LÅ1 skrev:Hamngatan revs det väll en hel del ut med. Hela södra sidan utom sträckan förbi Norrmalmstorg, där många i dag önskat att det fanns mer plats. Sedan rev man ju Sagerska huset på norra sidan för att bygga PK-huset. Och backen upp mot Malmskillnadsgatan schaktades ner.
Jag trodde det var ett så välkänt faktum att jag inte skulle behöva krångla till texten med detta. Det räknade jag med skulle vara en självklar underförståddhet.
LÅ1 skrev:Visst kunde man ha flera små gator kvar, men av de som finns kvar så är det väl bara Gamla Brogatan som inte är helt tom på människor. Övriga tvärgator till Drottninggatan, samt många andras, är helt öde dygnet runt.
Olof Palmes Gata, Barnhusgatan till exempel är inte tomma. Fler finns. Likaså tvärgatorna till Birger Jarlsgatan.
Hade man dessutom inte skapat dagens City skulle inte kontoren vara så koncentrerade till detta område. Fastighetspriserna hade varit lägre - men något högre i andra delar av innerstaden. Därmed skulle fler mindre butiker ha råd att finnas i city, samt krogar och andra näringsställen. Då skulle fler gator leva även kvällstid. Sedan är det en annan sak att Stockholmaren först nu börjar vara ute på stan på kvällar på bred front, jämfört med förr och även jämfört med sydligare delar av Europa.
LÅ1 skrev:När det gäller Kungsgatan och Birger Jarlsgagan så var de ju breda gator, och det var nog det som räddade dem. Som väl är.
Kungsgatan är inte mycket bredare än vad Hamngatan original var.