Trådbuss åter i Stockholm

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Trådbuss åter i Stockholm

Inläggav Thomas Lange » ons 28 maj, 2008 8:11

Kan Stockholm få trådbuss igen?
Ja, det kan bli möjligt
och kommer att bevisas på Norrmalmstorg nu på söndag 1 juni.


Svenska Spårvägssällskapets lokalavdelning i Stockholm har plockat fram en av
Stockholms gamla trådbussar från slutet av 1940-talet och tänker göra den
trafikduglig igen. Trådbussen kommer att ställas upp vid Djurgårdslinjens
hållplats vid Norrmalmstorg på söndag. Alla stockholmare är välkomna att titta
in i den.


http://www.sparvagssallskapet.se/djurgardslinjen/sparvagnensdag.php
Tradbuss-da96.jpg
Den nu aktuella trådbussen i trafik i Stadshagen på linje 41 sommaren 1964. Foto: Thomas Johansson
Tradbuss-da96.jpg (98.79 KiB) Visad 6659 gånger


Denna utomordentligt effektiva busstrafiklösning kan åter vara något för Stockholm, säger Thomas Lange, ordförande för AB Stockholms Spårvägar. Vi hade en gång ett av Europas största trådbussnät, med 12 linjer och nästan 200 trådbussar. Trådbusstrafiken avvecklades 1964, några år före högertrafiken då även innerstadens spårvagnar försvann.

Riksantikvarien stöder projektet
Förutom bidrag från AB Stockholms Spårvägar får projektet också bidrag från
Riksantikvarieämbetet. Man vill stärka arbetslivsmuseernas möjligheter att
bevara och bruka industrisamhällets kulturarv. Av de drygt 350 ansökningarna
fick 75 bidrag i år. Ett av dem gick till Stockholms trådbussprojekt.
Tradbuss-nu96.jpg
Trådbussen i maj 2008, strax efter att den lämnat ladan som
den förvarats i sedan 1972. Foto: Thomas Johansson
Tradbuss-nu96.jpg (87.81 KiB) Visad 6655 gånger


Trådbussen hävdar sig internationellt
Trådbussar finns i många städer i världen. Moderna trådbussar i
låggolvsutförande är tillgängliga från åtskilliga tillverkare. De är speciellt
uppskattade på smala och backiga stadsgator, tack vare snabb, avgasfri och tyst
acceleration. En stor fördel är att det inte förekommer några skadliga utsläpp
till luften i gaturummet, där många människor ofta vistas.

Trådbuss kan vara ett lämpligt alternativ när energieffektiv och miljövänlig
busstrafik efterfrågas. Den elektriska motorn har mycket hög verkningsgrad
vilket gör att energianvändningen är ungefär hälften av vad en dieselbuss
kräver, vilket visats i Landskrona, som för närvarande är Sveriges enda
trådbusstad. Den elektriska driften gör att många olika primärenergikällor kan
utnyttjas. Någon konkurrens om exempelvis odlingsytor för matproduktion är inte
aktuell.

Trådbuss typ F3
Den nu aktuella trådbussmodellen tillverkades av Asea, Scania-Vabs och Hägglund
& Söner i 113 exemplar under åren 1947-49. Den är extremt lätt, endast 7,5 ton
i tjänstevik, ca 10 meter lång och 2,4 meter bred, således mindre än dagens
bussar. I gengäld är den hög, vilket förklaras med att passagerarna skulle
kunna ta med sina skidor in i bussen ...

Bussen drivs av en elektrisk motor som finns under golvet, strax bakom
framaxeln. Den är på 83 kW, ca 110 hk, vilket kan överbelastas till minst det
dubbla vid start. Trådbussmodellen var mycket snabb och körde lätt ifrån
dåtidens bilar.


Fotnot:
På söndag är det Spårvagnens Dag i Stockholm. Ett av inslagen är trådbussen typ
F3 som visas på Norrmalmnstorg mellan kl 11 och 16. Hela programmet på
http://www.sparvagssallskapet.se/djurgardslinjen/sparvagnensdag.php
Ju förr dess bättre.
Användarvisningsbild
Thomas Lange
 
Inlägg: 2082
Blev medlem: tis 06 aug, 2002 12:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Re: Trådbuss åter i Stockholm

Inläggav Hechtwagen » ons 28 maj, 2008 19:47

"Denna utomordentligt effektiva busslösning..."

Ursäkta men trådbussar är inte på något vis en bättre lösning ur effektivitetssynpunkt än bussar med förbränningsmotor. Och blickar vi bakåt in i historien och ställer oss frågan varför trådbussar var så populärt i östeuropa så får vi svaret att trådbussar är det ända kända sättet att köra buss på brunkol. Trådbussen kombinerar den vanliga bussens nackdel med spårvagnarnas nackdelar. Minns trådbussleken i köpenhamn för några år sedan som rann ut i sanden.
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 1804
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 20:10

Re: Trådbuss åter i Stockholm

Inläggav RVR » ons 28 maj, 2008 22:19

Hechtwagen skrev:"Denna utomordentligt effektiva busslösning..."

Ursäkta men trådbussar är inte på något vis en bättre lösning ur effektivitetssynpunkt än bussar med förbränningsmotor. Och blickar vi bakåt in i historien och ställer oss frågan varför trådbussar var så populärt i östeuropa så får vi svaret att trådbussar är det ända kända sättet att köra buss på brunkol. Trådbussen kombinerar den vanliga bussens nackdel med spårvagnarnas nackdelar. Minns trådbussleken i köpenhamn för några år sedan som rann ut i sanden.


Duobussleken för att vara mer exakt!
RVR
 
Inlägg: 802
Blev medlem: sön 06 okt, 2002 13:38
Ort: Stockholm

Re: Trådbuss åter i Stockholm

Inläggav Thomas Lange » tor 29 maj, 2008 9:36

Hechtwagen skrev:"Denna utomordentligt effektiva busslösning..."

Ursäkta men trådbussar är inte på något vis en bättre lösning ur effektivitetssynpunkt än bussar med förbränningsmotor. Och blickar vi bakåt in i historien och ställer oss frågan varför trådbussar var så populärt i östeuropa så får vi svaret att trådbussar är det ända kända sättet att köra buss på brunkol. Trådbussen kombinerar den vanliga bussens nackdel med spårvagnarnas nackdelar. Minns trådbussleken i köpenhamn för några år sedan som rann ut i sanden.


Effektivitet kan naturligtvis uttryckas på olika sätt, bl.a. energieffektivitet. Jag nöjer mig med att hänvisa till texten i ursprungsinlägget, som upprepas här.

"Trådbuss kan vara ett lämpligt alternativ när energieffektiv och miljövänlig
busstrafik efterfrågas. Den elektriska motorn har mycket hög verkningsgrad
vilket gör att energianvändningen är ungefär hälften av vad en dieselbuss
kräver
, vilket visats i Landskrona, som för närvarande är Sveriges enda
trådbusstad. Den elektriska driften gör att många olika primärenergikällor kan
utnyttjas. Någon konkurrens om exempelvis odlingsytor för matproduktion är inte
aktuell."

Trådbussen bryr sig ju inte om ifall elen kommer från brunkol eller vindkraft eller vattenkraft eller ....
Ju förr dess bättre.
Användarvisningsbild
Thomas Lange
 
Inlägg: 2082
Blev medlem: tis 06 aug, 2002 12:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Re: Trådbuss åter i Stockholm

Inläggav spårsnoken » tor 29 maj, 2008 13:19

Vi kan också jämföra med energieffektiviteten för SL:s vätgasbussförsök för några år sedan och konstatera att en modern trådbuss av modell Landskrona bara drar 1/6 av den el en vätgasbuss som får sin vätgas genom elektrolys gör.

När vi nu snart får pluginhybrider och rena elbilar på bilsidan är det givetvis nära tillhands att tänka sig en renässans för trådbussen. T.o.m. Spanien, som inte sett trådbussar på många år, återfick trådbussen för några veckor sedan...

mvh/spårsnoken
spårsnoken
 
Inlägg: 1650
Blev medlem: fre 28 nov, 2003 8:01

Re: Trådbuss åter i Stockholm

Inläggav Kantorn » tor 29 maj, 2008 13:26

Trådbuss i Stockholm? Ja, varför inte, men inte på de linjer som behöver öka sin kapacitet (främst nr 4 och de andra ensiffriga... samt 47 tex). Där bör nog spårvagn ersätta istället.

Men jag ser gärna trådbuss på såna linjer som 42, 43, 44, 49, 53, 55, 56 etc. Hur man löser luftledningskrocken trådbuss/spårvagn rent praktiskt finns det folk som vet.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 7035
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Trådbuss åter i Stockholm

Inläggav Stefan B » fre 06 jun, 2008 21:07

Ett litet inspel från en som jobbar med godstransporter till vardags. Efter att ha bevistat en mängd konferenser om klimatproblemet har jag noterat en sak. Det finns två områden i Europa där produktionen av el är mest intressant i klimatsammanhanget, eftersom den bygger så mycket på icke-fossil energi. I det ena området, Schweiz, är det självklart att man så långt möjligt elektrifierar kollektivtrafiken i städerna, både på gatorna och i tunnlar och egen bana. Spårväg och trådbussar är naturliga ingredienser i denna satsning.

I det andra området, Sverige, har vi i och för sig en satsning på elektrisk järnvägstrafik och egen bantrafik typ Tvärbanor, men på gatorna ägnar vi oss åt att inrätta stombussar som "nästan" är spårvagnar, men som drivs med numera framför allt biogas. Samtidigt skriker distributionstrafiken efter nya bränslen -- men vi får svar från de lokala leverantörerna (dvs reningsverken) att även framtida kapacitet är tingad för busstrafik. Den enda godstrafik som får gå på biogas är renhållningsbilarna (vilket ju indirekt visar att det skulle gå med annan regional godstrafik också).

Varför använder vi inte oss av vår rena elkraft för stadtrafiken, i form av spårvägar och (där de inte ännu är motiverade) trådbussar, så kan "kollektivtrafiken med gods" gå på biogasen och vi får totalt sett en mycket klimatsmartare lösning?

Kan det möjligen ha att göra med att vi har två stora busstillverkare i landet (som inte tillverkar trådbussar och ännu mindre spårvagnar) som dominerar tänkandet med dubbelledbussar på "egen banvall" istället för ny spårväg (Göteborg) eller blåbussar i stället för spårväg 4 (Stockholm)? Är detta verkligen rätt prioritet?

Stefan B
Användarvisningsbild
Stefan B
 
Inlägg: 583
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 10:09
Ort: Bagarmossen

Re: Trådbuss åter i Stockholm

Inläggav Ulrik Berggren » lör 07 jun, 2008 10:13

Stefan B skrev:Ett litet inspel från en som jobbar med godstransporter till vardags. Efter att ha bevistat en mängd konferenser om klimatproblemet har jag noterat en sak. Det finns två områden i Europa där produktionen av el är mest intressant i klimatsammanhanget, eftersom den bygger så mycket på icke-fossil energi. I det ena området, Schweiz, är det självklart att man så långt möjligt elektrifierar kollektivtrafiken i städerna, både på gatorna och i tunnlar och egen bana. Spårväg och trådbussar är naturliga ingredienser i denna satsning.

I det andra området, Sverige, har vi i och för sig en satsning på elektrisk järnvägstrafik och egen bantrafik typ Tvärbanor, men på gatorna ägnar vi oss åt att inrätta stombussar som "nästan" är spårvagnar, men som drivs med numera framför allt biogas. Samtidigt skriker distributionstrafiken efter nya bränslen -- men vi får svar från de lokala leverantörerna (dvs reningsverken) att även framtida kapacitet är tingad för busstrafik. Den enda godstrafik som får gå på biogas är renhållningsbilarna (vilket ju indirekt visar att det skulle gå med annan regional godstrafik också).

Varför använder vi inte oss av vår rena elkraft för stadtrafiken, i form av spårvägar och (där de inte ännu är motiverade) trådbussar, så kan "kollektivtrafiken med gods" gå på biogasen och vi får totalt sett en mycket klimatsmartare lösning?

Kan det möjligen ha att göra med att vi har två stora busstillverkare i landet (som inte tillverkar trådbussar och ännu mindre spårvagnar) som dominerar tänkandet med dubbelledbussar på "egen banvall" istället för ny spårväg (Göteborg) eller blåbussar i stället för spårväg 4 (Stockholm)? Är detta verkligen rätt prioritet?

Stefan B


Mycket bra, Stefan! Det är altför ofrta som godstrafiken glöms bort när transporter diskuteras. Här har vi ett avgörande argument för eldriven kollektivtrafik :D

Sen kom jag på en sak till; Norges elproduktion är helt inriktad på vattenkraft men man har ytterst litet inslag av alternativa bränslen i kollektivtrafiken. Kan det ha med oljereserverna att göra :) Men så har man ju stora planer för flera byer vad gäller utbyggnad av eldriven kollektivtrafik också...
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ulrik Berggren
 
Inlägg: 2764
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 11:05
Ort: Där tvåan och åttan möts

Re: Trådbuss åter i Stockholm

Inläggav dtiberg » tis 22 jul, 2008 16:13

Om enrgiåtgången halveras av att ersätta vanlig buss med trådbuss
borde man enkelt kunna räkna återbetalningstiden för att eliktrifiera en buss-sträckning.
Om vi tänker oss ett energipris på cirka 1 kr/kWh som speglar något slags snitt för olika drivmedel (bensin, biogas och el) och för en stund bortser från allt annat än ekonomiska incitament för att övergå till trådbuss.
Vad blir då återbetalningstiden på att elekrifiera? Det borde åtminstone finnas ekonomer/trafikplanerare som gör sådana uträkningar.
dtiberg
 
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 11 jun, 2008 11:57

Re: Trådbuss åter i Stockholm

Inläggav Björn Stråhle » fre 25 jul, 2008 21:47

Bild
En trådbuss

Hej!

Ett utmärkt inlägg i debatten. Om SSS skall vara en seriös part i debatten om lokaltrafik och dess möjligheter, bör vi också kunna redovisa ekonomiska förutsättningar och konsekvenser kopplade till de trafikslag vi förordar.

Vi har ett flertal medlemmar, som har den kompetensen. Är du en av dem? Visa då ditt engagemang och hör av dig, antingen här eller till mig personligen via SSS.

Björn
Björn Stråhle
 
Inlägg: 498
Blev medlem: fre 18 okt, 2002 13:55
Ort: Gbg-Sthlm

Re: Trådbuss åter i Stockholm

Inläggav stockholm79 » sön 27 jul, 2008 18:30

Jag har definitivt ingen kompetens när det gäller ekonomiska kalkyler, däremot så tänkte jag komma med lite tankar kring (moderna) trådbussystem.

Det första man bör tänka på är vilken sorts system man vill ha.
Alternativ 1 är få stomlinjer som är antingen helt elektrifierade eller till största del. Då behöver man endast köpa trådbussar till dessa linjer.
Fördelar: trådbussar kostar mer än vanliga dieselbussar, mindre trängsel bland "känselspröten"
Nackdelar: trådbussar håller längre än vanliga bussar, billigare i drift
Alternativ 2 är att de flesta linjer som går dessa sträckningar körs med trådbuss. Då blir det mest trådbussar på dessa sträckningar och några dieselbussar.
Fördelar/nackdelar: se alternativ 1 fast tvärtom

Sedan bör man också tänka på att en trådbuss utan generator är billigare än en med. Dock är den med generator mycket mer flexibel.
Oavsett vilket av systemalternativen ovan man väljer så kan man köpa delar av trådbussflottan utan generator och låta dem gå på helt elektrifierade sträckor.

En annan sak som tål att tänkas på är vilket trafikunderlag man har och vilken turtäthet det skulle bli.
Är det ett högt trafikunderlag så behöver man fordon med hög kapacitet, antingen på längden eller på tvären. Trådbussar har nämligen nackdelen jämfört med dieselbussar att de behöver trådarna och man kan inte köra om lite hur man vill (fälla ner och upp hela tiden funkar inte), dessutom måste man köra med låg hastighet genom trådväxlar och -korsningar (iaf i RÄ«ga). Kör man med för hög turtäthet så stoppar trådbussarna bara upp varandra vid såna passager.
Att göra som Liidingö ville göra, att bygga ett när på hela ön för att kunna skrota Lidingöbanan, är bara dumt. Man ska inte bygga nät där det är litet trafikunderlag och Lidingö har väl bara ett stort trafikunderlag vid centrum. Resten av ön är ju rätt så glest bebyggd och där finns många linjer som går väldigt utspritt och inte ihop, så det skulle inte löna sig att bygga nät där. Om man har bara en liten bit elektrifierad (Ropsten-Lidingö centrum) så lönar det sig inte heller att köpa dyra trådbussar med generator för bara den lilla delen.

Sedan är det "bara" att inhämta fakta och siffror från leverantörer (Solaris/Ganz, Å koda) och operatörer (Skånetrafiken i Landskrona) och så kan de som kan sånt sköta uträkningen. :D

/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
Användarvisningsbild
stockholm79
 
Inlägg: 1188
Blev medlem: lör 14 feb, 2004 14:22
Ort: Rīga, Lettland

Re: Trådbuss åter i Stockholm

Inläggav Nils Carl Aspenberg » ons 30 jul, 2008 9:02

Alle moderne trolleybusser har et nødaggregat som gjør at de kan kjøre noen kilometer uten ledning. Dette er som regel en liten bensinmotor koblet til en generator som gir strøm nok til å få en hastighet på 20-30 km/t.
Användarvisningsbild
Nils Carl Aspenberg
 
Inlägg: 1795
Blev medlem: tis 02 mar, 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: Trådbuss åter i Stockholm

Inläggav stockholm79 » tor 31 jul, 2008 16:45

Jovisst, men som du säger så är det en nödgenerator som inte medger några normala hastigheter.
Trådbussar med en proper generator kan köra i normala hastigheter mycket längre sträckor än så. Det är däri fördelen ligger.

/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
Användarvisningsbild
stockholm79
 
Inlägg: 1188
Blev medlem: lör 14 feb, 2004 14:22
Ort: Rīga, Lettland

Re: Trådbuss åter i Stockholm

Inläggav daniel_s » fre 01 aug, 2008 16:51

stockholm79 skrev:Jovisst, men som du säger så är det en nödgenerator som inte medger några normala hastigheter.
Trådbussar med en proper generator kan köra i normala hastigheter mycket längre sträckor än så. Det är däri fördelen ligger.


Visst, men vid det laget kvarstår egentligen inga praktiska fördelar med att köra på tråd, utan det blir en ren principfråga att bussen ska gå elektriskt på vissa sträckor. Det enda som i praktiken kan motivera en sådan princip är lokala bullerkrav, och dem löser man nog många gånger (tyvärr, är det bäst att tillägga) genom att dra hela busslinjen någon annanstans.
daniel_s
 
Inlägg: 11320
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Trådbuss åter i Stockholm

Inläggav stockholm79 » fre 01 aug, 2008 21:25

Ett skäl finns:
Det är billigare på el (direkt) än med generator.
Sen så är det meningen att dieselkörningen ska ske endast på kortare sträckor, huvuddelen ska va med tråd.
Om man nu inte tänker som Lidingö. Där skulle alternativet va en otroligt kostsam elektrifiering av hela bussnätet eller en elektrifiering av mindre sträckor.
Oavsett vilket så är det dumt.

/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
Användarvisningsbild
stockholm79
 
Inlägg: 1188
Blev medlem: lör 14 feb, 2004 14:22
Ort: Rīga, Lettland

Re: Trådbuss åter i Stockholm

Inläggav M_M » lör 09 aug, 2008 20:47

daniel_s skrev:
stockholm79 skrev:Jovisst, men som du säger så är det en nödgenerator som inte medger några normala hastigheter.
Trådbussar med en proper generator kan köra i normala hastigheter mycket längre sträckor än så. Det är däri fördelen ligger.


Visst, men vid det laget kvarstår egentligen inga praktiska fördelar med att köra på tråd, utan det blir en ren principfråga att bussen ska gå elektriskt på vissa sträckor. Det enda som i praktiken kan motivera en sådan princip är lokala bullerkrav, och dem löser man nog många gånger (tyvärr, är det bäst att tillägga) genom att dra hela busslinjen någon annanstans.


Det beror förstås på hur linjen ser ut. En variant är att köra på el på de sträckor där det går åt mest energi för att driva fram bussen.

Om man i ett teoretiskt scenario hade en linje som går mellan två dalar över ett berg så skulle man alltså kunna tänka sig elektrifierade uppförsbackar. En såndär "nödmotor" som orkar 20-30km/h på plan mark lär ju lätt kunna hålla landsvägsfart i nedförsbackarna...
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 0:39
Ort: Göteborg

Re: Trådbuss åter i Stockholm

Inläggav Nils Carl Aspenberg » sön 10 aug, 2008 2:22

Med moderne teknikk kan man nyttegjøre seg bremseenergien ved tilbakemating til nettet. Derfor må man elektrifisere både oppover og nedover.
Användarvisningsbild
Nils Carl Aspenberg
 
Inlägg: 1795
Blev medlem: tis 02 mar, 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: Trådbuss åter i Stockholm

Inläggav Johan A » sön 10 aug, 2008 13:24

Den där bilden ser ut som Metropol . Var finns sånna som tråd buss ?
Spårvagnsintreserad från ÄLVSJÖ
Johan A
 
Inlägg: 462
Blev medlem: fre 03 aug, 2007 19:10

Re: Trådbuss åter i Stockholm

Inläggav B Thomas » mån 11 aug, 2008 18:12

Johan A skrev:Den där bilden ser ut som Metropol . Var finns sånna som tråd buss ?

HÄR 8)
Den som inte är ute och cyklar, kommer ingen vart!
B Thomas
 
Inlägg: 394
Blev medlem: tor 19 okt, 2006 15:18

Re: Trådbuss åter i Stockholm

Inläggav Björn Ehnberg » tis 12 aug, 2008 20:08

stockholm79 skrev:-------
Att göra som Lidingö ville göra (Björns kursivering), att bygga ett när på hela ön för att kunna skrota Lidingöbanan, är bara dumt. Man ska inte bygga nät där det är litet trafikunderlag och Lidingö har väl bara ett stort trafikunderlag vid centrum. Resten av ön är ju rätt så glest bebyggd och där finns många linjer som går väldigt utspritt och inte ihop, så det skulle inte löna sig att bygga nät där. Om man har bara en liten bit elektrifierad (Ropsten-Lidingö centrum) så lönar det sig inte heller att köpa dyra trådbussar med generator för bara den lilla delen.
-------
/or


Ursäkta. men har Lidingö stad verkligen hävdat ovanstående någon gång? Källa?

Mvh.

Björn
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Björn Ehnberg
 
Inlägg: 2161
Blev medlem: sön 19 dec, 2004 21:18

Nästa

Återgå till Allmänt om lokaltrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst