Billigt klippkort bättre än sommarlovskort?

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Billigt klippkort bättre än sommarlovskort?

Inläggav Erik Sandblom » lör 24 apr, 2021 15:05

På flera håll i landet erbjuds gratis busskort till elever på sommarlovet. Jag tycker det är en björntjänst eftersom barnen då inte går eller cyklar, vilket kan ge sämre hälsa. Ett bättre alternativ (efter pandemin) tycker jag vore ett klippkort till barnpris som gäller i hela regionen. Genom att det är ett klippkort uppmuntras barnen att gå eller cykla där så är möjligt. Kortet skulle kosta exempelvis 50 kronor och ge 5 valfria heldagar under sommarlovet för resor i hela regionen till alla under 18.

Då kan barnen lära sig åka kollektivt, ansvara för pengar och upptäcka regionen. Eftersom alla inte kan linjenätet vore det bra med en tillhörande broschyr som ger restips till smultronställen med bra kollektivtrafik.

Vad tycks om den idén?

Västtrafik sätter stopp för gratis sommarlovskort till barn. Göteborgs-Posten
Alliansen och Socialdemokraterna i Göteborg avsatte 30 miljoner kronor för gratis sommarlovskort till tiotusentals ungdomar.
Men det vägrar Västtrafik gå med på – trots att kommunen betalar.
– Vi vill inte, så länge som pandemin är aktiv, att man överhuvudtaget åker kollektivt, säger Västtrafiks ordförande Peter Hermansson (M).
Användarvisningsbild
Erik Sandblom
 
Inlägg: 2597
Blev medlem: tis 20 jun, 2006 12:42

Re: Billigt klippkort bättre än sommarlovskort?

Inläggav Enceladus » lör 24 apr, 2021 16:07

Det primära syftet med nolltaxa i kollektivtrafiken är att öka mobiliteten i samhället, vilket har många positiva effekter på flera nivåer (jämför gratis sjukvård och utbildning). Bättre hälsa och miljö är två andra syften, men inte huvudsyften.

Men vänta lite, hur kan folkhälsan förbättras om resenärer byter från gång och cykel till kollektivtrafik? Förutom att ökad mobilitet minskar arbetslösheten, där arbete ger bättre hälsa, finns det ett fenomen som kallas inducerad trafik:

Svartkatt skrev:– Av de nytillkomna resorna är 55 procent helt nya resor, 32 procent bilister och 14 procent gående eller cyklister.


De flesta resor som tillkommer vid nolltaxa är nya resor som annars inte hade gjorts alls. Det kan vara en resa till skogen, en specialiserad restaurang eller en jobbintervju. De nytillkomna resorna skapar i sin tur mer gång och cykel. De eliminerade bilresorna ger också mer gång och cykel.

Resonemanget i trådstarten utgår alltså från en felaktig premiss. Om syftet är att fler barn ska gå eller cykla så är nolltaxa ett effektivt sätt att åstadkomma detta!
Enceladus
 
Inlägg: 5953
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Billigt klippkort bättre än sommarlovskort?

Inläggav Erik Sandblom » lör 24 apr, 2021 17:01

Enceladus skrev:
Svartkatt skrev:– Av de nytillkomna resorna är 55 procent helt nya resor, 32 procent bilister och 14 procent gående eller cyklister.


De flesta resor som tillkommer vid nolltaxa är nya resor som annars inte hade gjorts alls. Det kan vara en resa till skogen, en specialiserad restaurang eller en jobbintervju. De nytillkomna resorna skapar i sin tur mer gång och cykel. De eliminerade bilresorna ger också mer gång och cykel.



Nej. Ökat bussresande är inte samma sak som minskat bilresande, även om en del av bussresenärerna tidigare åkte bil. Till exempel om Lena utnyttjar nolltaxan och tar bussen till sin kompis istället för att köra bil, så kanske hennes man Lasse tar bilen och handlar istället för att vara hemma och spela dataspel. För att ta reda på om nolltaxa minskar biltrafiken måste man mäta både biltrafiken och bussresandet. Det räcker inte med att bara mäta det ena.

Det här förstår jag inte:

Enceladus skrev:De nytillkomna resorna skapar i sin tur mer gång och cykel.
Användarvisningsbild
Erik Sandblom
 
Inlägg: 2597
Blev medlem: tis 20 jun, 2006 12:42

Re: Billigt klippkort bättre än sommarlovskort?

Inläggav LÅ1 » lör 24 apr, 2021 17:33

Erik Sandblom skrev:Det här förstår jag inte:

Enceladus skrev:De nytillkomna resorna skapar i sin tur mer gång och cykel.

Men det förstår jag av egen pandemi-erfarenhet. Man stannar av olika anledningar hemma. Har t.o.m. inte inte SL-kort f.n. Alltså rör jag mig inte mellan bostaden och T-banan. Rör mig inte heller på de platser jag skulle åka till om jag var ute och åkte som vanligt.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 14094
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden


Återgå till Allmänt om lokaltrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster