Tät trafik 1978

Visa bilder på bussar i reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på bussar i reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Tät trafik 1978

Inläggav Lennart Hjelm. » fre 12 feb, 2016 12:53

Abrahamsbergx.jpg
Abrahamsbergx.jpg (123.74 KiB) Visad 2284 gånger

Månntro någon åkte taxi tillbaka?
Bilagor
Abrahamsberg Solvallatrafikx.jpg
Abrahamsberg Solvallatrafikx.jpg (97.85 KiB) Visad 2279 gånger
Lennart Hjelm.

Re: Tät trafik 1978

Inläggav Claes Thure Moberg » fre 12 feb, 2016 17:11

Trafiken till Solvalla den gången var i grunden tredelad. Huvudlinjen gick med buss Abrahamsberg T-bana - Solvalla.

Men det fanns också "linjetrafik med taxi" mellan Odenplan och Solvalla. Det fungerade så att vid Odenplan stod en trafikledare som såg till att droskorna fick "fullt lass". Passagerarna betalade ett fast pris per person och i en vanlig bil med 4 resande fick man in lite mer än vad en taxametertur skulle ha givit. Men för den som körde stor bil som tog 7 eller 8 pax var det rena kassaapparaten. Bara att ta betalt och köra tillbaka fortast möjligt och ta ett nytt "lass". För de resande var det dyrare än med T-bana + buss men billigare än med egen droska. Motsvarande trafik gick andra vägen när tävlingarna gick mot sitt slut.

MEN- det fanns en liten hake. För det mesta var det kö av resande vid de här två hållplatserna men om det blev ett litet uppehåll i tillströmningen så riskerade man att få köra utan att ha "fullt lass". Därför att från första resande satte sig i bilen fick det bara gå ett visst antal minuter till dess bilen måste köra, något som trafikledaren bevakade noga. Det skedde inte ofta men var irriterande de gånger som det inträffade.

Sedan fanns det också extratåg Centralen- Solvalla hållplats som enbart trafikerades tävlingsdagar. Tror också det fanns någon busspendel från Sumpan men det minns jag inte helt säkert. Hur som helst var det stora publiksiffror på "Valla" på den tiden.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Claes Thure Moberg

Inläggav Inge » fre 12 feb, 2016 17:34

Nja, en detalj, men det var nog så att linje 79 från Solna via Sumpan inrättades som ersättning för tåget då hållplatsen drogs in. Så jag tror inte att det funnits både buss från Sumpan och tåg samtidigt. 1978 var det buss eller taxi som gällde, Solvalla hållpats på järnvägen var indragen, så även stoppen vid Bromsten och Sundbyberg N.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Claes Thure Moberg » fre 12 feb, 2016 18:33

Se där. Minnet är bra men kort. Lätt att blanda ihop gamla minnen.

Jag vet inte när och varför som linjetrafiken med taxi drogs in men själv körde jag många gånger den sträckan. Speciellt den tiden som jag körde "långskorpa", dvs Merca med 7 säten eller Checker med 8. Då var det "flat pedal" på returen. Man hann gärna med 3- 4 varv på en timme om det inte var tät trafik men tävlingarna gick ju inte i rusningstid. Började själv köra bulle i Stockholm 1971.Vill minnas det var några restriktioner på vilka droskor som fick köra Solvallalinjen. Tror Stadsbilarna gick före men så fick Sumpan, Solna, Danderyd och Lidingö gå in i kön. Kom det en landsortsbil så fick han ta folk om det inte var stadsbilar där så de stod gärna lite längre bak och väntade, tog Stadsbilarna slut vinkade trafikvakten fram dem.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Claes Thure Moberg

Inläggav Inge » sön 14 feb, 2016 7:27

På tal om restriktioner har jag en brasklapp för bussen från Solna. Den gick ju över kommungränserna och skulle eventuellt ha kunnat körts av SJ tidigare. I vilket fall lades järnvägshållplatsen ned i samband med att pendeltågen inrättades. Då skrevs även avtal beträffande busstrafiken. I första hand om att SJ-bussarna skulle bli lokala och i de flesta fall inte längre utgå från från Norra Bantorget och det är ju i den kortare formen vi idag känner dem som 5xx-bussar. Men det är naturligtvis inte omöjligt att man i samband med detta även reglerade Solvallatrafiken.

Jag känner dock inte till att SJ skulle haft någon sådan buss, utan tror att den SL-buss som inrättades, linje 79, enbart ersatte den indragna hållplatsen på järnvägen. Linje 78, som syns ovan, från Abrahamsberg var förstås äldre, men omnumrerad från 82.

Som diskuterats under annan rubrik började SL runt 1970 att använda 7x-nummer och något senare även 17x-nummer för insatslinjerna.
Användarvisningsbild
Inge

Återgå till Bussar (bilder)