Några bussar mm på Arabiska Halvön

Visa bilder på bussar i reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på bussar i reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Några bussar mm på Arabiska Halvön

Inläggav Olle » mån 27 jan, 2014 23:24

Mest kameler tänker man väl när man hör Arabiska Halvön. Men det finns faktiskt en och annan buss här nere i de olika emiraten. Fast det finns en hel del kamaler (dromedarer?) också.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

:Dlle.
:-)lle
Användarvisningsbild
Olle

Kamelerna: Några bussar mm på Arabiska Halvön

Inläggav Olle » ons 29 jan, 2014 19:06

Bild

Bild

Här har vi några av kamelerna. Vi tog en tur över till Oman över dagen och bland all sand så fanns det en hel del kameler. Obs att man även här har viltstängsel. För övrigt var hela väg E44 belyst liksom de flesta andra vägar här nere i öknarna. Det är inte som på Laurens av Arabiens tid.

Det jag kunnat konstatera efteråt är att alla de vägspärrar som var utefter vägen var kontroller vid gränsen till Oman som man passerar tre gånger innan man kommer fram till den slutliga gränskontrollen. Och om bilpappren då ligger kvar på hotellrummet i Dubaï så får man åka tillbaka samma väg. Så vår vistelse i Oman blev kort men intensiv kan man säga. Det lär vara et mycket gästvänligt land med vackra gamla städer hörde vi av folk på vägen.

Lägg märke till att Ajman som är ett litet emirat vid kusten har en lika liten enklav mellan de omanska gränserna. Och att Ash Shâriqah är samma som det vi kallar Sharjah i dagligt tal.

;-)lle.
Användarvisningsbild
Olle

Re: Några bussar mm på Arabiska Halvön

Inläggav Bussmicke » sön 16 feb, 2014 12:47

Lit OT: inspirerad av alla din Arabinlägg med bilder satt jag och spånade runt i Google maps och hittade nå´t jag inte blev klok på: I närheten av en av Ajmans enklaver verkar det finnas en enklav i Förenade Arabemiraten som tillhör Oman som i sig har en enklav som tillhör Förenade Arabemiraten. Nån som vet?

https://maps.google.se/maps?q=25.26581, ... 1&t=m&z=11
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Olympus E-P3, E-M5 (OM-D) och Sony RX-100
Användarvisningsbild
Bussmicke

Inläggav Olle » sön 16 feb, 2014 12:54

Bussmicke skrev:Lit OT: inspirerad av alla din Arabinlägg med bilder satt jag och spånade runt i Google maps och hittade nå´t jag inte blev klok på: I närheten av en av Ajmans enklaver verkar det finnas en enklav i Förenade Arabemiraten som tillhör Oman som i sig har en enklav som tillhör Förenade Arabemiraten. Nån som vet?

https://maps.google.se/maps?q=25.26581, ... 1&t=m&z=11

Jag funderade mycket på de olika gränserna där, när vi åkte bil genom öknarna till Oman, och vi passerade olika kontroller till synes mitt i ingenting. Det var gränser till olika enklaver. Som vanligt har Wikipedia alltid svar på allt som knappt är värt att veta:

Nahwa
From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
Nahwa
النحوة
village
Nahwa
New Nahwa
Flag
Nahwa is located in United Arab Emirates
Nahwa
Location of Nahwa
Coordinates: 25°16′6″N 56°16′49″E
Country
United Arab Emirates
Emirate
Al-Sharjah
Government
• Emir
Sultan bin Mohamed Al-Qasimi
Elevation
506 m (1,663 ft)
Time zone
UAE standard time (UTC+4)
Entering Nahwa
Coordinates: 25.268333°N 56.280278°E Nahwa is a village that is part of the Emirate of Sharjah in the United Arab Emirates. It is an enclave within the Omani territory of Madha, which is itself an exclave of Oman.
To access the village of Nahwa, one has to take the northernmost road into the Madha enclave south of Khor Fakkan and follow the signs to New Madha. From New Madha, there is a paved but winding road (about 5 km) leading to Nahwa.
Entering Nahwa, there is an Emirati police outpost some 80 metres after the boundary marker. The village itself is further up the road, on the same side as the police out-post. It consists of about 40 buildings and has its own clinic. This part of the village is in fact called New Nahwa, and there are more houses further down the road in Old Nahwa.
While the situation is uncommon, Nahwa is not the only exclave in the world surrounded by another enclave; some exclaves of Dutch Baarle-Nassau are embedded in Belgian Baarle-Hertog enclaves and several enclaves along the India-Bangladesh border in Cooch Behar are located inside one enclave of the other country.
External links[edit]
Arabian Enclaves and Counter-Enclaves
some historical background on Madha and Nahwa

:Dlle.
Användarvisningsbild
Olle

Inläggav Bussmicke » sön 16 feb, 2014 14:15

//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Olympus E-P3, E-M5 (OM-D) och Sony RX-100
Användarvisningsbild
Bussmicke

Återgå till Bussar (bilder)