SLs nya förslag - ut med spärrvakterna på golvet

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

SLs nya förslag - ut med spärrvakterna på golvet

Inläggav M224 » ons 23 sep, 2020 19:02

På Stockholmsnyheterna kunde jag precis höra en helt underbar nyhet. SL vill ha ut spärrvakterna på stationerna. Pendelklubben är kritisk (vilken skräll!). Så nu kanske det är slut med stillasittandet bakom luckan och dags att ut o synas. Kanske starta rulltappor m.m. och röra på sig lite.
Senast redigerad av M224 ons 23 sep, 2020 22:58, redigerad totalt 1 gång.
Framtidssträvare - båkåtsträvare undanbedes!
Användarvisningsbild
M224

Re: SL förslag - ut med spärrvakterna på golvet

Inläggav Lennart Petersen » ons 23 sep, 2020 20:17

M224 skrev:På Stockholmsnyheterna kunde jag precis höra en helt underbar nyhet. SL vill ha ut spärrvakterna på stationerna. Pendelklubben är kritisk (vilken skräll!). Så nu kanske det är slut med stillasittandet bakom luckan och dags att ut o synas. Kanske starta rulltappor m.m. och röra på sig lite.

Ja bara för någon vecka sedan drabbades jag av att trappan upp var nödstoppad och jag fick gå en lång omväg .
Det är ju orimligt att en spärrvakt inte ska kunna gå ut och återstarta en trappa, i normalfallet verkar det ta någon minut, kolla att trappan är tom , öppna med nycklarna och återstarta. Nyttan av att många får nyttan av en fungerande trappa överväger mot att någon enstaka eventuellt får vänta någon minut på spärrvaktens tjänster.
Lennart Petersen

Inläggav M224 » ons 23 sep, 2020 20:22

Lennart Petersen skrev:
M224 skrev:På Stockholmsnyheterna kunde jag precis höra en helt underbar nyhet. SL vill ha ut spärrvakterna på stationerna. Pendelklubben är kritisk (vilken skräll!). Så nu kanske det är slut med stillasittandet bakom luckan och dags att ut o synas. Kanske starta rulltappor m.m. och röra på sig lite.

Ja bara för någon vecka sedan drabbades jag av att trappan upp var nödstoppad och jag fick gå en lång omväg .
Det är ju orimligt att en spärrvakt inte ska kunna gå ut och återstarta en trappa, i normalfallet verkar det ta någon minut, kolla att trappan är tom , öppna med nycklarna och återstarta. Nyttan av att många får nyttan av en fungerande trappa överväger mot att någon enstaka eventuellt får vänta någon minut på spärrvaktens tjänster.

Spärrvakter är extremt föråldrat. Jag hoppas innerligt att förslaget går igenom. Att sitta bakom en glaslucka o se på när folk plankar mitt framför näsan kan inte vara särskilt kul.
Användarvisningsbild
M224

Inläggav Diripsi » ons 23 sep, 2020 22:47

Vilket dumt förslag. Spärrvakter är slöseri med pengar oavsett om de är i kuren eller på golvet. Nej, ta bort spärrvakterna helt (utom på de största stationerna) och lägg pengarna på utökad trafik istället. Obemannade stationer fungerar utmärkt i andra länder så det finns ingen anledning till att det inte skulle fungera här också.
Diripsi

Re: SLs nya förslag - ut med spärrvakterna på golvet

Inläggav roggek » tor 24 sep, 2020 5:56

Tänk att det här förslaget redan kom på 90-talet när jag själv jobbade som spärrvakt... :roll:
Och på 30 år har inget nytt under solen kunnat skönjas, tack vare fackets protester, då som nu... :?
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek

Inläggav M224 » tor 24 sep, 2020 11:17

roggek skrev:Tänk att det här förslaget redan kom på 90-talet när jag själv jobbade som spärrvakt... :roll:
Och på 30 år har inget nytt under solen kunnat skönjas, tack vare fackets protester, då som nu... :?

Vad är det facket protesterar mot? Att spärrvakterna får röra på sig? Vad gör en spärrvakt egentligen idag 2020? Biljetter köps i automater, mobilen eller ombud, remsan är borta sedan länge så den stämplar de inte längre. Frågor kan besvaras av stationsvärdar eller genom SLs app/hemsida. De kan inte hindra plankare eller starta rulltrappor.
Användarvisningsbild
M224

Inläggav Joakim W » tor 24 sep, 2020 11:44

M224 skrev:
roggek skrev:Tänk att det här förslaget redan kom på 90-talet när jag själv jobbade som spärrvakt... :roll:

Vad är det facket protesterar mot? Att spärrvakterna får röra på sig? Vad gör en spärrvakt egentligen idag 2020? Biljetter köps i automater, mobilen eller ombud, remsan är borta sedan länge så den stämplar de inte längre. Frågor kan besvaras av stationsvärdar eller genom SLs app/hemsida. De kan inte hindra plankare eller starta rulltrappor.

Hot och våld är det många som är oroliga för av det jag läst. Har ingen koll på arbetsuppgiften, men de säljer väl reskassebiljetter som är annat än standard-resan? Går väl att göra i maskin också, men rätt komplicerat, och nu är det ju inte ens nån prisskillnad mellan reskassa och biljettmaskin...
22-åring från Södertälje intresserad av tåg och spårvagnar!
Besök gärna min hemsida, http://www.jowahlen.se!
Joakim W

Inläggav lirdo » fre 25 sep, 2020 7:48

Blev tydligen bara ett sk "inriktningsbeslut".

https://klubb111.wordpress.com/2020/09/ ... iknamnden/
lirdo

Inläggav lirdo » lör 26 sep, 2020 7:44

Joakim W skrev:
M224 skrev:

Hot och våld är det många som är oroliga för av det jag läst. Har ingen koll på arbetsuppgiften, men de säljer väl reskassebiljetter som är annat än standard-resan? Går väl att göra i maskin också, men rätt komplicerat, och nu är det ju inte ens nån prisskillnad mellan reskassa och biljettmaskin...

Järva och Norra Botkyrka är ju no-go-zoner för biljettkontrollen, man arbetar inte längre där utan polisbeskydd.

Att ställa ut en ensam spärrvakt i spärrlinjen i syfte att minska plankningen känns som en dålig idé.
lirdo

Inläggav Vidling » ons 30 sep, 2020 11:25

Stationsvärden måste ju kunna öppna spärrarna manuellt i många fall. Skulle behövas någon liten fjärrkontroll till det i så fall.
Vidling

Återgå till Allmänt om lokaltrafik