Trådbussen dök aldrig upp

Visa bilder på bussar i reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på bussar i reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Trådbussen dök aldrig upp

Inläggav mela » tis 09 jul, 2013 21:25

I onsdags (3 juli) trodde jag att jag och sonen skulle få åka Trådbuss i Landskrona, för min del skulle det varit trådbusspremiär i Sverige (jag är född -63, så jag han knappast åka med Göteborgs och Stockholms trådbussar som lades ner -64). Nu blev det dock inte som tänkt, när vi anlände till Landskrona var linje 3´s hållplats uppgrävd, trådbussen var därmed ersatt med konventionell buss.

Landskrona.jpg
Landskrona.jpg (149.78 KiB) Visad 2892 gånger
Användarvisningsbild
mela

Re: Trådbussen dök aldrig upp

Inläggav 643 » tis 09 jul, 2013 22:11

Trådbussar är ju ytterst flexibla och jag har sett dem (sakta) köra åtskilliga meter vid
sidan av sin ledning - fattar inte aktuella ansvariga att det även går att köra på batteri
en liten bit? :evil:
Spårvagnar och trådbussar ska tydligen ersättas av förbränningsmotordrivna bussar så
fort man har den minsta chans till det... :( Ren dumhet eller oresonligt hat? :(
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarvisningsbild
643

Inläggav leifd » tis 09 jul, 2013 23:12

De är väl tyvärr ett känt fenomen, att de alltid är lättare att ersätta med buss...
De är ju lika här i Norrköping... Tex finns de ju möjligheter att vända vagnar i triangel på många ställen.
Utnyttjas i princip aldrig, då det anses för krångligt för förarna att göra sånt själva. Man är generellt för feg o tror inet att personalen ska klar av att göra lite besvärligare o mer ovanliga saker. Man vill inet heller lära ut sånt, tar för mycke tid o är krångligt.... Känns de som.
Ägare till väl fungerande OLYMPUS OM2, men använder numera OLYMPUS OM-D E-M10 och CASIO EX-H15 samt Samsung Galaxy Note4 SM-N910F
Användarvisningsbild
leifd

Inläggav 643 » ons 10 jul, 2013 1:20

Idealtillvaron synes vara att SLIPPA trafikanter, spår och växlar, färdbevis mm då det
betraktas som JOBBIGT. Hur skulle det se ut om resten av näringslivet hade samma
inställning? Illa nog är att någon räknat ut att en fjärdedel av arbetstiden generellt
ägnas åt helt ovidkommande göromål - detta är dock bara en mild västanfläkt mot
det totalt aningslösa 1970-talet, då man i vissa fall kunde tjoxa bort hela arbetstiden-
i extremfallet "jobba" på två företag och sålunda uppbära dubbel lön utan att någon
upptäckte falsariet på flera år... :(
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarvisningsbild
643

Inläggav M_M » ons 10 jul, 2013 1:31

leifd skrev:De är väl tyvärr ett känt fenomen, att de alltid är lättare att ersätta med buss...
De är ju lika här i Norrköping... Tex finns de ju möjligheter att vända vagnar i triangel på många ställen.
Utnyttjas i princip aldrig, då det anses för krångligt för förarna att göra sånt själva. Man är generellt för feg o tror inet att personalen ska klar av att göra lite besvärligare o mer ovanliga saker. Man vill inet heller lära ut sånt, tar för mycke tid o är krångligt.... Känns de som.

Backar personalen i Norrköping regelbundet av nån annan anledning (t.ex. för att det behövs vid vagnhallen), eller behöver "hur man backar vagn" kanske repeteras också?
Användarvisningsbild
M_M

Inläggav leifd » ons 10 jul, 2013 21:15

M_M skrev:
leifd skrev:De är väl tyvärr ett känt fenomen, att de alltid är lättare att ersätta med buss...

Backar personalen i Norrköping regelbundet av nån annan anledning (t.ex. för att det behövs vid vagnhallen), eller behöver "hur man backar vagn" kanske repeteras också?

Backning sker aldrig numera. Det är endast körning från bakre änden eller andra hytten som är tillåtet. Lär nog inte behöva repeteras inte...
Ägare till väl fungerande OLYMPUS OM2, men använder numera OLYMPUS OM-D E-M10 och CASIO EX-H15 samt Samsung Galaxy Note4 SM-N910F
Användarvisningsbild
leifd

Inläggav Jeff » ons 10 jul, 2013 21:27

mela skrev:I onsdags (3 juli) trodde jag att jag och sonen skulle få åka Trådbuss i Landskrona, för min del skulle det varit trådbusspremiär i Sverige (jag är född -63, så jag han knappast åka med Göteborgs och Stockholms trådbussar som lades ner -64). Nu blev det dock inte som tänkt, när vi anlände till Landskrona var linje 3´s hållplats uppgrävd, trådbussen var därmed ersatt med konventionell buss.

Tråkigt att höra. Höll på att åka på samma nit för något år sedan men blev förvarnad i sista stund.
Mvh
Jeff

Mina youtube videos finns här!
Användarvisningsbild
Jeff

Inläggav Per Lind » tor 11 jul, 2013 13:46

Va, har ni inte tvåriktningsvagnar i Norrköping? Vad jag hört från förespråkare av moderna spårvägar så är de så bra då man kan vända dom var som helst på nätet att vändslingor är förlegat. :o
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarvisningsbild
Per Lind

Inläggav M_M » tor 11 jul, 2013 20:47

Per Lind skrev:

Va, har ni inte tvåriktningsvagnar i Norrköping? Vad jag hört från förespråkare av moderna spårvägar så är de så bra då man kan vända dom var som helst på nätet att vändslingor är förlegat. :o

Tror leifd tänker på att sitta i förarhytten i ena änden och framföra spårvagnen åt andra hållet. Förstår att man aldrig gör just så.

Det jag alltså undrar är om man "tillräckligt ofta" använder rangerkontroller (eller motsvarande) i bakänden på enriktningsvagnarna, och om båda ändarna används tillräckligt ofta på tvåriktningsvagnarna, så att man kan vara i stort sett helt säker på att inget strular p.g.a. vagnfel eller hanteringsfel (p.g.a. att utbildning på rangerkontroller görs för sällan)
Användarvisningsbild
M_M

Inläggav leifd » fre 12 jul, 2013 0:01

M_M skrev:
Per Lind skrev:

Tror leifd tänker på att sitta i förarhytten i ena änden och framföra spårvagnen åt andra hållet. Förstår att man aldrig gör just så.

Det jag alltså undrar är om man "tillräckligt ofta" använder rangerkontroller (eller motsvarande) i bakänden på enriktningsvagnarna, och om båda ändarna används tillräckligt ofta på tvåriktningsvagnarna, så att man kan vara i stort sett helt säker på att inget strular p.g.a. vagnfel eller hanteringsfel (p.g.a. att utbildning på rangerkontroller görs för sällan)

M_M... Vad tror du man gör vid tillsyn t.ex. och tror du inte fel anmäls och repareras ?? Verkstad och vagnhallspersonal använder ju ofta rangerkontrollerna eller kör i bakre hytten. Tvåriktningsvagnarna byter också "normal" körriktning med jämna mellanrum. Detta för att undvika just såna fenomen. Samt viss "snedslitning" av vagnarna som annars skulle kunna uppstå.

Per Lind... Jo, vi har tvåriktiningsvagnar i Norrköping, men tyvärr inte enbart tvåriktningsvagnar ännu, därför måste man hantera trafiken som om de var enbart enriktningsvagnar. Dessutom behöver ju tvåriktingsvagnar övergångsväxlar på dubbelspår,för att kunna vända, något som faktiskt bara finns på Navestad-linjen ännu.
Användarvisningsbild
leifd

Inläggav M_M » fre 12 jul, 2013 22:02

leifd skrev:M_M... Vad tror du man gör vid tillsyn t.ex. och tror du inte fel anmäls och repareras ?? Verkstad och vagnhallspersonal använder ju ofta rangerkontrollerna eller kör i bakre hytten.

Jag vet inte vad man gör vid tillsyn, det var därför jag ställde frågan! :)
(Jag har t.ex. inte koll på hur verkstad och vagnhall ser ut / används. Motsvarande i Göteborg verkar ofta användas så att vagnar sällan behöver backas, speciellt inte av trafikpersonalen).

Men i praktiken innebär detta alltså att ordinarie förarpersonal sällan/aldrig använder rangerkontrollerna baktill, och kan därför behöva repetitionsutbildning för att manövrera dessa vid en triangel/backvändning?

leifd skrev:Tvåriktningsvagnarna byter också "normal" körriktning med jämna mellanrum. Detta för att undvika just såna fenomen. Samt viss "snedslitning" av vagnarna som annars skulle kunna uppstå.

Bra!

Hur mycket/lite märks snedslitningen på enriktningsvagnar?

leifd skrev:Per Lind... Jo, vi har tvåriktiningsvagnar i Norrköping, men tyvärr inte enbart tvåriktningsvagnar ännu, därför måste man hantera trafiken som om de var enbart enriktningsvagnar. Dessutom behöver ju tvåriktingsvagnar övergångsväxlar på dubbelspår,för att kunna vända, något som faktiskt bara finns på Navestad-linjen ännu.

Det räcker väl i princip att man turlägger tvåriktningsvagnar på linjer som behöver kunna säckvända? (Ja, givetvis behövs också övergångsväxlar).
Användarvisningsbild
M_M

Inläggav Hechtwagen » fre 12 jul, 2013 22:09

Låg det något faktiskt strategiskt beslut bakom införskaffande av tvåriktningsvagnar i Nr eller "råkade" det bara bli så?
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Inläggav 643 » fre 12 jul, 2013 23:06

M_M skrev:
leifd skrev:M_M... Vad tror du man gör vid tillsyn t.ex. och tror du inte fel anmäls och repareras ?? Verkstad och vagnhallspersonal använder ju ofta rangerkontrollerna eller kör i bakre hytten.

Jag vet inte vad man gör vid tillsyn, det var därför jag ställde frågan! :)
(Jag har t.ex. inte koll på hur verkstad och vagnhall ser ut / används. Motsvarande i Göteborg verkar ofta användas så att vagnar sällan behöver backas, speciellt inte av trafikpersonalen).

Men i praktiken innebär detta alltså att ordinarie förarpersonal sällan/aldrig använder rangerkontrollerna baktill, och kan därför behöva repetitionsutbildning för att manövrera dessa vid en triangel/backvändning?

leifd skrev:Tvåriktningsvagnarna byter också "normal" körriktning med jämna mellanrum. Detta för att undvika just såna fenomen. Samt viss "snedslitning" av vagnarna som annars skulle kunna uppstå.

Bra!

Hur mycket/lite märks snedslitningen på enriktningsvagnar?

leifd skrev:Per Lind... Jo, vi har tvåriktiningsvagnar i Norrköping, men tyvärr inte enbart tvåriktningsvagnar ännu, därför måste man hantera trafiken som om de var enbart enriktningsvagnar. Dessutom behöver ju tvåriktingsvagnar övergångsväxlar på dubbelspår,för att kunna vända, något som faktiskt bara finns på Navestad-linjen ännu.

Det räcker väl i princip att man turlägger tvåriktningsvagnar på linjer som behöver kunna säckvända? (Ja, givetvis behövs också övergångsväxlar).

Personlig erfarenhet är att axel 1 uppvisar allra störst hjulslitage, därefter kommer axel 3. Andra kan säkert utveckla detta...
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarvisningsbild
643

Inläggav leifd » fre 12 jul, 2013 23:14

Hechtwagen skrev:Låg det något faktiskt strategiskt beslut bakom införskaffande av tvåriktningsvagnar i Nr eller "råkade" det bara bli så?

Det råkade nog bara bli så...
Man råkade ju få erbjudande om att överta ett antal vagnar ur Frankfurts option på vagnar. Det enda man egentligen ville ha var ju en standardvagn/vagn som var körklar för trafik. Detta fick man ju på detta viset. Detta har ju sedan även överförts till Sjuan i Stockholm. Nu kommer man att fortsätta köpa denna vagntyp ett tag, och man kommer ju säkert att utnyttja tvåriktningsfunktionen mer vartefter nätet ändras och enriktningsvagnar försvinner. Men till skillnad från i Stockholm och här på Forum, så har man inte så bråttom.
Användarvisningsbild
leifd

Inläggav M_M » fre 12 jul, 2013 23:18

643 skrev:
M_M skrev:Hur mycket/lite märks snedslitningen på enriktningsvagnar?

Personlig erfarenhet är att axel 1 uppvisar allra störst hjulslitage, därefter kommer axel 3. Andra kan säkert utveckla detta...

Aha!

Är det någon skillnad på höger/vänstersidan av vagnarna också?
Användarvisningsbild
M_M

Inläggav leifd » lör 13 jul, 2013 0:15

M_M skrev:
643 skrev:

Aha!

Om vi pratar enriktningsvagn... så har ju alltid M67 varit 15 cm bredare på höger sida än då vänster.
M67K, fick dessutom rak högersida, vilket vänstersidan definitivt inte är.
Ska man se skillnader på höger eller vänster sidas hjulslittage, så tror jag de mer beror på vilket spårsystem vagnarna går på.
Användarvisningsbild
leifd

Inläggav Hechtwagen » lör 13 jul, 2013 0:35

Japp! Kolla tex på Arlandabanan som har en väldigt skarp kurva (med järnvägsmått mätt....) uppe i arlandatunnlarna och därför tvingas vända fordonen med jämna mellanrum för att få ett jämt hjulslitage.
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Inläggav 643 » lör 13 jul, 2013 1:59

M_M skrev:
643 skrev:

Aha!

Kan vara - men man måste ju ändå svarva om båda hjulringarna på en axel till samma mått! Vad det gäller tillåtna skillnader
i hjuldiameter i samma boggie skiljer sig principerna högst väsentligt hos olika spårvägar...

De hastighetsmätare som fanns i en del 40-talsspårvagnar visade sig vara mindre tillförlitliga just pga ändringar i hjuldiametern
vid omsvarvning - man tröttnade helt enkelt och demonterade mätarna alt målade över dem med svart färg...
Kravet på att förarna skulle kunna bedöma hastigheten på 5km/timmen när kvarstod förstås ändå!
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarvisningsbild
643

Inläggav M_M » lör 13 jul, 2013 23:34

leifd skrev:Om vi pratar enriktningsvagn... så har ju alltid M67 varit 15 cm bredare på höger sida än då vänster.

Aha, det har jag missat.

Hur kan M67K fungera bra ihop med de mer symetriska vagnarna?
Användarvisningsbild
M_M

Inläggav leifd » sön 14 jul, 2013 0:08

M_M skrev:
leifd skrev:Om vi pratar enriktningsvagn... så har ju alltid M67 varit 15 cm bredare på höger sida än då vänster.

Aha, det har jag missat.

Hur kan M67K fungera bra ihop med de mer symetriska vagnarna?

Tänk lite nu...
M67K, lixom M67 är 2,35 breda, men osymetriska...
Det funkar alltså väldigt bra ihop med symetriska vagnar som är 2.40, vilket M97, M98 och M06 är.
Dock är hela nätet fullt trafikerbart med vagnar som mäter 2.50. Skillnaden mot plattformar är ju ändå helt försumbar i praktiken.
Användarvisningsbild
leifd

Nästa

Återgå till Bussar (bilder)