Switch to full style
Visa bilder på bussar i reguljär lokaltrafik här!

Kategoriregler

Visa bilder på bussar i reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Besvara

Unik bild från 1952

ons 21 okt, 2015 16:26

Denna bild från Alvik i oktober 1952 är unik, det är i varje fall första gången jag sett en bild på anslutningsbussarna i Västerort innan leveransen av H19 Metropol!

Från Stockholmskällan /Stefan B

Bild

Re: Unik bild från 1952

ons 21 okt, 2015 16:30

Vilken pangbild! Allt var inte bättre förr! Bussen ser väl skabbig ut och har tydligen fel destinationsrulle! Rullar blev det inte mer från och med metropolernas ankomst! :D

Re: Unik bild från 1952

ons 21 okt, 2015 17:10

114 var enmansbetjänad, och då förhandlade facket fram att man inte hann både veva dest-rulle och kolla biljettkassan vid ändstationerna!

SB

Re: Unik bild från 1952

ons 21 okt, 2015 18:21

Se där ja! Man ser skyltarna i fönstren som upplyser om att ingången är fram! Är det en H8? :) e

Re: Unik bild från 1952

ons 21 okt, 2015 19:25

Är det någon som kan identifiera platsen? Spårvägen tycks gå på bro över gatan bakom bussen. Är det ungefär där Tvärbanan går i dag eller någon annan stan i Alvik?

Re: Unik bild från 1952

ons 21 okt, 2015 19:37

Hechtwagen skrev:Se där ja! Man ser skyltarna i fönstren som upplyser om att ingången är fram! Är det en H8? :) e

A 16454 var en H 9. Alla 35 st byggdes om för enmansbetjäning och var kvar som trafikvagnar minst till den
1/10 1956 tillsammans med en hel del liknande 30-talsbussar. Vid denna tidpunkt rullade även alla 199 Metropoler
och Capitolerna hade börjat levereras - för att bara inte tala om de hundratals H15 - H16 - F1 - F2 - F3 som fyllde upp
staden!!! :)

Re: Unik bild från 1952

ons 21 okt, 2015 20:40

LÅ1 skrev:Är det någon som kan identifiera platsen? Spårvägen tycks gå på bro över gatan bakom bussen. Är det ungefär där Tvärbanan går i dag eller någon annan stan i Alvik?


Det är i princip där du kliver på Tvärbanan idag. Huset i bakgrunden bakom bussen finns kvar än idag.
https://goo.gl/maps/Jq2af69qGf92

Re: Unik bild från 1952

ons 21 okt, 2015 21:04

roggek skrev:
LÅ1 skrev:Är det någon som kan identifiera platsen? Spårvägen tycks gå på bro över gatan bakom bussen. Är det ungefär där Tvärbanan går i dag eller någon annan stan i Alvik?


Det är i princip där du kliver på Tvärbanan idag. Huset i bakgrunden bakom bussen finns kvar än idag.
https://goo.gl/maps/Jq2af69qGf92

Aha! Tack för det! Jag letade på södra sidan om Gustavslundsvägen, och där stämde inte husfasaden.

Re: Unik bild från 1952

tor 22 okt, 2015 8:25

643 skrev:A 16454 var en H 9. Alla 35 st byggdes om för enmansbetjäning och var kvar som trafikvagnar minst till den
1/10 1956 tillsammans med en hel del liknande 30-talsbussar.

Bland Spårvägsmuseets bilder på flickr finns en bild av H9 A16444 vid Brommaplan 1955. Det är väl inte säkert att den går i trafik, men den har i alla fall aktuell reklam baktill.

https://www.flickr.com/photos/sparvagsm ... 104533916/

Re: Unik bild från 1952

tor 22 okt, 2015 20:07

Stefan B skrev:Denna bild från Alvik i oktober 1952 är unik, det är i varje fall första gången jag sett en bild på anslutningsbussarna i Västerort innan leveransen av H19 Metropol!

Från Stockholmskällan /Stefan B

Bild


Där har man stått och häckat som liten parvel med pappa väntat på en buss till Lövåsvägen ( strax innan där gamla L13 vände), bussarna till Alvik kom nerför den backen ni ser vid T-banevidukten efter att ha rundat den ovala rondellen vid Tranebergsplan, Metropolarna hade på den tiden inte blinkers fram utan den lysande rörliga körriktningspilen, till vänster om framdörren på denna buss som är avbildad.

L 114 var den enda bussen som gick över Mariehäll, L112+113 gick över Johannesfreds industriområde, det var tätt mellan hållplatserna där.

Observera dom gamla hållplatsskyltarna.
Senast redigerad av C12C3C3C12 fre 23 okt, 2015 11:34, redigerad totalt 1 gång.

Re: Unik bild från 1952

fre 23 okt, 2015 10:12

Du måste nog blanda ihop lite. Lövholmsvägen ligger i Gröndal. Menar du inte Vidängsvägen? Och nog hade Metropolbussarna blinkers.

Re: Unik bild från 1952

fre 23 okt, 2015 11:34

Sven Blomberg skrev:Du måste nog blanda ihop lite. Lövholmsvägen ligger i Gröndal. Menar du inte Vidängsvägen? Och nog hade Metropolbussarna blinkers.


Sorry mittåt, skall vara Lövåsvägen, har i och för sig bott i Ekensberg så jag vet var Lövholmsvägen i Gröndal ligger.

Dom första Metropolarna hade körriktningspil, kolla in på den här bilden: http://sparvagsmuseet.sl.se/databas/mac ... h17-70199/ Den var placerad till höger om högra instegsdörren.

Eftersom dom började tillverkas 1953 var tydligen Brommahallen först med dom, kommer så väl ihåg körrikningspilen åkte upp och ner när dom svängde.

PS Har korrigerat till rätt gatunamn - Kiitos

Re: Unik bild från 1952

fre 23 okt, 2015 14:34

Förutom den viftande vingen på sidan hade de en blinkande pil infälld i listen fram.Även bak hade de en sådan pil.

Bild

Bild från Spårvägsmuseet: http://sparvagsmuseet.sl.se/databas/met ... kad-53663/

Re: Unik bild från 1952

mån 11 jun, 2018 12:37

Harald skrev:
643 skrev:A 16454 var en H 9. Alla 35 st byggdes om för enmansbetjäning och var kvar som trafikvagnar minst till den
1/10 1956 tillsammans med en hel del liknande 30-talsbussar.

Bland Spårvägsmuseets bilder på flickr finns en bild av H9 A16444 vid Brommaplan 1955. Det är väl inte säkert att den går i trafik, men den har i alla fall aktuell reklam baktill.

https://www.flickr.com/photos/bonusarsparvagsmuseet/5104533916/


Mycket sällsynt foto! Tack för delningen, jag lägger till i din samling!

Re: Unik bild från 1952

mån 11 jun, 2018 14:10

Harald skrev:Förutom den viftande vingen på sidan hade de en blinkande pil infälld i listen fram.Även bak hade de en sådan pil.

Bild

Bild från Spårvägsmuseet: http://sparvagsmuseet.sl.se/databas/met ... kad-53663/


Blinkade verkligen de infällda pilarna i fronten? Jag är ganska säker på att de lyste med fast sken!

Re: Unik bild från 1952

ons 08 aug, 2018 8:48

Hechtwagen skrev:
Harald skrev:Förutom den viftande vingen på sidan hade de en blinkande pil infälld i listen fram.Även bak hade de en sådan pil.

Bild

Blinkade verkligen de infällda pilarna i fronten? Jag är ganska säker på att de lyste med fast sken!




bra fråga!

Re: Unik bild från 1952

tor 09 aug, 2018 12:09

Metropolbussarna hade pendlande långa körriktningsvisare i likhet med andra SS-bussar sedan urminnes tider. Det som var nytt var fasta pilar "lysers?" fram och bak, de hade också fasta
sken. Vägtrafikförordningen stadgade antingen fast eller blinkande sken, säkert är det så
fortfarande...
Vid bussarnas extremt noggranna storrevision i Hornsbergsverkstaden i 60-talets början togs
ovanstående bort och ersattes av "hoppande" Fixlight i alla 4 hörnen!
Besvara