Packad

Visa bilder på bussar i reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på bussar i reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Packad

Inläggav Anders Forsberg » sön 29 apr, 2012 18:24

GS - 0386.JPG
GS - 0386.JPG (199.1 KiB) Visad 1443 gånger


Inte alltid så lätt att ersätta spårvägslinjer med buss. Hösten 1987 skedde spårarbeten på några platser i Göteborg och busslinje 13 gick mellan Vagnhallen Majorna och Kålltorp via Bangatan men i övrigt i linje 3:s sträckning. Busslinjen trafikerades som spårvägslinjen vagn 15:e minut på lördagen. Bara det att trean hade trevagnarståg under högtrafiktid på lördagar.

Anders F
Anders Forsberg
 
Inlägg: 818
Blev medlem: ons 13 dec, 2006 21:59
Ort: Göteborg

Re: Packad

Inläggav Harald » sön 29 apr, 2012 21:22

Tidtabeller för linjerna 1, 3, 11 och 13 under spårarbetet: http://trafikhistoria.se/goteborg/Tidta ... 3_1987.pdf
Harald
 
Inlägg: 7727
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 12:04
Ort: Majorna

Re: Packad

Inläggav Matti fdGS » sön 29 apr, 2012 22:10

Kville.s 610:an var en av 30st B31:or som kom under åren 1972-73. Bussarna avställdes våren/sommaren -88.
B31:orna fick verkligen slita in i det sista, speciellt som ersättningsbussar för spårvagnstrafiken. När B31:orna kom var dom landets längsta bussar i stadstrafik.

Haralds tillägg med tidtabellen var verkligen en extra rolig grej!
Matti fdGS
 
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 27 apr, 2012 20:04

Re: Packad

Inläggav Harald » sön 29 apr, 2012 23:36

Matti fdGS skrev:Haralds tillägg med tidtabellen var verkligen en extra rolig grej!

Det finns länkar till fler gamla tidtabeller i en tråd som vi hade för ett tag sedan: viewtopic.php?f=2&t=33707
Harald
 
Inlägg: 7727
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 12:04
Ort: Majorna

Re: Packad

Inläggav Harald » mån 30 apr, 2012 8:07

Anders Forsberg skrev:Busslinjen trafikerades som spårvägslinjen vagn 15:e minut på lördagen. Bara det att trean hade trevagnarståg under högtrafiktid på lördagar.

Jag har funderat lite på detta. Såvitt jag minns så var det bara i december (julhandeln) och möjligen enstaka andra speciella tillfällen som trean gick med trevagnståg på lördagar. Däremot så var ju spårarbetet mellan Järntorget och ParkVktioria så fyran gick via Annedal-Marklandsgatan. Busslinje 13 skulle alltså ersätta både trean och fyran på sträckan Järntorget-Grönsakstorget.
Harald
 
Inlägg: 7727
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 12:04
Ort: Majorna

Re: Packad

Inläggav Anders Forsberg » mån 30 apr, 2012 12:51

Det var nog rätt vanligt från oktober och framåt att det var trevagnarståg. Har några lördagstjänster under både året före och efter (1986 o 1988) som börjar vid sju-tiden kopplar till vagn 3. Rast och reserv en stund sedan kopplades vagn 3 av. Men vanligast var det nog kring jul.

Anders
Anders Forsberg
 
Inlägg: 818
Blev medlem: ons 13 dec, 2006 21:59
Ort: Göteborg

Re: Packad

Inläggav M_M » tis 01 maj, 2012 2:57

Harald skrev:Tidtabeller för linjerna 1, 3, 11 och 13 under spårarbetet: http://trafikhistoria.se/goteborg/Tidta ... 3_1987.pdf


Intressant, i tabellen heter hållplatsen Klippan (Majorna) utan hänvisning till att det är Vagnhallen Majornas "granne". Å andra sidan så gick det förstås att byta tidigare.

Varför körde man till Klippan och inte t.ex. till Marklandsgatan som borde varit närmare och antagligen också attraktivare?


Hur gick nian när detta spårarbete skedde, Järntorget-Saltholmen eller hade den nått centrum? Var det till och med så att den förlängdes in till centrum samtidigt som den också kopplades med Angeredsbanan då Angeredsbanan blivit dubbelspårig fullt ut?
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Packad

Inläggav Harald » tis 01 maj, 2012 9:19

Ja du M_M, varför körde man 1987 års trafik 1987 och inte 2012 års? Varför gör man över huvud taget som man gör och inte på något annat sätt? Det kan man grubbla över, men jag kommer inte på något bra svar.

Om vi ska ta det enklaste först så gick nian inte alls för den hade varit nedlagd i tolv år hösten 1987. Vad gäller ersättningsbussens (linje 13) väg så ersatte den alltså linje 4 på sträckan Grönsakstorget-Mariaplan. Sedan skulle den vända någonstans och det närmaste var väl Klippan. Jag tror att bussterminalen vid Klippan fanns kvar 1987. Den låg där numera Systembolaget och en parkering ligger. Där kunde bussen stå och vänta in avgångstiden. Man kunde kanske ha låtit folk byta vid Godhemsgatan i stället och kört till Marklandsgatan och vänt, men det fanns ju ingen ordinarie spårvagnslinje som gick så, så varför skulle man köra ersättningsbuss den vägen? Dessutom var bytet enklare vid Mariaplan än vid Godhemsgatan där hållplatserna ligger på olika sidor av en gatukorsning.

Det är inte närmare till Marklandsgatan från Godhensgatan heller. Till Klippan är det cirka 1,2 km. Till Marklandsgatan är det cirka 1,8 km om bussen kommer under Högsboleden vid Bokekullsgatan. Är den för hög för det så får man köra via Högsbogatan och då blir det 2 km.
Harald
 
Inlägg: 7727
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 12:04
Ort: Majorna

Re: Packad

Inläggav Anders Forsberg » tis 01 maj, 2012 13:30

Lägg märke till att linje 3 från Järntorget gick sin ordinarie sträckning via Majorna till Frölunda och busslinje 13 gick via Bangatan - Ekedal för att ersätta fyran då. Så bästa platsen efter Mariaplan att vända linje 13 var vid Klippan i slingan där busslinje 86 vände. Det var dessutom lättare för passagerarna från fyran att byta via Mariaplan än vid Godhemsgatan. Bara gå över gatan och utmed hållplatsen fanns ersättningsbussen.

Anders F
Anders Forsberg
 
Inlägg: 818
Blev medlem: ons 13 dec, 2006 21:59
Ort: Göteborg


Återgå till Bussar (bilder)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst