Spårvägen i Kaliningrad

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Spårvägen i Kaliningrad

Inläggav Rikard Å » ons 21 nov, 2018 16:13

Idag är spårvägen i Kaliningrad endast en sorglig rest av vad den en gång var. Sedan 2015 finns enbart linje 5 kvar. Som en jämförelse fanns under 1990-talet tio linjer som trafikerades av över 100 stycken spårvagnar. Idag har man 25 stycken trafikvagnar. Jag besökte staden i augusti i år. Här kommer lite historik och bilder från spårvägen.

Staden hade från början, mellan 1881 och 1901, en hästspårväg som var normalspårig. År 1895 öppnades den första sträckan av den elektriska spårvägen som är meterspårig. På den här tiden var staden en del av Tyskland. Det fortsatte den att vara fram till 1945 då området kom under Sovjetunionens makt. Spårvägen, som tillika med staden skadades svårt i kriget, började återuppbyggas nästan direkt och 1946 återöppnades den första delen av nätet. Efter detta växte spårvägen liksom stadens befolkning. Från början efter kriget användes renoverade gamla vagnar från före kriget. Senare under sovjettiden köptes vagnar av typerna Gotha T57, Tatra T4SU och Tatra KT4SU. Efter att Sovjetunionen löstes upp 1991 blev Kaliningrad en del av dagens Ryssland. Därefter har begagnade Tatra T4D, Tatra KT4D och Duewag GT6 köpts från Tyskland. År 2012 tillkom en ny Pesa 121NaK. Nätet började krympa 1999 då linje 7 lades ned. Under 2000-talet fortsatte nedläggningarna och drabbade ytterligare åtta linjer.

Idag trafikeras spårvägen uteslutande av Tatra KT4SU- och KT4D-vagnar. En Tatra T4D och Pesavagnen finns kvar men de används inte i ordinarie trafik. Det finns även ett antal verkvagnar. Ganska långa sträckor utan linjetrafik finns kvar och används bl.a. för att nå vagnhallen som inte ligger vid linjesträckningen.

Bild
Först en karta av den kvarvarande linjen.

En karta som också innehåller de delar av nätet som finns kvar och kan användas men saknar linjetrafik finns här: http://transphoto.ru/photo/04/71/57/471576.jpg.

Bild
Vi börjar vid den nordvästliga ändpunkten för linje 5, ul. Bassejnaja, där KT4SU 433 ankommer efter ett varv på linje 5.

Bild
Vi stiger ombord och tittar på inredningen i denna vagn som byggdes 1992.

Bild
Linjen går först längs pr. Mira där vi ser KT4SU 435

Bild
Sedan följer en lång raksträcka genom en allé vid namn Festivalnaja, här KT4D 612 på den sträckan.

Bild
Vid hållplatsen ul. Lejtenanta Janalova gör linjen en högersväng ut på Sovjetskij pr. Här KT4SU 439 vid hållplatsen ul. Lejtenanta Janalova påväg mot ul. Bassejnaja.

Bild
I Sovjetskij pr. går spårvägen i mittläge i gatan, här KT4SU 411 vid hållplatsen ul. Narvskaja.

Bild
Efter en sträcka nås vad som kan kallas stadens kärna med Segertorget och den norra järnvägsstationen. Linjen följer sedan ul. Chernjahovskogo till pl. Vasilevskogo där KT4SU 433 passerar genom rondellen. Mitt i rondellen står även en staty av Alexander Nevskij.

Bild
En längre sträcka med spårvägen i mittläge av vägen med egna körfält följer. Här KT4SU 432 vid hållplatsen al. 9 Aprelja.

Bild
KT4D 601 på samma plats, denna vagn kommer från Cottbus där den hade nummer 7.

Bild
Efter en nedförsbacke och en högersväng följer ett avsnitt längs Moskovskij pr. därpå en vänstersväng för att komma ut på Derevjannijbron. Här en bild på KT4SU 415 från den senare kurvan med stadens katedral i bakgrunden.

Bild
En bild till från samma kurva men åt andra hållet. Här med KT4SU 420.

Bild
På andra sidan Derevjannijbron passeras en nybyggd del av staden som är uppförd i gammal stil och kallas för fiskebyn. Här KT4SU 432 strax efter fiskebyn vid hållplatsen nab. Veteranov.

Bild
Ytterligare en bro följer innan hållplatsen ul. Dzerzhinskogo nås. Här KT4D 606, tidigare Cottbus nr. 31, vid just den hållplatsen.

Bild
Åt andra hållet på samma plats ses här KT4SU 435.

Bild
Därpå går spårvägen i gatan med samma namn som föregående hållplats. Här kör KT4D 601 längs ul. Dzerzhinskogo.

Bild
Efter att ha passerat östra änden av Södra parken nås hållplatsen al. Semlih. Här KT4SU 438 vid den hållplatsen.

Bild
På samma plats KT4D 608, tidigare Cottbus nr. 28

Bild
Efter en raksträcka längs al. Semlih nås ändhållplatsen Mjasokombinat där KT4SU 438 väntar på att åka tillbaka mot ul. Bassejnaja.

Slutligen följer några bilder från de sträckor som saknar linjetrafik.

Bild
Vi börjar utanför hotellet “Kaliningrad” där KT4D 601 svänger in på ul. Sjevchenko.

Bild
Från mitt hotellrum var utsikten som på bilden. Här ses KT4SU 425 på väg från vagnhallen till linjesträckningen.

Bild
KT4D 606 som bogseras till vagnhallen efter att ha havererat, även denna bild är tagen från mitt hotellrum.

Bild
Samma sak var det med KT4SU 439 den här dagen.

Bild
Vid störningar används även den här sträckan undantagsvis för vagnar i linjetrafik, här KT4SU 435 på ul. Sjevchenko.

Bild
Till sist en verkvagn, T4SU 012 på ul. Dzerzhinskogo.

Hoppas någon orkade titta på alla bilder och att någon var till belåtenhet.
/Rikard
Rikard Å
 
Inlägg: 23
Blev medlem: sön 30 mar, 2008 19:06
Ort: Göteborg / Borås

Re: Spårvägen i Kaliningrad

Inläggav Hechtwagen » tor 22 nov, 2018 0:47

Tack för de fina bilderna! Finns det någon tysk vagn från Königsberg bevarad i Kaliningrad?

Och visst är det nya vagnar på gång?
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 1847
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 20:10

Re: Spårvägen i Kaliningrad

Inläggav Anders Hanquist » tor 22 nov, 2018 16:16

KT4D (D=Deutschland) är väl "tyska vagnar". Ja, alltså tillverkade i Tjeckoslovakien, men byggda för DDR. Men du avser nog vagnar från stadens tyska tid. Ingen aning. Det kanske inte fanns så många "diggare" i stan strax efter kriget som ville renovera dem. De gamla vagnarna var antagligen rätt krigsskadade.
Anders Hanquist
 
Inlägg: 1401
Blev medlem: sön 28 sep, 2003 20:19
Ort: LS Lugnet

Re: Spårvägen i Kaliningrad

Inläggav Per Lind » tor 22 nov, 2018 21:33

Tack för väldigt fint reportage med bilder.
SSS var där i början av 2000-talet. Bild-Dressinen har en fin DVD-film som visar de linjer som då fanns samt en del inifrån vagnhallen.
Enligt rykten är vagnhallen nedlagd och man förvarar vagnarna ute i det fria, men stämmer det?
Har Du varit nere vid vagnhallen som ligger nere vid huvudstationen?

Enligt vad jag läst i någon tidskrift så lär nya vagnar vara på gång.

När vi besökte vagnhallen pratade man mycket om att modernisera linjerna och köpa nya vagnar men borgmästaren var emot.
Vid vårt besök hade man bjudit in ett TV-team vilka gjorde intervjuer med oss och undrade varför vi var så intresserade av ett gammalt spårvägssystem. Göran Z och andra som intervjuades bredde naturligtvis på om hur bra spårvägar är. Inslaget sändes i kvällens Nyheterna.
Vi tror att vi gjorde en del för att man tänkt om och planerar upprustning.
Har för mig att inslaget finns med i DVD-filmen.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarvisningsbild
Per Lind
 
Inlägg: 2295
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 14:50
Ort: Åsbro

Re: Spårvägen i Kaliningrad

Inläggav Rikard Å » tor 22 nov, 2018 22:08

Per Lind skrev:Enligt rykten är vagnhallen nedlagd och man förvarar vagnarna ute i det fria, men stämmer det?
Har Du varit nere vid vagnhallen som ligger nere vid huvudstationen?
-Per


Vagnhallen används fortfarande. Den ligger inte vid linjesträckningen men nås via de delar av nätet som finns kvar och underhålls men saknar linjetrafik.
/Rikard
Rikard Å
 
Inlägg: 23
Blev medlem: sön 30 mar, 2008 19:06
Ort: Göteborg / Borås

Re: Spårvägen i Kaliningrad

Inläggav Rikard Å » tor 22 nov, 2018 22:17

Hechtwagen skrev:Tack för de fina bilderna! Finns det någon tysk vagn från Königsberg bevarad i Kaliningrad?

Och visst är det nya vagnar på gång?


Det finns mig veterligen inga vagnar från tiden innan kriget kvar i Kaliningrad, några vagnar lär ha hamnat i Simferopol efter kriget men tror inte att någon av de vagnarna har bevarats heller.

Det har länge talats om att köpa nya vagnar dels från Pesa och dels från Elektrontrans i Lviv, men förutom Pesa Swingvagnen som levererades 2012 verkar det inte ha hänt så mycket på den fronten.
/Rikard
Rikard Å
 
Inlägg: 23
Blev medlem: sön 30 mar, 2008 19:06
Ort: Göteborg / Borås

Re: Spårvägen i Kaliningrad

Inläggav Jona » fre 23 nov, 2018 19:58

Rikard Å skrev:En karta som också innehåller de delar av nätet som finns kvar och kan användas men saknar linjetrafik finns här: http://transphoto.ru/photo/04/71/57/471576.jpg.


Tack för intressant bildsvep både bild och textinfo.

Fråga nu, kartar på länken, vad skiljer dom liknande linje-numrerna men med olika färger åt.
Tex 2 st linje 1, en röd och en blå?
Jona i Söv
Användarvisningsbild
Jona
 
Inlägg: 246
Blev medlem: mån 11 nov, 2002 22:37
Ort: Skelleftehamn

Re: Spårvägen i Kaliningrad

Inläggav Rikard Å » fre 23 nov, 2018 21:15

Jona skrev:
Rikard Å skrev:En karta som också innehåller de delar av nätet som finns kvar och kan användas men saknar linjetrafik finns här: http://transphoto.ru/photo/04/71/57/471576.jpg.

Fråga nu, kartar på länken, vad skiljer dom liknande linje-numrerna men med olika färger åt.
Tex 2 st linje 1, en röd och en blå?


Röda linjer är spårväg medan de blå är trådbusslinjer. Kartan har några år på nacken och stämmer inte helt och hållet längre.
/Rikard
Rikard Å
 
Inlägg: 23
Blev medlem: sön 30 mar, 2008 19:06
Ort: Göteborg / Borås


Återgå till Spårtrafik (bilder)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster