Från Tamsons kravlista, Bytespunkter

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Från Tamsons kravlista, Bytespunkter

Inläggav LÅ1 » fre 16 apr, 2021 9:45

I Mitti-artikeln "Kräver mer pengar till SL-trafiken" finns en kravlista från Trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M).

Utdrag från kravlistan:
Bytespunkter:

Stockholm City/T- centralen, Odenplan, Solna station, Älvsjö, Årstaberg, Flemingsberg, Spånga, Gullmarsplan, Brommaplan med fler större kollektivtrafiknoder behöver byggas om för att klara alla resenärer och för att göra miljön tryggare.

Vad behöver göras på de tämligen nya bytespunkterna Stockholm City/T- centralen och Odenplan? Att en hel del måste göras när Roslagsbanan når platserna förstår jag. Vad ska förresten de stationen för Roslagsbanan heta?

Solna station, Älvsjö och Årstaberg behöver förstås förändras när tunnelbanan når platserna. Att Gullmarsplan måste byggas om är lätt att begripa, och det pågår redan.
Årstaberg är inte heller optimalt planerad.

Stationsentrén till Brommaplan är väl alldeles för liten för dess belastning. Som väl dessutom kan tänkas öka. Finns det planer för någon form av förändring? Även plattformen är väl smal, men biljetthallen och trappan är nog det mest akuta.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 14152
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Från Tamsons kravlista, Bytespunkter

Inläggav Enceladus » fre 16 apr, 2021 18:41

Här är en bättre sammanfattning:

Trafikförvaltningen skrev:- Gullmarsplan, Brommaplan och Spånga är objekt i befintlig länsplan, men planerade åtgärder kan komma att skjutas fram eller utgå. Brist kvarstår dock.
- Årstaberg, åtgärdsvalsstudie genomförd och handlingsplan framtagen för att möjliggöra objekt i planer.
- Flemingsberg, definierad som brist i nuvarande länsplan. Åtgärdsvalsstudie genomförd och avsiktsförklaring förbereds för att möjliggöra objekt i planer.
- Behov avseende Ropsten har studerats i åtgärdsvalsstudie för kollektivtrafikförsörjning av Norra Djurgårdsstaden.
- Johannelund/Vällingby, Stockholms stad har startat upp ett arbete med en programstudie för Vinsta där trafikförvaltningen deltar. Inom programarbetet utreds möjligheten att inrymma en terminal.


T-Centralen är helt underdimensionerad. Odenplan är delvis underdimensionerad och behöver den saknade pendeltågsplattformen. Det finns även långsiktiga planer på regionaltågsstationer i Solna och Älvsjö (förutom tunnelbana).
Enceladus
 
Inlägg: 5997
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23


Återgå till Allmänt om lokaltrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster