Lidingö, Sverige. Rest. "J", Gåshaga (prisvärt?..)

Tipsa om lokaltrafikskultur som böcker, film, museer, krogar, resmål, platser, linjer, städer osv. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Tipsa om lokaltrafikskultur som böcker, film, museer, krogar, resmål, platser, linjer, städer osv. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

Lidingö, Sverige. Rest. "J", Gåshaga (prisvärt?..)

Inläggav VeVen » tis 28 jun, 2005 20:44

Efter bytet till Lidingötåget i Ropsten får man inte den vaggande gången över bron som man fick förr. Hastigheten verkar vara nedsatt för att skona den gistna bron möjligen.

Nu fortsätter färden ända till Lidingöbanans slutstation, Gåshaga brygga. Läget för restaurangen är ypperligt. Precis intill både hållplatsen och båtbryggan. En hel del skärgårdsbåtar lägger till här, så den som vill fortsätta sin färd sjövägen.

Där har man dessutom möjlighet att studera nutida exklusiv förortsbebyggelse. Jag minns hur det såg ut innan detta projekt kommit igång. Då var det rätt ödsligt.

Nå, till själva näringsstället. Mycket trevligt att kunna sitta så sjönära.

Dock en viss kritik: maten är i.o.f.s. bra, men inte i nivå med priset. Servicen vimsig och otajmad.

Läget kan dock vara värt ett litet mellanmål i alla fall. . .

recenserar VeVeN
VeVen

Re: Lidingö, Sverige. Rest. "J", Gåshaga (prisvärt

Inläggav Björn Ehnberg » ons 29 jun, 2005 6:50

VeVen skrev:Efter bytet till Lidingötåget i Ropsten får man inte den vaggande gången över bron som man fick förr. Hastigheten verkar vara nedsatt för att skona den gistna bron möjligen.

Nu fortsätter färden ända till Lidingöbanans slutstation, Gåshaga brygga. Läget för restaurangen är ypperligt. Precis intill både hållplatsen och båtbryggan. En hel del skärgårdsbåtar lägger till här, så den som vill fortsätta sin färd sjövägen.

Där har man dessutom möjlighet att studera nutida exklusiv förortsbebyggelse. Jag minns hur det såg ut innan detta projekt kommit igång. Då var det rätt ödsligt.

Nå, till själva näringsstället. Mycket trevligt att kunna sitta så sjönära.

Dock en viss kritik: maten är i.o.f.s. bra, men inte i nivå med priset. Servicen vimsig och otajmad.

Läget kan dock vara värt ett litet mellanmål i alla fall. . .

recenserar VeVeN

Ja, Lidingöbanans sth på bron är sedan länge nedsatt till 30 km/h, detta beroende på den besvärande sinusgång som lätt inträffar vid högre hastigheter. Boggierna är ju slut sedan länge och det gäller att spara på bron.

Anläggandet av rest. J var en viktig del i beslutet att dra ned Lidingöbanan till Gåshaga brygga - restauranggästerna, åtminstone de långväga antogs vilja åka kollektivt. Speciellt Lidingö stad var (då!) väldigt angelägen om denna utbyggnad. Idag kan man se att ambitionen varit helt misslyckad. I Gåshaga brygga är det (som jag en gång hörde den göteborgske bilköparen uttrycka det) Volvon och BMWn och Mercedesen som gäller. Hade banan nya vagnar kanske det vore en annan sak, men ingen besökare vill skramla i vagnar från 1944.

Överhuvud taget har rest. J få långväga besökare, det är mest det lokala vackra folket som häckar där och och dricker kaffe latte à 50 kr. koppen. Så det blir tydligen pengar över även när räntorna är betalda. Det vackra folket bevärdigar förstås inte Connex personal en enda blick, de betraktas väl som någon sorts enklare tjänstefolk. Denna attityd delas även av restaurangens personal, förra året var jag åsyna vittne till hur en kalrakad herre från serveringen skällde ut en tågbesättning efter noter (ungefär som man skriker på hundar), för att en fimp sades ha slängts på mark som tillhör restaurangen. Den attityden spiller över även på gästerna tydligen, eftersom jag aldrig hört någon säga annat än att servicen är dålig på J. Sammantaget dyrt och dåligt alltså, varför jag avråder från ett besök. Men läget är bra.

Mvh.

Björn Ehnberg
Björn Ehnberg

Inläggav VeVen » ons 29 jun, 2005 20:58

Vad gäller personalen, så har jag blivit vänligt bemött de gånger jag varit där, men de kan tydligen leka"snorkfröken" också.

Det är synd att näringsstället inte lever upp till sina ambitioner. Både mat och servicemässigt. Gjorde de det, skulle de kunna utöka antalet gäster betydligt.

Förutsättningar i övrigt finns ju . . .

tänker VeVeN
VeVen

Ok Sylta!!

Inläggav Cecil Bergsteen » tis 25 jul, 2006 8:50

En helt ok sylta!!
Åt ofta lunch där när jag bodde vid "Bryggan"!!
M.V.H
CB.
Cecil Bergsteen
Spammer
Spammer

Re: Ok Sylta!!

Inläggav Björn Ehnberg » tis 25 jul, 2006 9:26

Cecil Bergsteen skrev:En helt ok sylta!!
M.V.H
CB.

Ja, då hade Du väl en välfylld plånbok då. För egen del tillåter mina finanser inte någonting sådant, men i förra veckan träffade jag en besökande herre som frestat sig med att ta in deras schnitzel till lunch, och det var det torraste han ätit. Som panerat smörpapper, ungefär. Så mitt vid det här laget ett år gamla omdöme står sig tydligen.

Mvh.

Björn Ehnberg
Björn Ehnberg

Inläggav Lars Stegenius » tis 25 jul, 2006 12:06

Björn Ehnberg skrev:/.../ Boggierna är ju slut sedan länge och det gäller att spara på bron. /..../

Mvh.

Björn Ehnberg

Njaäe, det där vet jag inte om jag håller med om. Det pågår kontinuerligt renovering av A30/B30-boggier på boggieverkstan i HY.

Hastighetsnedsättningen på bron gjorde man för att man trodde att den var i sämre skick än den senare visade sig vara. Sth 50 km/h skulle vara helt OK.

Men jag minns 1994 när SSLidJ 16 besökte sin hembana och gick några vändor tillsammans med syskonet 17. Över bron var det visst då sth 65. 16 gick stadig som en klippa medan 17 gick i sådan sinusgång att föraren saktade farten för att han blev rädd att vagnen skulle hoppa i sjön.

//Lars S
Lars Stegenius

Re: Ok Sylta!!

Inläggav VeVen » tis 25 jul, 2006 17:06

Cecil Bergsteen skrev:En helt ok sylta!!
M.V.H
CB.
Så dom har fått till ett bättre pris - prestandaförhållande nu än det var tidigare. Bra!

tänker VeVeN
VeVen

Inläggav Björn Ehnberg » tor 27 jul, 2006 13:17

Lars Stegenius skrev:
Björn Ehnberg skrev:/.../ Boggierna är ju slut sedan länge och det gäller att spara på bron. /..../

Mvh.

Björn Ehnberg

Njaäe, det där vet jag inte om jag håller med om. Det pågår kontinuerligt renovering av A30/B30-boggier på boggieverkstan i HY.

Hastighetsnedsättningen på bron gjorde man för att man trodde att den var i sämre skick än den senare visade sig vara. Sth 50 km/h skulle vara helt OK.

Men jag minns 1994 när SSLidJ 16 besökte sin hembana och gick några vändor tillsammans med syskonet 17. Över bron var det visst då sth 65. 16 gick stadig som en klippa medan 17 gick i sådan sinusgång att föraren saktade farten för att han blev rädd att vagnen skulle hoppa i sjön.

//Lars S

Du behöver naturligtvis inte hålla med om någonting av vad jag skriver. Märkligt dock, att få en kommentar ett helt år efter att mitt originalinlägg skrevs.

Hastigheten på bron sattes naturligtvis ned för att minska de dynamiska påkänningarna på brokonstruktionen, pga. brons föregivet dåliga skick.

Att boggiernas tillstånd har påverkan på vilka krafter bron utsätts för anser jag vara högst troligt. Boggierna genomgår förvisso regelbundna revisioner på Hammarbyverkstaden, men att kalla dessa för renoveringar tycker jag är för mycket sagt. Åratal av fältstudier visar att många boggier är helt slut, och vagnarna slänger följaktiligen förskräckligt i högre farter. Värst är i kurvan söder om station Skärsätra, vid Centralvägens gamla stationshus, där SL inte bockat spåren ordentligt utan svetsat in en bit rakspår. För de boggier som är i bättre skick märker man en viss skillnad när de varit inne på revision - ett par veckor!

Skillnaden mellan vagnarna 16 och 17 kan väl förklaras med att 16 fick gå i pension redan 1987 medan 17 fick slita ont ända fram till 1993, då ATC infördes på banan. De syskon som fortfarande pinas på banan är ju som sagt i skick därefter, i kris-Sverige (som det går så bra för) ska pensionärerna tydligen hållas i arbete in i döden. :cry:

Mvh.

Björn Ehnberg
Björn Ehnberg

Inläggav Lars Stegenius » tor 27 jul, 2006 15:17

Björn Ehnberg skrev:
Lars Stegenius skrev:

Mvh.

Björn Ehnberg

//Lars S

Du behöver naturligtvis inte hålla med om någonting av vad jag skriver. Märkligt dock, att få en kommentar ett helt år efter att mitt originalinlägg skrevs.

Hastigheten på bron sattes naturligtvis ned för att minska de dynamiska påkänningarna på brokonstruktionen, pga. brons föregivet dåliga skick.

Att boggiernas tillstånd har påverkan på vilka krafter bron utsätts för anser jag vara högst troligt. Boggierna genomgår förvisso regelbundna revisioner på Hammarbyverkstaden, men att kalla dessa för renoveringar tycker jag är för mycket sagt. Åratal av fältstudier visar att många boggier är helt slut, och vagnarna slänger följaktiligen förskräckligt i högre farter. Värst är i kurvan söder om station Skärsätra, vid Centralvägens gamla stationshus, där SL inte bockat spåren ordentligt utan svetsat in en bit rakspår. För de boggier som är i bättre skick märker man en viss skillnad när de varit inne på revision - ett par veckor!

Skillnaden mellan vagnarna 16 och 17 kan väl förklaras med att 16 fick gå i pension redan 1987 medan 17 fick slita ont ända fram till 1993, då ATC infördes på banan. De syskon som fortfarande pinas på banan är ju som sagt i skick därefter, i kris-Sverige (som det går så bra för) ska pensionärerna tydligen hållas i arbete in i döden. :cry:

Mvh.

Björn Ehnberg

Visst har boggiernas kondition betydelse för de de dynamsika krafterna. Och visst kan man väl undra vad som egentligen görs med boggierna i HY förutom isärplockning, rengöring och ommålning.

Även hjulprofil och spårläge har dessutom betydelse för gångegenskaperna.

Nu måste jag erkänna att det är ett bra tag sedan jag åkte banan. Det kanske är dax för ett studiebesök.

//Lars S
Lars Stegenius

Inläggav daniel_s » fre 28 jul, 2006 9:32

Jag vill påstå att boggiernas skick eventuellt inte har så mycket med saken att göra. A24 gick nämligen illa på rakspår redan då de var nästan nya! På Ängbybanan gjordes vissa försök med att spika in spåret vilket tydligen utföll till belåtenhet. Huruvida boggierna senare dessutom "körts sönder" får någon annan svara på men jag vill hävda att sinusgången på Lidingöbanan beror mera på spåret än på vagnarna. Henrik S eller någon annan kan säkert korrigera mig om jag är ute och cyklar?

Beträffande restaurang J, så tycker jag nog att den faktiskt är rätt bra för att vara en skärgårdskrog med för höga priser. Om man har vägarna förbi vill säga, man åker väl inte t o r till Gåshaga för att äta...
daniel_s

Inläggav Björn Ehnberg » fre 28 jul, 2006 10:45

daniel_s skrev:Jag vill påstå att boggiernas skick eventuellt inte har så mycket med saken att göra. A24 gick nämligen illa på rakspår redan då de var nästan nya! På Ängbybanan gjordes vissa försök med att spika in spåret vilket tydligen utföll till belåtenhet. Huruvida boggierna senare dessutom "körts sönder" får någon annan svara på men jag vill hävda att sinusgången på Lidingöbanan beror mera på spåret än på vagnarna. Henrik S eller någon annan kan säkert korrigera mig om jag är ute och cyklar?

Beträffande restaurang J, så tycker jag nog att den faktiskt är rätt bra för att vara en skärgårdskrog med för höga priser. Om man har vägarna förbi vill säga, man åker väl inte t o r till Gåshaga för att äta...

Ja, det börjar bli svårt att veta vad den här tråden egentligen handlar om: Rest. J eller boggierna på A30B/B30B. :)

Det är fullt möjligt att spårläggningen på bron spelar in, saken har berörts tidigare i denna tråd, där bl.a. lokf. H.Schütz uttalar sig. Någonting är det med bron, eftersom de flesta vagnar går betydligt bättre på raksträckan Brevik - Högberga, och där är ändå sth 65 km/h. Att boggierna har olika god kondition är uppenbart om man ägnar en dag åt att åka på banan. Pröva t.ex. att åka med vagn 319.

F.ö. vore det trevligt att få tillgång till mera fakta och få reda på hur SL/Connex bedömt vilka krafter bron utsätts för vid t.ex. 50 km/h. Det borde väl kanske Du kunna gräva fram i Din nya roll, Daniel?

Mvh.

Björn Ehnberg
Björn Ehnberg

Inläggav daniel_s » fre 28 jul, 2006 13:02

Ja, kanske det men jag ska korrigera mig själv på samma gång, det är nog lättare att åtgärda spåret än vagnarna var det jag egentligen menade. Men nu är vi långt bort från det ursprungliga ämnet... :D
daniel_s

Inläggav Lars Stegenius » lör 29 jul, 2006 20:20

Björn Ehnberg skrev:Skillnaden mellan vagnarna 16 och 17 kan väl förklaras med att 16 fick gå i pension redan 1987 medan 17 fick slita ont ända fram till 1993, då ATC infördes på banan. De syskon som fortfarande pinas på banan är ju som sagt i skick därefter, i kris-Sverige (som det går så bra för) ska pensionärerna tydligen hållas i arbete in i döden. :cry:

Mvh.

Björn Ehnberg

Ericsson-koncernen vill bli av med personal över 35....

//Lars S
Lars Stegenius

Inläggav Björn Ehnberg » lör 29 jul, 2006 20:27

Lars Stegenius skrev:
Björn Ehnberg skrev:Skillnaden mellan vagnarna 16 och 17 kan väl förklaras med att 16 fick gå i pension redan 1987 medan 17 fick slita ont ända fram till 1993, då ATC infördes på banan. De syskon som fortfarande pinas på banan är ju som sagt i skick därefter, i kris-Sverige (som det går så bra för) ska pensionärerna tydligen hållas i arbete in i döden. :cry:

Mvh.

Björn Ehnberg

Ericsson-koncernen vill bli av med personal över 35....

//Lars S

Ja det är det som det schizofrena, politikerna talar om höjd pensionsålder och att vi måste arbeta längre, samtidigt som företagen rensar ut mer och mer i åldrarna - där ligger "pensionsåldern" betydligt lägre! Själv åkte jag ut från ett av Sveriges största finansföretag vid 52 års ålder.

Mvh.

Björn
Björn Ehnberg

Inläggav poktirity » fre 20 apr, 2007 0:00

Den här restaurangen brann väl för några veckor sedan? Kanske hämd för en torr schnitzel?
Allah Akhbar
poktirity

Återgå till Kultur & nöjen