Flygplatsbussar av olika typer

Visa bilder på bussar i reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på bussar i reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Flygplatsbussar av olika typer

Inläggav Olle » tis 13 mar, 2007 16:30

Flygplatsbussar kan vara av de mest skiftande modellerna. Ibland många meter breda med låga golv och många bra dörrar och ibland som de värsta öststatsbussarna med höga golv och en enda dörr att släpa väskorna igenom. Finns det någon som har koll på all världens flygplatsbussar på nätet?

Bild


Bild

Är det någon bland tittarna som har fler roliga bilder på flygplatsbussar?

:wink: lle.
Senast redigerad av Olle tis 13 mar, 2007 19:35, redigerad totalt 1 gång.
:-)lle
Användarvisningsbild
Olle
 
Inlägg: 3193
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 16:45
Ort: Stockholm

Inläggav Olle » tis 13 mar, 2007 19:34

Malev dvs det ungerska flygbolaget, har en trevlig låggolvs variant på flygplatsbuss. Jag tycker att exempelvis terminalerna för finlandsbåtarna mm borde skaffa denna typ av buss. Det är en otroligt trist upplevelse att åka buss från Tegelviken till Slussen med de fantasilösa bussar som SL sätter in på den linjen. Prova gärna någon gång med barnvagn, två resväskor och några flak öl så får ni er ett skratt som lätt fastnar i halsen.

Bild


:D lle.
:-)lle
Användarvisningsbild
Olle
 
Inlägg: 3193
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 16:45
Ort: Stockholm

Inläggav Olle » tis 13 mar, 2007 20:26

Även i länder där man kanske inte tänkt sej att man skulle springa på moderna flygplatsbussar visar det sej att bussarna är nog så moderna och ändamålsenliga, som här i Lusaka där regnet öste ned så kraftigt att vår BA-pilot kunde landa först på tredje försöket med jumbon vi åkte med. Då var det praktiskt med lågt golv och stora dörrar på bussen, så att vi slapp stå där i regnet när vi gick av planet.

[img]http://olle.nevenius.se/bilder/trams/afrika/södraafrika2005/Bild4866.jpg[/img]

:shock: lle.
:-)lle
Användarvisningsbild
Olle
 
Inlägg: 3193
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 16:45
Ort: Stockholm

Inläggav bark » tis 13 mar, 2007 21:32

Olle skrev:Jag tycker att exempelvis terminalerna för finlandsbåtarna mm borde skaffa denna typ av buss.


De skulle fastna direkt i spåren och potthålen :(
Användarvisningsbild
bark
 
Inlägg: 1635
Blev medlem: tis 02 maj, 2006 10:22
Ort: Linköping

Saltzburgs flygplats

Inläggav Olle » ons 14 mar, 2007 9:50

Ibland undrar man varför man inte kan gå de metrarna som skiljer flygplanet från terminalen, när det skulle gå fortare än att åka buss, men det är kanske status att ha flygplatsbuss?


Bild


Bild


När vi är ett enda stort land, vi som är inom Schengernområdet, så kan bussen från stan köra direkt till planet. Men då missar man förstås säkerhetskontrollen.

:?: lle.
Senast redigerad av Olle tis 15 apr, 2008 17:18, redigerad totalt 1 gång.
:-)lle
Användarvisningsbild
Olle
 
Inlägg: 3193
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 16:45
Ort: Stockholm

Portos flygplatsbussar

Inläggav Olle » ons 14 mar, 2007 19:12

I en del länder är det de nationella flygbolagen som sköter allt, även bussarna på flygplatsen, som man tydligen gör i Portugal. Här en bild från Porto där man har ganska så bra låggolvsbussar med många dörrar.

Bild

.... och numera så kan man åka spårvagn från flygplatsen till staden.

8) lle.
:-)lle
Användarvisningsbild
Olle
 
Inlägg: 3193
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 16:45
Ort: Stockholm

Inläggav Olle » ons 14 mar, 2007 21:39

bark skrev:
Olle skrev:Jag tycker att exempelvis terminalerna för finlandsbåtarna mm borde skaffa denna typ av buss.


De skulle fastna direkt i spåren och potthålen :(


Inte om man har sådana häringa bussar, som man har till och från de stora båtarna i Pireus hamn.

Bild

:? lle.
:-)lle
Användarvisningsbild
Olle
 
Inlägg: 3193
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 16:45
Ort: Stockholm

Inläggav Olle » tor 15 mar, 2007 8:44

En flygplatsbuss med saftblandare på taket, det ser man inte ofta på vanliga stadsbussar. Här har vi en flygbolagsägd buss på flygplatsen i Monastir, Tunisien. Buss nummer 7, så det kanske finns en hel flotta med bussar på den flygplatsen?

Bild

Från Monastirs flygplats kan man för övrigt åka med den meterspåriag elektriska järnvägen Metro de Sahel till Manastir (med triangelvändning för färd ännu längre söderut) eller till Sousse. Det går även ett par dagliga dieselloksdragna tåg till Tunis härifrån.

:wink: lle.
:-)lle
Användarvisningsbild
Olle
 
Inlägg: 3193
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 16:45
Ort: Stockholm

Inläggav Kantorn » tor 15 mar, 2007 11:31

Olle skrev:
Bild

:? lle.

Den du! Den var ful - men snygg - och framför allt skojig.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 6930
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Inläggav X-Trafikarn » tor 15 mar, 2007 12:31

Det var det bredaste bussaäschle jag sett. Men det måste väll vara bra med dörrar längst bak om det är en terminalbuss? Det borde ju gå fortare att komma på och av
X-Trafikarn
 
Inlägg: 134
Blev medlem: mån 25 apr, 2005 11:44

Inläggav alex_krokodil » tor 15 mar, 2007 14:01

Olle skrev:
bark skrev:
Olle skrev:Jag tycker att exempelvis terminalerna för finlandsbåtarna mm borde skaffa denna typ av buss.


De skulle fastna direkt i spåren och potthålen :(


Inte om man har sådana häringa bussar, som man har till och från de stora båtarna i Pireus hamn.

Bild

:? lle.

den där bussen var det fulaste jag sett hittills! från och med nu ska jag nog sluta klaga på Scanias senare modeller av Omnicity/Omnilink :wink: men den är säkerligen effektiv den bussen
alex_krokodil
 
Inlägg: 271
Blev medlem: ons 02 jun, 2004 17:58
Ort: Göteborg

Inläggav Olle » tor 15 mar, 2007 14:14

X-Trafikarn skrev:Det var det bredaste bussaäschle jag sett. Men det måste väll vara bra med dörrar längst bak om det är en terminalbuss? Det borde ju gå fortare att komma på och av


Om du tittar riktigt noga ser du att det är en chaufför i bussen. Den körs åt båda hållen, och har dörrar på alla fyra sidorna. Snabba in- och utlastningar, det är det jag tycker man ska ha vid Tegelviksterminalen. Som det är nu tar det alldeles för lång tid att gå på, vänta på alla andra som ska stiga på, åka en kilometer och att gå av.


:idea: lle.
:-)lle
Användarvisningsbild
Olle
 
Inlägg: 3193
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 16:45
Ort: Stockholm

Re: Saltzburgs flygplats

Inläggav X-Trafikarn » tor 15 mar, 2007 15:43

Olle skrev:Ibland undrar man varför man inte kan gå de metrarna som skiljer flygplanet från terminalen, när det skulle gå fortare än att åka buss, men det är kanske status att ha flygplatsbuss?


Det är nog mer en fråga om säkerhet. Man vill inte att folk ska gå omkring på "plattan" okontrolerat
X-Trafikarn
 
Inlägg: 134
Blev medlem: mån 25 apr, 2005 11:44

Inläggav Verspieder » fre 16 mar, 2007 20:38

Olle skrev:Om du tittar riktigt noga ser du att det är en chaufför i bussen. Den körs åt båda hållen, och har dörrar på alla fyra sidorna. Snabba in- och utlastningar, det är det jag tycker man ska ha vid Tegelviksterminalen. Som det är nu tar det alldeles för lång tid att gå på, vänta på alla andra som ska stiga på, åka en kilometer och att gå av.


Detta bekräftas även av det faktum att bussen har både strålkastare och röda bakljus på samma sida. Lite rälsbuss över det hela! :D
Verspieder
 
Inlägg: 2449
Blev medlem: mån 17 nov, 2003 20:56

Inläggav HemuleN » fre 16 mar, 2007 21:34

Olle skrev:
bark skrev:
Olle skrev:Jag tycker att exempelvis terminalerna för finlandsbåtarna mm borde skaffa denna typ av buss.


De skulle fastna direkt i spåren och potthålen :(


Inte om man har sådana häringa bussar, som man har till och från de stora båtarna i Pireus hamn.

Bild

:? lle.


Någonting liknande har jag åkt på någon europeisk flygplats, kan möjligen ha varit Milano. Där kördes den in med fronten mot en brygga vid vänthallen, bara att gå rakt in utan att ens utsättas för den friska luften.vid flygplanet öppnades alla dörrar och bussen tömdes mycket snabbt för att sen köra tillbaka till någon annan terminal med den andra änden först, så den gjorde alltså varannan runda från olika hytter.
Användarvisningsbild
HemuleN
 
Inlägg: 489
Blev medlem: ons 05 maj, 2004 16:46
Ort: Förorten

Inläggav bark » fre 16 mar, 2007 22:41

alex_krokodil skrev:den där bussen var det fulaste jag sett hittills! från och med nu ska jag nog sluta klaga på Scanias senare modeller av Omnicity/Omnilink :wink: men den är säkerligen effektiv den bussen


Jag måste hålla med: Det där var den fulaste bussen jag någonsin sett. På grund av den kommer jag att drömma mardömmar i natt!
Användarvisningsbild
bark
 
Inlägg: 1635
Blev medlem: tis 02 maj, 2006 10:22
Ort: Linköping

Inläggav Olle » lör 17 mar, 2007 22:41

HemuleN skrev:
Någonting liknande har jag åkt på någon europeisk flygplats, kan möjligen ha varit Milano.



Jag vill minnas att Milano har den typen av flygplatsbussar. De finns även på Palermos flygplats (Sicilien) i södra Italien, så varför skulle de inte finnas på fler italienska flygplatser.


Bild

Man ser inte busser så där jättebra men det är i sådan där grotesk buss. Men praktisk.

Till flygplatsen går det för övrigt att åka tåg från Palermo. Palermo har för övrigt just beslutat om att bygga en spårväg, som så många andra städer på kontinenten. Palermo är ingen liten stad, det är en av de största städerna i Italien!

:lol: lle.
:-)lle
Användarvisningsbild
Olle
 
Inlägg: 3193
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 16:45
Ort: Stockholm

Inläggav Martin Bernandersson » mån 19 mar, 2007 0:12

HemuleN skrev:Någonting liknande har jag åkt på någon europeisk flygplats, kan möjligen ha varit Milano. Där kördes den in med fronten mot en brygga vid vänthallen, bara att gå rakt in utan att ens utsättas för den friska luften.vid flygplanet öppnades alla dörrar och bussen tömdes mycket snabbt för att sen köra tillbaka till någon annan terminal med den andra änden först, så den gjorde alltså varannan runda från olika hytter.



Det kan mycket väl ha varit Milano eftersom sådana bussar finns på Malpensa, jag har bildbevis:

Bild
Milano/Malpensa (MXP) 2006-10-17 ©Martin Bernandersson
Martin Bernandersson
 
Inlägg: 288
Blev medlem: lör 31 aug, 2002 22:51
Ort: Köln

Inläggav Ivers1991 » sön 05 aug, 2007 11:49

Nu har jag även tillägg till denna "bildserie"!

Har varit på resa i Edinburgh (en hel del bussbilder kommer upp på hemsidan inom kort...), och flyg bidde det med KLM. Eftersom flygtypen på sträckan Trondheim-Amsterdam var såpass liten, behövdes ingen större gate reserveras och således blev det flygplatsbuss på Schiphol.

Bild
Bild
Bild

Kan ni gissa vilket fabrikat de två översta bussarna är? En ledtråd: "ost"... :lol: :lol: :roll:
Ägare av Olympus FE160 och Sony DCR-HC24E.

Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
Användarvisningsbild
Ivers1991
 
Inlägg: 1152
Blev medlem: tis 02 maj, 2006 17:08
Ort: Tromsö, Norge

Re: Saltzburgs flygplats

Inläggav Ronni bjørn Svensson » sön 05 aug, 2007 14:53

Olle skrev:Ibland undrar man varför man inte kan gå de metrarna som skiljer flygplanet från terminalen, när det skulle gå fortare än att åka buss, men det är kanske status att ha flygplatsbuss?
[img]http://olle.nevenius.se/bilder/trams/europa/österrike/Bild4867.jpg[/img]
När vi är ett enda stort land, vi som är inom Schengernområdet, så kan bussen från stan köra direkt till planet. Men då missar man förstås säkerhetskontrollen.
:?: lle.



Hej
Hvis jeg har forstået dit spørgsmål rigtigt
Den bus du har taget et billede bliver benyttet indefor lufthavnsområdet ( i mellem Gate & flyver´s standsplads)
Så en lille side bemærkning
Fly fra Spanair og kan ses på billede er ikke en Airbus 320 med muligvis en MD 81?
Med Venlig Hilsen
Ronni
Ronni bjørn Svensson
 
Inlägg: 29
Blev medlem: fre 25 aug, 2006 13:23
Ort: Stubbekøbing/Danmark

Nästa

Återgå till Bussar (bilder)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster