Busstrafik i Leipzig

Visa bilder på bussar i reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på bussar i reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Busstrafik i Leipzig

Inläggav M_M » sön 22 jul, 2012 10:24

Jag visar några bilder, tagna ur min följetång på Postvagnen om min Tyskland-tågluff 2011.
(Från del 17 finns länkar till föregående delar, jag orkar inte länka separat till just de inlägg dessa bilder är hämtade ur).

Leipzig har spårvagnstrafik till merparten av all lokaltrafik. Spårvägen går i en ring runt centrum. För att få trafik till själva stadskärnan så går busslinje 89 rakt genom centrum. Här hållplats Reichstraße:
Bild
Bild
Bild

Display ombord på buss 89:
Bild

Det ska bli intressant att se vad som händer med linje 89 när järnvägstunneln öppnar. Den kommer att ha en station mitt i centrum, varpå behovet av busslinjen lär minska. Här pågår arbeten för tunnelstationen mitt i centrum:
Bild

Futuristisk design, linje 70 vid Mockau:
Bild
Användarvisningsbild
M_M

Re: Busstrafik i Leipzig

Inläggav spårsnoken » sön 22 jul, 2012 10:43

Leipzig ingår i EU-projektet 'Trolley' som handlar om hur man kan introducera eldrivna bussar tillsammans med 10 andra europeiska storstäder. I Leipzig tittar man både på rena trådbussar och hybrider av olika slag.

mvh/spårsnoken
spårsnoken

Inläggav M_M » sön 22 jul, 2012 11:02

Aha.

Det verkar både bra och dåligt. Bra för att det är bättre än dieselbussar, men kanske dåligt eftersom det borde väl finnas bättre stordriftfördelar att köra allt med spårvagn?

Klicka på Netzplan här. Rosa, lila och grå = busslinjer, alla andra färger är spårvagnslinjer. Tjockleken är turtätheten. Som synes har man bara sju (om jag räknar rätt) busslinjer av större betydelse. Dumt nog så har en bra bit av linje 70 tidigare kunnat köras med spårvagn men en del sträckor har lagts ned.
Användarvisningsbild
M_M

Inläggav spårsnoken » mån 23 jul, 2012 6:14

M_M skrev:Aha.

Det verkar både bra och dåligt. Bra för att det är bättre än dieselbussar, men kanske dåligt eftersom det borde väl finnas bättre stordriftfördelar att köra allt med spårvagn?

Klicka på Netzplan här. Rosa, lila och grå = busslinjer, alla andra färger är spårvagnslinjer. Tjockleken är turtätheten. Som synes har man bara sju (om jag räknar rätt) busslinjer av större betydelse. Dumt nog så har en bra bit av linje 70 tidigare kunnat köras med spårvagn men en del sträckor har lagts ned.

----------------------------------------
Det skall hållas en konferens i oktober i Leipzig. Du får väl kolla där:

http://www.trolley-project.eu/index.php?id=2

Syftet är nog inte att spårvagnslinjer skall ersättas med buss utan att hårt trafikerade busslinjer skall få elbussar.

mvh/spårsnoken
spårsnoken

Inläggav M_M » mån 23 jul, 2012 7:22

Visst. Det jag tänker är att i Leipzig är det kanske bättre att ersätta dieselbusslinjer med spårväg, just för att de redan har så stort spårvägsnät där olika linjer redan har olika behov av turtäthet. (Notera på att på linjekartan så finns en spårvägslinje som har 20-min-trafik eller lägre...).

P.S. bra att den länkade webbsidan har 404 filen saknas-fel om man klickar vidare till länken för att ladda ner programmet för konferensen :wink:
Användarvisningsbild
M_M

Inläggav spårsnoken » mån 23 jul, 2012 17:19

M_M skrev:Visst. Det jag tänker är att i Leipzig är det kanske bättre att ersätta dieselbusslinjer med spårväg, just för att de redan har så stort spårvägsnät där olika linjer redan har olika behov av turtäthet. (Notera på att på linjekartan så finns en spårvägslinje som har 20-min-trafik eller lägre...).

P.S. bra att den länkade webbsidan har 404 filen saknas-fel om man klickar vidare till länken för att ladda ner programmet för konferensen :wink:

------------------------------

Den här då?

http://www.trolleymotion.ch/typo3temp/p ... 2a4a85.jpg

mvh/spårsnoken
spårsnoken

Återgå till Bussar (bilder)