Switch to mobile style

En 750 mm parkjärnväg i Nationalparken i Tashkent

Tipsa om lokaltrafikskultur som böcker, film, museer, krogar, resmål, platser, linjer, städer osv. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Tipsa om lokaltrafikskultur som böcker, film, museer, krogar, resmål, platser, linjer, städer osv. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

En 750 mm parkjärnväg i Nationalparken i Tashkent

Inläggav Olle » lör 14 dec, 2013 17:49

Parkjärnvägar är trevliga att utforska. De påminner om den modelljärnväg man en gång haft och den bana man ännu ej byggt på sommarstugetomten. I östeuropa och bakom den gamla järnridån verkade det krylla av parkjärnvägar som hade olika ideella namn. Vi har sett reminenser i Constantca, Prag och Kiev men även väl underhållna banor i Budapest, Minsk och nu i Tashkent. Tyvärr är trafiken sporadisk och sällan under icke säsong så bilderna från den Uzbekiska nationalparkens stolthet, den parkjärnväg med 750 mm spårvidd som finns här, får bli av fordon icke i trafik. Nu har man två TU7A diesellok till sitt förfogande men det var inte länge sedan man hade ett par diesellok typ TU2 till trafiken.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

:Dlle.
:-)lle
Användarvisningsbild
Olle
 
Inlägg: 3195
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 16:45
Ort: Stockholm

Re: En 750 mm parkjärnväg i Nationalparken i Tashkent

Inläggav M_M » tis 17 dec, 2013 20:17

Trevligt!

Det verkar som om de flesta av dessa banor byggdes med 750mm spårvidd, men just i (f.d.) DDR valde man oftast 600mm. Månne för att med en begränsad budget kunna bygga "pionjärjärnväg" i fler östtyska städer?
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 0:39
Ort: Göteborg


Återgå till Kultur & nöjen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst