Tårdbusskonduktörer

Visa bilder på bussar i reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på bussar i reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Tårdbusskonduktörer

Inläggav Joakim W » sön 18 mar, 2018 18:00

Hur vanliga är dessa? Vi stötte på dessa när vi åkte trådbuss i Chisinau. Om de fanns på vanliga bussar också vet jag inte, sånt vågar jag aldrig åka utomlands. Man kan ju hamna var som helst, och kan inte med enkelhet spåra sig tillbaka :D

Bild
Trots samma årgång som mig så ser den bra mycket äldre ut! Trådbuss nummer 2125 i Moldaviens huvudstad Chisinau.

Bild
Nummer 3722 var däremot 9 år äldre än mig!

//Jocke
22-åring från Södertälje intresserad av tåg och spårvagnar!
Besök gärna min hemsida, http://www.jowahlen.se!
Joakim W
 
Inlägg: 203
Blev medlem: tis 22 sep, 2009 22:42
Ort: Södertälje

Re: Tårdbusskonduktörer

Inläggav stockholm79 » sön 25 mar, 2018 17:18

I Riga var det konduktörer på inte bara trådbussar utan även bussar och spårvagnar tills man införde blippkorten för ca 5 år sen.
Samtidigt slopade de separata biljetterna för de olika trafikslagen.
Något år innan införde man valideringsautomater med datum/tid för pappersbiljetter då det var svårt att hitta konduktörer.

Konduktörerna infördes på 90-talet då det var många som plankade.
En del bussar har fortfarande den upphöjda konduktörsstolen.

På sovjettiden och början av 90-talet hade man enkla ställ där man la upp biljetten och punchade den, som orientering.
Varje fordon hade sin egen kombination.
Klassiker från den tiden: nån ser biljettkontrollanter gå på spårvagnen och så hör man nödsignalen, vagnen stannar mitt i korsningen och öppnar dörrarna, folk bara väller ut.

/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
Användarvisningsbild
stockholm79
 
Inlägg: 1189
Blev medlem: lör 14 feb, 2004 14:22
Ort: Rīga, Lettland

Re: Tårdbusskonduktörer

Inläggav Joakim W » sön 25 mar, 2018 22:08

stockholm79 skrev:I Riga var det konduktörer på inte bara trådbussar utan även bussar och spårvagnar tills man införde blippkorten för ca 5 år sen.
Samtidigt slopade de separata biljetterna för de olika trafikslagen.
Något år innan införde man valideringsautomater med datum/tid för pappersbiljetter då det var svårt att hitta konduktörer.

Konduktörerna infördes på 90-talet då det var många som plankade.
En del bussar har fortfarande den upphöjda konduktörsstolen.

På sovjettiden och början av 90-talet hade man enkla ställ där man la upp biljetten och punchade den, som orientering.
Varje fordon hade sin egen kombination.
Klassiker från den tiden: nån ser biljettkontrollanter gå på spårvagnen och så hör man nödsignalen, vagnen stannar mitt i korsningen och öppnar dörrarna, folk bara väller ut.

/or

Tack för den historien! :D I detta fall handlade det om springkonduktörer, fanns inga konduktörsbås.
22-åring från Södertälje intresserad av tåg och spårvagnar!
Besök gärna min hemsida, http://www.jowahlen.se!
Joakim W
 
Inlägg: 203
Blev medlem: tis 22 sep, 2009 22:42
Ort: Södertälje


Återgå till Bussar (bilder)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst