Ok även CF kom med i bland

Visa bilder på bussar i reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på bussar i reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Ok även CF kom med i bland

Inläggav Anders Forsberg » tis 19 feb, 2013 19:42

I tråden där jag visade några CR-bussar kom kommentaren om riktiga bussar ... CF hm :D

Jag var ganska enkelspårig när det gällde bussar, det skulle vara CR 76, CR 110 o CR 111. I Eskilstuna fanns en rad andra bolag med märkliga bussar som jag aldrig ägnade mödan åt att fotografera. Självklart något jag numera ångrar när jag tycker CF var fräcka och andra busstyper, men så var det CR var min barndoms bussar. Men för att visa att det i bland kom en å annan CF framför kameran så kommer fyra här.

11.jpg
11.jpg (151.88 KiB) Visad 1149 gånger

AB Omnibus på linjen Arboga - Örebro. Bilden är tagen vid busstationen i Arboga i väntan på bussen mot Eskilstuna, även det en CF. Bild på den - nähä

12.jpg
12.jpg (127.39 KiB) Visad 1149 gånger

Slussen i Stockholm i juli 1975

13.jpg
13.jpg (207.83 KiB) Visad 1149 gånger

Som sagt hemma i Eskilstuna så hade Eskilstuna Omnibustrafik ett antal. Här en CF på linje 4 vid Fristadstorget

14.jpg
14.jpg (134.75 KiB) Visad 1149 gånger

Slutar med ett gäng på gården till garaget i Örebro

Anders F
Anders Forsberg

Re: Ok även CF kom med i bland

Inläggav M_M » ons 20 feb, 2013 22:16

Anders Forsberg skrev:
11.jpg

AB Omnibus på linjen Arboga - Örebro. Bilden är tagen vid busstationen i Arboga i väntan på bussen mot Eskilstuna, även det en CF. Bild på den - nähä

Trevligt!

Det är bara några år sen den miljön förändrades. I samband med ombyggnaderna av Mälarbanan så flyttades järnvägsstationen så att den numera faktiskt ligger så mitt i centrum som möjligt istället för i utkanten av centrum så slutade den här platsen användas som busstation. Hållplatsrefugerna & co låg dock kvar i ett antal år till. Numera har korvkiosken flyttat ett tiotal meter mot nordost och busshållplatserna, gamla korvkioskbyggnaden, några små parkeringsplatser och troligtvis en bit gräsmatta har blivit en "slät" parkeringsplats och en Nettobutik. Jag minns inte exakt vilket år detta skedde men det är högst cirka 10 år sedan.

P.S. hur hänger dessa bussbolag ihop med "AB Mellansvensk Omnibusstrafik" och expressbuss 821 Örebro-Götlunda-Arboga-Kungsör-Eskilstuna, som fanns till Mälarbanans renovering var rätt så färdig?
Användarvisningsbild
M_M

Återgå till Bussar (bilder)