Kaffe och spårvagnsdiggarställe 21

Tipsa om lokaltrafikskultur som böcker, film, museer, krogar, resmål, platser, linjer, städer osv. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Tipsa om lokaltrafikskultur som böcker, film, museer, krogar, resmål, platser, linjer, städer osv. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

Kaffe och spårvagnsdiggarställe 21

Inläggav Olle » mån 17 mar, 2008 10:12

På Moskvatorget i Budapest vänder en hel del spårvagnar och det är nära till bergbanan som går upp till parken där den smalspåriga pionjärjärnvägen ansluter. På torget finns dessutom en tunnelbanestation. Och där finns ett enkelt kafé där man kan sitta och digga spårvagnarna över en kopp kaffe och någon av traktens specialteter på tallriken. För den som inte dricker kaffe finns även lokalt öl och brännvin att tillgå.

Utanför vänder långlinjerna 4/6 och nu är de nog helt tursatta med de nya låggolvsvagnarna, liksom en del linjer med Tatra T5C5-vagnar av den ungerska dubbelriktningstypen. Jag tror att det är en vagn på linje 4/6 som skymtar utanför fönstret.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Jag lägger märke till att det väldigt ofta regnar där jag är. Folk här hemma i Sverige är glada när jag är utomlands eftersom regnet då är där jag är.

:wink: lle.
:-)lle
Användarvisningsbild
Olle

Inläggav Kantorn » mån 17 mar, 2008 10:35

Från Moskvatorget går också en matarbuss upp på berget i Buda. Den går fram och tillbaka som en skottspole, utan hejd nerför backen (jag har inte åkt uppför), jag missade den ca kl 21 på kvällen, men den kom ungefär 10 min senare. Går man en liten bit från en busshpl där kan man sen åka ner igen med "sikló" som är en gammal bergbana nerför bergssluttningen.

Vackert är det.

Från Moskvatorget åkte jag 4 - eller om det var 6 - till hotellet som låg precis vid Donau, fast på den södra delen av Pest - dvs vi åkte runt hela city i princip.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav bruse » mån 17 mar, 2008 11:06

Budapest är ett eldorado, de har allt! Spårvagnar, trådbussar, tunnelbana, bergbana, kugghjulsbana....
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarvisningsbild
bruse

Inläggav M224 » mån 17 mar, 2008 12:24

Diggabla bilder, kul att man känner igen sig. Jag har åkt matarbussen både upp och ner från berget samt bergbanan. Matarbussen var proppfull både på uppvägen och nervägen trots tät trafik. Det var små gulliga bussar med väldigt pigga motorer.

Hann nog med att åka 6-7 spårvägslinjer, även ut i förorterna. Samt hela tunnelbanan, linje M2 var finast även om M1 var mest diggabel. Men vagnarna var inte så roliga. Ser fram emot M4 och M5 om den byggs.

Däremot hann jag aldrig med att åka någon av trådbussarna. :(
/Daniel
M224

Inläggav Kantorn » mån 17 mar, 2008 12:36

M224 skrev:Diggabla bilder, kul att man känner igen sig. Jag har åkt matarbussen både upp och ner från berget samt bergbanan. Matarbussen var proppfull både på uppvägen och nervägen trots tät trafik. Det var små gulliga bussar med väldigt pigga motorer.

Hann nog med att åka 6-7 spårvägslinjer, även ut i förorterna. Samt hela tunnelbanan, linje M2 var finast även om M1 var mest diggabel. Men vagnarna var inte så roliga. Ser fram emot M4 och M5 om den byggs.

Jag och hustrun åkte trådbuss 74 från synagogan och en eller två hållplatser framåt, bara för att åka trådbuss. Samt var på tunnelbanemuseet.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav M224 » mån 17 mar, 2008 12:43

Kantorn skrev:
M224 skrev:Diggabla bilder, kul att man känner igen sig. Jag har åkt matarbussen både upp och ner från berget samt bergbanan. Matarbussen var proppfull både på uppvägen och nervägen trots tät trafik. Det var små gulliga bussar med väldigt pigga motorer.

Jag och hustrun åkte trådbuss 74 från synagogan och en eller två hållplatser framåt, bara för att åka trådbuss. Samt var på tunnelbanemuseet.

Jag måste till BP igen, får bli när dom har invigt M4. :wink:
/Daniel
M224

Återgå till Kultur & nöjen