GS nya bussar i 800-serien

Visa bilder på bussar i reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på bussar i reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

GS nya bussar i 800-serien

Inläggav alex87 » tis 15 maj, 2012 19:55

En liten potpurri på de nya GS-bussarna i 800-serien.

Bild
815 närmar sig Centralstation

Bild
818 har nyss lämnat Nordstan mot Centralstationen, i bakgrunden vid Nordstan står 814. 16X mot Björkekärr blir en linje 17 på Centralstationen mot Björkekärr.

Bild

Bild
Buss 800 har nyligen ankommit Nordstan från Lindholmen, 16X är en förstärkningslinje för ordinarie linje 16. På morgonen avgår även en linje 17 från Björkekärr mot Lindholmen, då skyltad 17, men ändras till 16X vid Nordstan.

Bild
802 åkte jag med till Vågmästareplatsen mot Tuve

Bild
Vid Vågmästareplatsen mot centrum hittade jag 807.

Bild
och 807 åkte jag med till Olskrokstorget där jag slutade min fotorunda :)
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Användarvisningsbild
alex87

Re: GS nya bussar i 800-serien

Inläggav M_M » ons 16 maj, 2012 14:20

Jag har alltid undrat varför 16X inte heter 16½. Finns inte ½ på dispalyerna och/eller är det nåt fyrkantigt regelverk som säger att det är en dålig idé?
Användarvisningsbild
M_M

Inläggav Matti fdGS » ons 16 maj, 2012 17:47

Ja, det kanske inte hade varit dumt om det hade hetat 16½.
MEN å andra sidan då hade kanske passagerarna trott att bussen gått hela 16:ons sträckning och en halv sträckning till nåt annat!? :?
Kanske hade varit bättre om den hade skyltat ½16, men ingen hade kanske då förstått att den bara går halva sträckningen av linje 16.

Jag minns förr när jag körde t.ex linje 40 och stod vid Brunnsparken, då kom det ganska många och frågade "Går du via OBS? (GÅR!! ha ha). :roll:
Då kunde jag fråga "Står det via Tagenevägen på skylten"?, NEJ! kunde dom svara - det står via OBS! :?

Egentligen kunde man kanske skrota linjenummer och skyltning helt, eller?

Vi kanske ändå skall ha kvar dagens skyltning, så kan folk ha något att undra över :cheesygrin: :cheesygrin: :cheesygrin:
Matti fdGS

Inläggav Zawaq » tor 17 maj, 2012 7:46

M_M skrev:Jag har alltid undrat varför 16X inte heter 16½. Finns inte ½ på dispalyerna och/eller är det nåt fyrkantigt regelverk som säger att det är en dålig idé?

Tidigare när GS körde linje 16 så hette även förstärkningsbussarna mellan Centalen och Lindholmen 16. Antagligen går väl förstärkningsbussarna under 16x just för att de inte ska blandas ihop med Veolias linje 16.
Skulle den heta 16½ (fyndigt :wink: ) så borde den hetat så även på linje 17:s del av sträckan.
alex87 skrev:På morgonen avgår även en linje 17 från Björkekärr mot Lindholmen, då skyltad 17, men ändras till 16X vid Nordstan.

Skyltas inte det om redan vid Centralen? Jag har för mig att det var så tidigare iaf.

Bussarna var snygga tycker jag, men det beror väl till stor del på att de är hela och rena ;)
Du har ingen bild inifrån bussen?
Användarvisningsbild
Zawaq

Inläggav Harald » tor 17 maj, 2012 9:27

Zawaq skrev:
alex87 skrev:På morgonen avgår även en linje 17 från Björkekärr mot Lindholmen, då skyltad 17, men ändras till 16X vid Nordstan.

Skyltas inte det om redan vid Centralen? Jag har för mig att det var så tidigare iaf.

Det borde de rimligen göra för 16X går från Centralstationen enligt tidtabellen.
Harald

Inläggav hej » mån 28 maj, 2012 14:28

Stombuss konceptet tappar allt mer. Linje 17 är ju en av stombusslinjerna och skulle ha stombussdesign men det verkar man inte hålla så hårt på längre.
hej

Inläggav danneh » mån 28 maj, 2012 18:39

Enligt Hugo Lepik på Västtrafik är stombusskonceptet någon man tänker ha kvar. Men man tänker inte ha speciallackade fordon för dessa linjer, för att kunna använda bussarna även på andra linjer. Skillnaden mellan en vanlig busslinje och en stombusslinje är själva konceptet, dvs turtätheten, att den finns på spårvagnskartan, och att den går i innerstan.
Men på tal om turtätheten borde ju t.ex. linje 80 bli stombuss också, så lite luddig är själva formuleringen.
danneh

Inläggav hej » mån 28 maj, 2012 20:34

danneh skrev:Men på tal om turtätheten borde ju t.ex. linje 80 bli stombuss också, så lite luddig är själva formuleringen.

I och med införandet av trängselskatter i Göteborg vid nyår kommer ett antal linjer att omvandlas till Stom- eller expressbuss. Linje 80 är en av dessa.
hej

Inläggav danneh » mån 28 maj, 2012 22:15

Ja, det är jag medveten om. Men jag nämnde som sagt bara den som exempel.
danneh

Inläggav 2763 » tis 29 maj, 2012 11:06

danneh skrev:Enligt Hugo Lepik på Västtrafik är stombusskonceptet någon man tänker ha kvar. Men man tänker inte ha speciallackade fordon för dessa linjer, för att kunna använda bussarna även på andra linjer. Skillnaden mellan en vanlig busslinje och en stombusslinje är själva konceptet, dvs turtätheten, att den finns på spårvagnskartan, och att den går i innerstan.
Men på tal om turtätheten borde ju t.ex. linje 80 bli stombuss också, så lite luddig är själva formuleringen.

Alltså en urvattning av konceptets tydlighet.

Borde förresten inte linje 60 passa ganska bra in, eller har den för tät turtäthet för att vara stombuss?

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763

Inläggav Harald » tis 29 maj, 2012 12:33

2763 skrev:Borde förresten inte linje 60 passa ganska bra in, eller har den för tät turtäthet för att vara stombuss?

Den ska väl också bli stombuss: viewtopic.php?f=12&t=33666
Harald

Inläggav danneh » tis 29 maj, 2012 21:19

Dessutom planeras nuvarande linje 50 att bli en stombusslinje också.
danneh

Inläggav M_M » tor 31 maj, 2012 0:54

Linje 17 har två hållplatser i innerstaden (Centralstationen och Nordstan, som dessutom i stort sett är grannar). Det är färre än mängder av icke-stombusslinjer :wink:

Det som kanske gör att 60 med dagens tidtabell inte kvalificerar som stombuss är turtätheten utanför rusningen - den är väl sämre än stomlinjerna om jag inte minns fel?

Jag förstår att det är lönsammast med fordon som kan köras överallt men då kanske det inte vore så fasligt dyrt med "hembyggda" (av källarfirma) stora diodskyltar som bara fast kan visa "stombuss" att tända upp då en buss går på en stomlinje, och för de bussar som (ibland) går på expresslinjerna så kunde flerfärgade skyltar kunna visa de olika färgerna, med rätt färg. Det här är ett praktexempel på där det bör funka fint med en källarfirma. Det behövs någon som kan borra lämpligt placerade hål för lysdioder på en platta, och så behövs det ett antal lättbyggda konstantströmgeneratorer (bokstavligt talat skolboksexempel om man vill) och omkopplare för att välja de olika visningarna. Allt blir tekniskt sett obetydligt mer avancerat än att montera extraljus på ett fordon, något som man knappast skulle lägga ut på stor-fin-konsultföretaget AB.

Idag ser det rätt fånigt ut när en blå buss är skyltad "grön" med orange textfärg, och för den delen är det väl ingen höjdare med dekaler som säger "röd express" på en buss som ersätter spårvagn mellan Korsvägen och Mölndal...
Användarvisningsbild
M_M

Återgå till Bussar (bilder)