Sida 1 av 1

Tårdbusskonduktörer

InläggPostat: sön 18 mar, 2018 18:00
av Joakim W
Hur vanliga är dessa? Vi stötte på dessa när vi åkte trådbuss i Chisinau. Om de fanns på vanliga bussar också vet jag inte, sånt vågar jag aldrig åka utomlands. Man kan ju hamna var som helst, och kan inte med enkelhet spåra sig tillbaka :D

Bild
Trots samma årgång som mig så ser den bra mycket äldre ut! Trådbuss nummer 2125 i Moldaviens huvudstad Chisinau.

Bild
Nummer 3722 var däremot 9 år äldre än mig!

//Jocke

Re: Tårdbusskonduktörer

InläggPostat: sön 25 mar, 2018 17:18
av stockholm79
I Riga var det konduktörer på inte bara trådbussar utan även bussar och spårvagnar tills man införde blippkorten för ca 5 år sen.
Samtidigt slopade de separata biljetterna för de olika trafikslagen.
Något år innan införde man valideringsautomater med datum/tid för pappersbiljetter då det var svårt att hitta konduktörer.

Konduktörerna infördes på 90-talet då det var många som plankade.
En del bussar har fortfarande den upphöjda konduktörsstolen.

På sovjettiden och början av 90-talet hade man enkla ställ där man la upp biljetten och punchade den, som orientering.
Varje fordon hade sin egen kombination.
Klassiker från den tiden: nån ser biljettkontrollanter gå på spårvagnen och så hör man nödsignalen, vagnen stannar mitt i korsningen och öppnar dörrarna, folk bara väller ut.

/or

Re: Tårdbusskonduktörer

InläggPostat: sön 25 mar, 2018 22:08
av Joakim W
stockholm79 skrev:I Riga var det konduktörer på inte bara trådbussar utan även bussar och spårvagnar tills man införde blippkorten för ca 5 år sen.
Samtidigt slopade de separata biljetterna för de olika trafikslagen.
Något år innan införde man valideringsautomater med datum/tid för pappersbiljetter då det var svårt att hitta konduktörer.

Konduktörerna infördes på 90-talet då det var många som plankade.
En del bussar har fortfarande den upphöjda konduktörsstolen.

På sovjettiden och början av 90-talet hade man enkla ställ där man la upp biljetten och punchade den, som orientering.
Varje fordon hade sin egen kombination.
Klassiker från den tiden: nån ser biljettkontrollanter gå på spårvagnen och så hör man nödsignalen, vagnen stannar mitt i korsningen och öppnar dörrarna, folk bara väller ut.

/or

Tack för den historien! :D I detta fall handlade det om springkonduktörer, fanns inga konduktörsbås.