Sida 1 av 1

SL-buss får P-bot

InläggPostat: lör 06 aug, 2016 18:18
av NerdBoy
Lite vardagsdramatik från början av sommaren. P-vakten verkade tveka ett par minuter innan boten skrevs ut. :)

Bild

(Ja, jag vet att boten egentligen är en avgift, o s v.)

Re: SL-buss får P-bot

InläggPostat: sön 07 aug, 2016 17:28
av Stefan Isaksson
NerdBoy skrev:(Ja, jag vet att boten egentligen är en avgift, o s v.)

Nu är det för all del ganska många år sedan jag hade anledning att bry mig om distinktionen, men i alla fall då var det skillnad om det var en lapplisa eller ett p-bolag som skrev ut, eh, räkningen.

Var det en lapplisa som skrev ut det var det en bot, medan privata p-bolag endast skrev ut avgifter.
Distinktionen hade skattemässig betydelse: avgifter är/var avdragsgilla i deklarationen till skillnad från böter.

SI

Re: SL-buss får P-bot

InläggPostat: sön 07 aug, 2016 17:36
av Anders Hanquist
Nu är väl alla lisor/nissar privatanställda. Men det kan gör skillnad om de jobbar på entreprenad åt en kommun eller ett privat-bolag? Ingen susning när det gäller sådana juridiska finesser.

Re: SL-buss får P-bot

InläggPostat: sön 07 aug, 2016 19:44
av BSB101
Anders Hanquist skrev:Nu är väl alla lisor/nissar privatanställda. Men det kan gör skillnad om de jobbar på entreprenad åt en kommun eller ett privat-bolag? Ingen susning när det gäller sådana juridiska finesser.


Finns säkert kommuner som har egna p-vakter. I Sollentuna exempelvis upphandlade man inte parkeringsövervakningen förrän i år.

Re: SL-buss får P-bot

InläggPostat: sön 07 aug, 2016 21:38
av TKO
'Felparkeringsavgift' torde vara den korrekta benämningen. Regleras i 'Lagen om felparkeringsavgifter'...

hälsningar
Thomas K Ohlsson

Re: SL-buss får P-bot

InläggPostat: mån 08 aug, 2016 9:28
av Anders Hanquist
Gäller denna lag såväl "gator och torg" (kommunal mark) som parkeringsplatser/parkeringshus etc som inte är allmän plats?

Re: SL-buss får P-bot

InläggPostat: mån 08 aug, 2016 9:49
av Inge
Anders Hanquist skrev:Gäller denna lag såväl "gator och torg" (kommunal mark) som parkeringsplatser/parkeringshus etc som inte är allmän plats?

I princip bara väg. Dvs är det tomtmark så får man avtala om kontrollavgift. Men det finns undantag. Tex om det finns en kommunal trafikförordning mot parkering i terräng. Då gäller det all kommunal mark som är terräng och i så fall blir der parkeringsavgift eftersom man bryter en förordning.

Och om jag inte minns fel har den regeln nu blivit statlig förordning.

Principen är alltså,

1. Straffbar handling tex vårdslöshet av olika slag.

2. Om ej 1. , men mot förordning, patkeringsavgift. Man behöver inte betala parkeringsavgift om man fått straff för samma handling.

3. Om ej 1. eller 2. , men mot avtalade vilkor för att disponera markägarens mark, kontrollavgift. Man behöver inte betala kontrollavgift om man betalat patkeringsavgift eller erhållit straff för samma handling.

Re: SL-buss får P-bot

InläggPostat: tis 09 aug, 2016 0:00
av C12C3C3C12
Hmm det verkar vara på Kungsbron, vägmarkeringen framför nosen på bussen tyder på någonting, är det uppställningsplats för bussar eller någonting annat där bussen står? Cityterminalen är ju till höger i bild.

Re: SL-buss får P-bot

InläggPostat: tis 09 aug, 2016 0:49
av Verspieder
C12C3C3C12 skrev:Hmm det verkar vara på Kungsbron, vägmarkeringen framför nosen på bussen tyder på någonting, är det uppställningsplats för bussar eller någonting annat där bussen står? Cityterminalen är ju till höger i bild.


Sedan ett fåtal månader (eller mera ner mot veckor?) är detta inte längre kortidsuppställningsplats för bussar, utan ett kollektivkörfält där parkeringsförbud för alla slags fordon råder dygnet runt. Bussen står i slutet av detta nya kollektivkörfält, och precis framför nosen på bussen börjar filen för alla fordon som avser att svänga höger in på Terminalslingan. Efter Terminalslingans infart blir filen åter till ett kollektivkörfält.

Detta kollektivkörfält fyller säkert en funktion, men borttagandet av alla kortidsuppställningsplatser för bussar på Kungsbron har även lett till att långfärdsbusschaufförerna numera har rätt svårt att "tajma in" ankomst i rätt tid till Cityterminalen via köerna på bl.a Klarastrandsleden. Kommer man dit för tidigt finns ingenstans att tidsreglera innan man ska bege sig upp på sin gate 20-15 minuter före avgång, utan man får snurra runt och släppa ut avgaser istället. Barnhusbron finns visserligen kvar, men att tajma in tomkörningen från denna ner till Cityterminalen är inte heller lätt att beräkna. Kommer man för sent till sin gate pga köer kan man ju rentav missa sitt avgångstillfälle helt, om man är nere på 15 minuter mellan avgångarna på vissa gater.
Målet var knappast att ge försämrad service för resenärer från "Sveriges största bussterminal", men detta har man då ändå lyckats med.

Dock brukade de dåvarande kortidsuppställningsplatserna på Kungsbron nästan aldrig användas av SL-fordon, utan de stod/står ju mestadels och korttidsreglerar på Klarabergsviadukten istället.

Re: SL-buss får P-bot

InläggPostat: tis 09 aug, 2016 7:13
av Lars_L
Problemet har ju blivit för 65:an som vänder där och inte kan tidsreglera på annan plats (vid hållplatsen går ju även linje 1 m.m.). Trodde faktiskt syftet med att ta bort bussparkeringen där just var att 65:an skulle ha plats för tidsreglering, men istället var väl då tanken att förbättra framkomligheten för linje 1 - även om jag nog aldrig varit med om att köerna börjar redan uppe på bron.

För övrigt kan väl av det skälet konstateras att det är ett ganska dåligt val av ändhållplats för nämnda linje. Har ju också väldig sällan resenärer från CT. Men nästan alla andra vändplatser för bussar är ju också borttagna i innerstaden, så det är ju svårt att hitta alternativ i närheten.

Re: SL-buss får P-bot

InläggPostat: fre 26 aug, 2016 6:38
av NerdBoy
Jag tror att det handlar om att få bort en del farliga högersvängar över cykelfilen.

Samtidigt har man kompletterat med två fartgupp i vardera riktning (ett skyms av den gula bussen, ett av den blå), så nu är det ännu fler icke-cyklar i cykelfilerna än tidigare. :roll:

Re: SL-buss får P-bot

InläggPostat: fre 26 aug, 2016 8:15
av LÅ1
Bilfilerna är spärrmarkerade i korsningen. Kan vara svårt att respektera om man stannar för fotgängare på övergångsstället. Men vid köbildning borde det gå bra. Är det aldrig cykelkö på platsen eftersom cykelfältet inte är spärrmarkerat?

(Vid Slussplan finns sådana matkeringar på gångbanan!)

Spärrmarkeringen finns inte med bland vägmarkeringarna på Transportstyrelsens webbplats: http://www.transportstyrelsen.se/sv/vag ... rkeringar/

Re: SL-buss får P-bot

InläggPostat: fre 26 aug, 2016 14:25
av NerdBoy
NerdBoy skrev:Jag tror att det handlar om att få bort en del farliga högersvängar över cykelfilen.

Samtidigt har man kompletterat med två fartgupp i vardera riktning (ett skyms av den gula bussen, ett av den blå), så nu är det ännu fler icke-cyklar i cykelfilerna än tidigare. :roll:

Fel av mig, självklart finns inget gupp under den blå bussen. Det finns totalt tre gupp.

Re: SL-buss får P-bot

InläggPostat: lör 27 aug, 2016 13:04
av Inge
Jag tror nog ganska säkert att det handlar om pseudoåtgärder för ettan. Vad gäller 65:an så är det ju en kort linje. Man kanske kunde nöja sig med tidsreglering på Skeppsholmen?

Re: SL-buss får P-bot

InläggPostat: mån 05 sep, 2016 18:35
av NerdBoy
LÅ1 skrev:Bilfilerna är spärrmarkerade i korsningen. Kan vara svårt att respektera om man stannar för fotgängare på övergångsstället. Men vid köbildning borde det gå bra. Är det aldrig cykelkö på platsen eftersom cykelfältet inte är spärrmarkerat?

(Vid Slussplan finns sådana matkeringar på gångbanan!)

Spärrmarkeringen finns inte med bland vägmarkeringarna på Transportstyrelsens webbplats: http://www.transportstyrelsen.se/sv/vag ... rkeringar/

Förlåt! Jag började svara på ovanstående men glömde bort det. :oops:

Svaret är nej, det blir aldrig cykelköer. Däremot blir det ofta bil- och bussköer även i cykelfältet vilket i teorin skulle kunna skapa kö för cyklisterna, i praktiken vinglar cyklisterna ut i något av de andra fälten istället.

Typexempel på taxiförare som svänger ut i cykelfältet för att runda farthindret:

Bild

Re: SL-buss får P-bot

InläggPostat: mån 05 sep, 2016 18:47
av LÅ1
NerdBoy skrev:
LÅ1 skrev:Bilfilerna är spärrmarkerade i korsningen. Kan vara svårt att respektera om man stannar för fotgängare på övergångsstället. Men vid köbildning borde det gå bra. Är det aldrig cykelkö på platsen eftersom cykelfältet inte är spärrmarkerat?

(Vid Slussplan finns sådana matkeringar på gångbanan!)

Spärrmarkeringen finns inte med bland vägmarkeringarna på Transportstyrelsens webbplats: http://www.transportstyrelsen.se/sv/vag ... rkeringar/

Förlåt! Jag började svara på ovanstående men glömde bort det. :oops:

Svaret är nej, det blir aldrig cykelköer. Däremot blir det ofta bil- och bussköer även i cykelfältet vilket i teorin skulle kunna skapa kö för cyklisterna, i praktiken vinglar cyklisterna ut i något av de andra fälten istället.


Vid Slussplan blir det cykelkö i rusningstid. Jag är inte ens säker på att hela kön kommer förbi vid första grönfas. Men där är ingen korsande trafik som det måste lämnas utrymme åt. Varför där finns spärrområde på gångbanan längre upp i backen kan man fråga sig.

För att hindra bilar att använda cykelbanan kanske man skulle sätta upp plastpelare eller liknande på båda sidor om cykelfältet just vid farthindret. Det har man gjort på ett ställe på Sveavägen. Såg konstigt ut eftersom det blockerade en del av en korsning, men insåg sedan att bilarna inte har någon anledning att köra just där ändå.

Re: SL-buss får P-bot

InläggPostat: mån 05 sep, 2016 20:03
av daniel_s
LÅ1 skrev:Vid Slussplan blir det cykelkö i rusningstid. Jag är inte ens säker på att hela kön kommer förbi vid första grönfas. Men där är ingen korsande trafik som det måste lämnas utrymme åt. Varför där finns spärrområde på gångbanan längre upp i backen kan man fråga sig.


Ett spärrområde är ett område där fordon inte får framföras alls (ett undantag finns för långa fordon), något sådant finns inte på platsen. Jag antar att du egentligen menar "stoppförbudsmarkeringen" som någon har ritat i hopp om att gående ska vara snälla och inte uppehålla sig där när de väntar på grön gubbe. Problemet är ju vanecyklisterna som kommer i raketfart och låtsas att de har förkörsrätt mot allt och alla, inget nytt för Slussen som helhet men på just den här platsen har man sluppit dem tidigare.

Re: SL-buss får P-bot

InläggPostat: mån 05 sep, 2016 21:09
av LÅ1
daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:Vid Slussplan blir det cykelkö i rusningstid. Jag är inte ens säker på att hela kön kommer förbi vid första grönfas. Men där är ingen korsande trafik som det måste lämnas utrymme åt. Varför där finns spärrområde på gångbanan längre upp i backen kan man fråga sig.


Ett spärrområde är ett område där fordon inte får framföras alls (ett undantag finns för långa fordon), något sådant finns inte på platsen. Jag antar att du egentligen menar "stoppförbudsmarkeringen" som någon har ritat i hopp om att gående ska vara snälla och inte uppehålla sig där när de väntar på grön gubbe. Problemet är ju vanecyklisterna som kommer i raketfart och låtsas att de har förkörsrätt mot allt och alla, inget nytt för Slussen som helhet men på just den här platsen har man sluppit dem tidigare.

Jag använde nog fel benämning. Jag menade rutmönster, som i bilden ovan.
Vid Slussen, alldeles söder om Slussplan har man målat sådant mönster på gångbanedelen nära övergångsstället. Jag försöker komma ihåg hur det ser ut, men jag är osäker om cyklister skall kunna komma där, men jag tror det. Markeringen kanske är för att cyklisterna skall fortsätta rakt fram till cykelfälten och inte svänga in på gångbanan? Eller för att fotgängarna skall ta det lite försiktigt där. Det ser i alla fall lite konstigt ut med detta rutmönster i gångbanan.
Cykelkön bildas i alla fall inte där, utan det är cyklister från Skeppsbron som skall över till Mälarsidan av Munkbroleden är så många att de köar hela Slussplans längd och runt hörnet från Skeppsbron. Åtminstone på eftermiddagen.

Det är kanske fel att kalla den platsen för Slussen, men den ligger nog ganska precis över den gamla slussrännan som i många år bara varit en extra utloppskanal till Saltsjön. I höjd med platsen där Karl Johan-statyn fanns.

Re: SL-buss får P-bot

InläggPostat: tor 20 jul, 2017 15:04
av thbe
Detta påminner om en förare på 171:an (idag 161) som åkte fast för fortkörning på Årdalavägen i Örby. Det är 30 runt Örby skola men det gick tydligen undan..... På den tiden (säkert 20-25 år sedan) gick det att lyssna på både polisen och SL med en skanner. Det blev stopp och trafikmästare och en ny förare. Sen vet jag inte hur det slutade..... Jag tror nästa buss hann komma så de stackars resenärerna kunde fortsätta sin resa.