn (opplevd det før)


Man borde alltså göra som med gamla gummihjulsfordon, palla upp den under vinterförvaringen, så de inte gör hjulen (gummidelarna) orunda...
Fast de görs nog mest med veteranbilar o sånt, skulle jag tro.


Ja, på sett og vis burde man nok det. Greia er jo at dette er noe som er bygd for å rulle, ikke å stå stille i måneds- eller årevis som jo er alle museumsvogners fasa. Noe hjelper det j å flytte dem litt og litt, hit og dit, men det skal jo også gjøres og man skal ha plass.

Ofte går jo problemet borte av seg selv hvis vogna blir brukt "mye" igjen, men jeg har ikke noe fasitsvar for hva "mye" er. Dette skal jo mykes opp, bli varmt liksom, og nærmest knas til, og det er jo ikke sikkert det vil reagere slik. I Norge har vi et uttrykk som sier "de (trikkene, bussene) står seg ihjel".
Man får urunde hjul, ventiler setter seg, kontaktorer setter seg også ofte og bare Vårherre vet vel hvilke elendigheter man vil få med allehånde elektronikk.
I beste fall er det en mer eller mindre omfattende klargjøringsrutine for hver gang man skal ut å kjøre, selvsagt avhengig av "innetid".
De enkleste vognene er jo en gammelvogn med handbrems og direktestrømskontroller. Eller en gammel buss med helmanuell giring, ikke servo, mekanisk betjente dører ...

Noen kløktige sjeler satte seg ned for å finne ut hvor mye en buss (i dette tilfellet) burde røres i løpet av et år. Jeg tror de kom fram til at den burde kjøres minst en gang i måneden; startes, kjøres "varm", la oss si et par-tre timers tur. Det var jo innafor, men kjipt nok for den som skulle gjøre det. Vinter som sommer, kladt og varmt. Ut å kjøre buss. Bare tre timer? Innafor det også, men så kom jo reparasjon av feil som oppstår, periodisk vedlikehold man får fordi den faktisk kjøres, og så hadde vi, var det ti busser? :D

En museumsvogn på en typisk museumssporvei går kanskje så lite som 2-300 km i året, de som kjører mest kanskje 2000 km. En vanlig trikk går ca. 2-300 km i et døgn og 2000-3000 km mellom hvert ettersyn.

Man skal altså ikke bekymre seg over mangel på noe å gjøre som "hobbbytrikkekjører". Allikevel er det positivt å se hvor mange av disse kjøretøyene som bare trenger "en kjærlig hånd" for villig tar oss med tilbake til barndommen uten alt for mye slit.

Kanskje man skulle begynne med isfiske? Sitte i timesvis og glane på et hull i ise?

Nei, for sesongbetont :lol:

Mvh Bjørn
996
 
Inlägg: 838
Blev medlem: sön 22 jun, 2008 18:36

Re: Mustang 71 rullade för första och sista gången på länge

Inläggav Stefan Widén » tis 15 jan, 2019 11:03

Hejsan

Här kommer lite fakta kring vad som hänt med vagn 71.

2009 ställdes vagnen av för att den behövde hjulringsbyte. Vi hade inga möjligheter att starta det arbetet förrän 2016. För att byta ringar måste axlarna demonteras och för att göra det måste motorerna demonteras.

Summan var att vi i stort fick plocka ner hela boggierna. Till det fanns ett behov att göra motsvarande ombyggnad som skedde på SS mustanger dvs att bygga om skenbromsupphängningen. I original var det lyftcylindrar som höll dem uppe så länge det fanns luft och det gjorde att kompressorn fick jobba extra mycket då den även matade släpet med luft.

I samband med den ombyggnaden gjordes en komplett genomgång av sprickor, rostangrepp, byte av kablar och rör mm samt att allt målades om. Resultatet vart väldigt bra.

Motorerna skickades till annan verkstad för revision där fokus låg på bromsverket. En av bromstrummorna var skev bl a.

Hjulen skickades till verkstad för hjulringsbyte inkl kontroll av gummipuckarna. ( SABs instruktioner för detta skulle följas).

Allt gick bra och vi fick tillbaka allt och ihopmontering skedde. Vid provkörningen upptäcktes en hoppande gång som vi nu ska komma tillrätta med.

Det finns två lösningar.

Den bästa..... verkstaden som svarade hjulen missade att" spika" hjulen och de vart då ovala (detta har hänt förut.) Lösningen är en ny svarvning med spikade hjul)

Den sämsta....trots kontrollen är det fel på gummipuckarna och då är det bara att demontera allt och göra om.

Svaren lär komma i närtid.

Not! "spika" innebär att man med spikar fixerar hjuldelarna så att gummipuckarnas effekt/rörelse tas bort vid svarvning.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén
 
Inlägg: 2349
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 22:09

Re: Mustang 71 rullade för första och sista gången på länge

Inläggav TKO » tis 15 jan, 2019 11:25

Tack för informativ redogörelse Stefan!

Ingenjör Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 8617
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta


Återgå till Spårtrafik (bilder)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst

cron