Nygammal spårväg i Rumänien [9 bilder]

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Nygammal spårväg i Rumänien [9 bilder]

Inläggav Joakim W » lör 13 jan, 2018 23:43

Den 12e januari 2018 kunde slutligen premiärturen gå på den nu trafikklara gamla Interurbanspårvägen mellan Sibiu och Rășinari. Tyvärr har den rivits upp mellan gamla depån i Sibiu, och fram till Sibius djurpark. Där går nämligen gränsen till grannstaden, som behöll spåren.

Spårvägen gjorde sina sista turer på hela banan 2011, och har sedan dess varit utan trafik. Det är Borgmästaren i Rășinari som varit på om att banan ska öppnas igen, och detta får väl ses som att man lyckats. Om det blir trafik med större omfattning återstår att se. Än så länge står vagnen fortfarande oskyddad utomhus.
Eftersom de tidigare vagnarna var enriktningsvagnar behövde en ny skaffas, och det fick man tag på från Schweiz. Den rullade senast på Attergaubahn. Den köptes för 6000€.

Tjejen var med på turen, och jag sålde som tur var min gamla kamera till henne förra året så den kom till användning!

Bild
Vid den nya slutstationen precis utanför Sibius Zoo. Anslutning till Tursib (lokaltrafikbolaget i Sibiu) finns direkt till vänster utanför bild.

Bild
Njutbar åktur genom en snötom skog.

Bild

Bild
Här vet jag inte alls vad som hänt... Fick bilderna men tyvärr utan någon beskrivning och jag har inte lyckats förstå om de körde på nåt eller vad som kan ha hänt...

Bild

Bild

Bild

Bild
Betesmarken abrupt avbryten av en spårvagn.

Bild
Framme i Rășinari.

Det var de bilderna jag fick, och därmed finns inget mer att visa. Förhoppningsvis blir det mer regelbunden trafik snart, så jag själv får uppleva detta, mer än på bild.

//Jocke :D
22-åring från Södertälje intresserad av tåg och spårvagnar!
Besök gärna min hemsida, http://www.jowahlen.se!
Joakim W

Re: Nygammal spårväg i Rumänien [9 bilder]

Inläggav LÅ1 » sön 14 jan, 2018 12:17

Tack för bilderna!

(Skall bli intressant att se om vissa forumskribenter kan få till en tröttsam evighetsdebatt med politiska undertoner i denna tråd också!)
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Re: Nygammal spårväg i Rumänien [9 bilder]

Inläggav daniel_s » sön 14 jan, 2018 12:30

Jag kan börja! Uppenbarligen har underhållet privatiserats, och trafiken återupptagits med en massa grenar intrasslade i kontaktledningen? Med underhåll i statlig regi hade det aldrig hänt. ;-)
daniel_s

Återgå till Spårtrafik (bilder)