Foliehatt nästa?

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Foliehatt nästa?

Inläggav TKO » mån 17 aug, 2020 16:12

Bild

Läs mer bland annat här...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Re: Foliehatt nästa?

Inläggav Hans Wibacke » mån 17 aug, 2020 16:53

Eftersom inga andra åtgärder för att motverka trängsel i kollektivtrafiken tycks hjälpa, så tycker att det bör införas krav på munskydd. Att uppmana folk att bara nyttja kollektivtrafiken om det nödvändigt kan man förstås fortsätta med. Men det förefaller som väldigt många anser att deras resor är absolut nödvändiga. Och i rusningstrafik är ju många människors resor nödvändiga - om dom inte ska stanna hemma från jobbet.

Personligen skulle jag dock dra mig för att använda ett munskydd med flamingor på.
Användarvisningsbild
Hans Wibacke

Inläggav dr Cassandra Nojdh » mån 17 aug, 2020 20:23

TKO skrev:Bild

/TKO

Ja, numera är det väl bara Anders Tegnell och folkförvillaren doc. Lars Breimer som inte tror att munskydd/andningsskydd hjälper:
https://lakartidningen.se/aktuellt/nyhe ... -munskydd/
Ingenjörn vill väl inte ansluta sig till dessa farbröder? Här är i alla fall mer info om detta; https://www.svt.se/nyheter/inrikes/det- ... r-munskydd

Själv ansluter jag mig gärna till foliehattarna, då jag alltid har andningsskydd (minst klass FFP2) när jag någon gång måste gå in i någon butik. Kollektivtrafiken undviker jag helt, speciellt sedan jag (ve och fasa) införskaffat ett mindre, eldrivet fordon.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav Enceladus » mån 17 aug, 2020 22:17

Hans Wibacke skrev:Eftersom inga andra åtgärder för att motverka trängsel i kollektivtrafiken tycks hjälpa, så tycker att det bör införas krav på munskydd. Att uppmana folk att bara nyttja kollektivtrafiken om det nödvändigt kan man förstås fortsätta med. Men det förefaller som väldigt många anser att deras resor är absolut nödvändiga. Och i rusningstrafik är ju många människors resor nödvändiga - om dom inte ska stanna hemma från jobbet.

Personligen skulle jag dock dra mig för att använda ett munskydd med flamingor på.

Coronapandemin har nu pågått i ett halvår. Menar skribenten på allvar att kollektivtrafiken fortfarande bara ska användas för resor till jobbet? Det kanske fungerar för innerstadsbor, men det är väldigt många som befinner sig utanför den bubblan. De flesta har inte ett brett serviceutbud på gångavstånd. Det är dessutom troligt att ökad biltrafik dödar fler än ökad spridning av coronaviruset. Vad är skribentens råd, att alla ska flytta till Stockholms innerstad samtidigt som lokalborna protesterar mot alla nybyggen där?
Enceladus

Inläggav Hans Wibacke » mån 17 aug, 2020 23:29

Enceladus skrev:Coronapandemin har nu pågått i ett halvår. Menar skribenten på allvar att kollektivtrafiken fortfarande bara ska användas för resor till jobbet? Det kanske fungerar för innerstadsbor, men det är väldigt många som befinner sig utanför den bubblan. De flesta har inte ett brett serviceutbud på gångavstånd. Det är dessutom troligt att ökad biltrafik dödar fler än ökad spridning av coronaviruset. Vad är skribentens råd, att alla ska flytta till Stockholms innerstad samtidigt som lokalborna protesterar mot alla nybyggen där?

Kollektivtrafiken ska endast nyttjas för nödvändiga resor så länge som pandemin pågår oavsett hur lång tid det handlar om. Sedan är det ju som bekant upp till var och en att avgöra vad som är en nödvändig resa. Det borde rimligen inte behöva uppstå trängsel i kollektivtrafiken utanför rusningstid ifall fler människor verkligen vore beredda till de uppoffringar som krävs av oss.

Oavsett vad anledningen är till att trängsel uppstår i kollektivtrafiken så är det ett faktum att trängsel uppstår, och därför tycker jag att det borde vara obligatoriskt med munskydd. Och jag tycker vidare att Sverige borde begränsa öppettiderna för verksamheter som inte är nödvändiga för vår överlevnad för att "hjälpa" folk att avstå från sånt. Ja, det är tråkigt med pandemier...

Hursomhelst tycker jag att Kristoffer Tamsons gör rätt som använder munskydd i kollektivtrafiken. Hoppas han har några med snyggare mönster också...men det är ju å andra sidan sekundärt i sammanhanget.
Användarvisningsbild
Hans Wibacke

Inläggav Enceladus » tis 18 aug, 2020 4:16

Hans Wibacke skrev:Kollektivtrafiken ska endast nyttjas för nödvändiga resor så länge som pandemin pågår oavsett hur lång tid det handlar om. Sedan är det ju som bekant upp till var och en att avgöra vad som är en nödvändig resa. Det borde rimligen inte behöva uppstå trängsel i kollektivtrafiken utanför rusningstid ifall fler människor verkligen vore beredda till de uppoffringar som krävs av oss.

Oavsett vad anledningen är till att trängsel uppstår i kollektivtrafiken så är det ett faktum att trängsel uppstår, och därför tycker jag att det borde vara obligatoriskt med munskydd. Och jag tycker vidare att Sverige borde begränsa öppettiderna för verksamheter som inte är nödvändiga för vår överlevnad för att "hjälpa" folk att avstå från sånt. Ja, det är tråkigt med pandemier...

Hursomhelst tycker jag att Kristoffer Tamsons gör rätt som använder munskydd i kollektivtrafiken. Hoppas han har några med snyggare mönster också...men det är ju å andra sidan sekundärt i sammanhanget.

Bilar borde endast nyttjas för nödvändiga resor så länge som klimatkrisen pågår oavsett hur lång tid det handlar om. Dessutom kan bättre luft rädda fler liv än coronaviruset tar. Lik förbannat finns det många politiker i Sverige som uppmuntrar allmänheten att köra bil, inte minst i Stockholmsregionen där cirka 20 miljarder kronor planeras att läggas på parkeringsplatser som inte ens efterfrågas. Samtidigt ska kollektivtrafikresenärer göra uppoffringar. Det blir väldigt svårt att ta de dubbla signalerna på allvar.

Precis som de flesta bilresenärer inte slutar att köra bil på grund av klimatkrisen slutar inte de flesta kollektivtrafikresenärer att nyttja kollektivtrafiken på grund av coronapandemin. Det är så verkligheten ser ut, och det är till den politiken måste anpassas. Att begränsa öppettiderna för "verksamheter som inte är nödvändiga" skulle bara vara kontraproduktivt. I så fall ökar trängseln både på plats och i kollektivtrafiken.

För övrigt är trängseln i kollektivtrafiken till stor del självförvållad. Om SL inte hade slutat att anpassa utbudet till efterfrågan så hade det inte behövt finnas någon trängsel utanför rusningstid. Oavsett coronapandemin är det samhällsekonomiskt lönsamt att bättre sprida ut resandet över dygnet, men det förutsätter förstås att utbudet anpassas till efterfrågan. Det är exempelvis orimligt att Mälarbanan har högre beläggning på lördagar än under maxtimmen. Nattrafiken i Stockholm är helt absurd.

Tamsons vill dock inte anpassa utbudet till efterfrågan, varken dagtid eller nattetid. Kollektivtrafikens täckningsgrad har nämligen ökat rejält under Tamsons tid, men detta har maskerats av den kraftiga resandeökningen. Om linjer med stagnerat resande finge sämre trafikutbud så skulle det ju bli uppenbart att standarden har försämrats. Det känns därför löjligt att Tamsons uttrycker sitt missnöje om trängsel i kollektivtrafiken som han till stor del själv har skapat och som han nu cementerar i Kollektivtrafikplan 2050.

Munskydd är däremot en uppoffring som kan vara rimlig att kräva av kollektivtrafikresenärerna. Men så länge bilkörning uppmuntras kommer inte uppmaningar om att undvika kollektivtrafiken att tas på allvar. Det är helt enkelt för inkonsekvent.

Här är en tankeväckande jämförelse: COVID-19 is awful. Climate change could be worse.

Bill Gates skrev:As of last week, more than 600,000 people are known to have died from COVID-19 worldwide. On an annualized basis, that is a death rate of 14 per 100,000 people.

How does that compare to climate change? Within the next 40 years, increases in global temperatures are projected to raise global mortality rates by the same amount—14 deaths per 100,000. By the end of the century, if emissions growth stays high, climate change could be responsible for 73 extra deaths per 100,000 people. In a lower emissions scenario, the death rate drops to 10 per 100,000.

Klimatkrisen kan alltså bli fem gånger dödligare än coronapandemin. Varje år. Att i det här läget uppmuntra till mer biltrafik är helt oförsvarbart.
Enceladus

Inläggav Odd » tis 18 aug, 2020 6:42

Det finns gott om gubbstruttar i alla åldrar som raljerar över munskydd. Men folk är tyvärr ofta väldigt binära, det är antingen eller som gäller.

Jag tror däremot på att man skall använda en arsenal av åtgärder för att minska risken. Ett par är naturligtvis folkhälsomyndighetens rekommendationer om att hålla avstånd, tvätta händerna länge och hålla sig hemma så fort man känner symptom. Om man kombinerar det med egna små åtgärder så ökar man chansen att minska smittan. Där utgör munskydden en liten del. Att arbeta hemifrån är ett annat. Foliehatt vet jag dock inte om den fungerar, men den har nog samma effekt som kolloidalt silver. En sak är i alla fall säker, gubbstruttbeteende ökar risken för att bli smittad och att smitta andra.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav Hans Wibacke » tis 18 aug, 2020 6:51

Enceladus skrev:Bilar borde endast nyttjas för nödvändiga resor så länge som klimatkrisen pågår oavsett hur lång tid det handlar om.

Ja.

Enceladus skrev:Lik förbannat finns det många politiker i Sverige som uppmuntrar allmänheten att köra bil, inte minst i Stockholmsregionen där cirka 20 miljarder kronor planeras att läggas på parkeringsplatser som inte ens efterfrågas. Samtidigt ska kollektivtrafikresenärer göra uppoffringar. Det blir väldigt svårt att ta de dubbla signalerna på allvar.

Eget ansvar är inte avhängigt vad andra gör och inte gör. Vill man inte göra uppoffringar under pandemin, hittar man argument för att rättfärdiga sin bristande karaktär.

Enceladus skrev:För övrigt är trängseln i kollektivtrafiken till stor del självförvållad. Om SL inte hade slutat att anpassa utbudet till efterfrågan så hade det inte behövt finnas någon trängsel utanför rusningstid. Oavsett coronapandemin är det samhällsekonomiskt lönsamt att bättre sprida ut resandet över dygnet, men det förutsätter förstås att utbudet anpassas till efterfrågan. Det är exempelvis orimligt att Mälarbanan har högre beläggning på lördagar än under maxtimmen. Nattrafiken i Stockholm är helt absurd.

Tamsons vill dock inte anpassa utbudet till efterfrågan, varken dagtid eller nattetid. Kollektivtrafikens täckningsgrad har nämligen ökat rejält under Tamsons tid, men detta har maskerats av den kraftiga resandeökningen. Om linjer med stagnerat resande finge sämre trafikutbud så skulle det ju bli uppenbart att standarden har försämrats. Det känns därför löjligt att Tamsons uttrycker sitt missnöje om trängsel i kollektivtrafiken som han till stor del själv har skapat och som han nu cementerar i Kollektivtrafikplan 2050.

Till syvende och sist är det alltså Tamsons fel alltihop, och därför behöver vi inte besvära oss med att göra uppoffringar, inte besvära oss med att ta eget ansvar?

Jag tycker förstås att SL borde erbjuda så mycket kollektivtrafik som möjligt. Men det finns en gräns för hur stort utbud som kan erbjudas. Till slut måste man inse: Det är inte utbudet som måste anpassas till efterfrågan, det är efterfrågan som måste anpassas till utbudet! Men det är just det som är lite för jobbigt - att behöva pausa sitt vanliga sätt att leva. Lättare då att köra på mer eller mindre som vanligt - business as usual - och skylla på andra. Kristoffer Tamsons exempelvis.

Enceladus skrev:Munskydd är däremot en uppoffring som kan vara rimlig att kräva av kollektivtrafikresenärerna. Men så länge bilkörning uppmuntras kommer inte uppmaningar om att undvika kollektivtrafiken att tas på allvar. Det är helt enkelt för inkonsekvent.

Visst, skyll på bilisterna om du vill, när du står där och trängs på nattbussen. Ett annat mönster på munskyddet, men samma fula slips... https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7534875

Sveriges Radio skrev:– Nu står Sverige väldigt ensam. Det är väl Grönland och Belarus nu när de andra nordiska länderna svängt i frågan. Och i förlängningen är det den som avstår från försiktighetsprincipen som ska förklara varför, säger Kristoffer Tamsons.

Enceladus skrev:Klimatkrisen kan alltså bli fem gånger dödligare än coronapandemin. Varje år. Att i det här läget uppmuntra till mer biltrafik är helt oförsvarbart.

Fem gånger dödligare inom typ 80 år...lika dödlig inom 40 år... Utan att förringa klimatkrisen så kanske vi kan itu med pandemin i dag, och resten sen? Fast det är förstås jättebra om du kan avstå från onödiga resor även med bil redan i dag. Och att avstå från resor med exempelvis nattbuss gör ju gott för klimatet också. Du kan slå två kriser i en smäll om du vill. :D
Användarvisningsbild
Hans Wibacke

Inläggav Enceladus » tis 18 aug, 2020 9:01

Hans Wibacke skrev:Till syvende och sist är det alltså Tamsons fel alltihop, och därför behöver vi inte besvära oss med att göra uppoffringar, inte besvära oss med att ta eget ansvar?

Jag tycker förstås att SL borde erbjuda så mycket kollektivtrafik som möjligt. Men det finns en gräns för hur stort utbud som kan erbjudas. Till slut måste man inse: Det är inte utbudet som måste anpassas till efterfrågan, det är efterfrågan som måste anpassas till utbudet! Men det är just det som är lite för jobbigt - att behöva pausa sitt vanliga sätt att leva. Lättare då att köra på mer eller mindre som vanligt - business as usual - och skylla på andra. Kristoffer Tamsons exempelvis.

Det förvånar mig inte att innerstadsbor med flera vill behålla sin privilegierade ställning, men är det inte uppenbart att den konservativa trafikpolitiken har orsakat onödig trängsel utanför rusningstid? Det är ju inte så lätt att anpassa efterfrågan till utbudet i nybyggnationsområden...

Visst finns det starka krafter som gör allt för att hålla bostadspriserna uppe, men det här börjar nästan bli löjligt. Kan skribenten ge ett exempel på en annan stad som inte anpassar utbudet till efterfrågan, oavsett om syftet är att minska bostadsbyggandet eller något annat?

Hans Wibacke skrev:Eget ansvar är inte avhängigt vad andra gör och inte gör. Vill man inte göra uppoffringar under pandemin, hittar man argument för att rättfärdiga sin bristande karaktär.

Politiker har också ett ansvar. Det är exempelvis oförsvarbart att under pandemin fortfarande inte anpassa utbudet till efterfrågan, oavsett vilket syfte Tamsons har.

Hans Wibacke skrev:Fem gånger dödligare inom typ 80 år...lika dödlig inom 40 år... Utan att förringa klimatkrisen så kanske vi kan itu med pandemin i dag, och resten sen? Fast det är förstås jättebra om du kan avstå från onödiga resor även med bil redan i dag. Och att avstå från resor med exempelvis nattbuss gör ju gott för klimatet också. Du kan slå två kriser i en smäll om du vill. :D

Inte om alternativet är att köra bil. Klimatkrisen är ett större hot mot mänskligheten än coronapandemin, punkt slut.
Enceladus

Inläggav TKO » tis 18 aug, 2020 13:12

Om det vore ett viktigt politiskt ämbete att vara ordförande för trafiknämnden i Region Stockholm hade det varit omöjligt - eller politiskt självmord - att så tydligt uttrycka sin personliga uppfattning i en så kontroversiell fråga utan att ha stöd av vare sej nämnden eller sitt parti. Nu är det väl bara vi på detta forum som fäster nån vikt vid vad Tamsons säger, och det är nog tur för honom... eller får vi snart se 'lille uffe' ansluta sej till 'jimmielinjen' - det skulle i så fall inte vara första gången han leker följa jimmie!
Jag börjar inse att jag haft allt för höga tankar om herr T, eller så överreagerar jag.

Olämpligt beteende är det i alla fall - ska vi skylla på ungdomligt oförstånd?

resonerar
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav Harald » tis 18 aug, 2020 15:21

Det var värst. Har det blivit kontroversiellt att bära munskydd? Kanske rentav ett tecken på högerextremism? I så fall är vi illa ute för då har högerextremismen tagit över nästan hela världen. Till och med Folkhälsomyndighetens GD börjar vackla. Kanhända blir Årsta den munskyddsfria demokratins sista bastion. Allvarligt talat så är det lite fånigt att jämföra munskydd med foliehatt. Även om forskningsresultaten inte är entydiga så finns det vetenskapligt stöd för att munskydd kan ha en effekt och munskydd rekommenderas av myndigheter i många länder. Foliehatt är uteslutande en produkt av okunniga personers fantasi. Men det är klart, ska man alltid likt Grönköpings Veckoblad stå på regeringens sida hur fel den än har så hamnar man kanske i den positionen. Referenserna till "jimmie" är ju också fåniga. Det är argument av typen "Hitler var vegetarian".
Harald

Inläggav LÅ1 » tis 18 aug, 2020 16:33

Hans Wibacke skrev:Personligen skulle jag dock dra mig för att använda ett munskydd med flamingor på.

En lagom leende mun skulle sitta bra som mönster. Helst då med hudfärgad bakgrund. (Jag är medveten om att hudfärg kan variera.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1

Inläggav Hans Wibacke » tis 18 aug, 2020 18:35

LÅ1 skrev:
Hans Wibacke skrev:Personligen skulle jag dock dra mig för att använda ett munskydd med flamingor på.

En lagom leende mun skulle sitta bra som mönster. Helst då med hudfärgad bakgrund. (Jag är medveten om att hudfärg kan variera.)

Jag tror mer på ett mönster som skrämmer bort folk så att ingen kommer nära. I och för sig är min naturliga uppsyn sur och butter så ett leende skulle i alla fall skrämma dom som känner mig. Nåväl, det får väl bli vad det bli - om det blir nåt. Men ett munskydd av fyralagers bomullstyg med Mårran på skulle sitta fint. Får väl sy ett själv kanske. Nåt ska man ju göra när man håller sig hemma och har lite småtråkigt.

Karolinska Institutet: Munskydd av tyg kan minska smittspridningen av sars-cov-2

Karolinska Institutet skrev:De material som visade sig skydda bäst var muslin, bomull och flanell, helst i tre till fyra lager, och med en trådtäthet av minst 100 TPI (trådar per tum). I detta utförande kunde vissa munskydd av tyg minska partikelspridning i samma omfattning som medicinska munskydd.
Användarvisningsbild
Hans Wibacke

Inläggav Hechtwagen » tis 18 aug, 2020 19:32

dr Cassandra Nojdh skrev:
TKO skrev:Bild

/TKO

Ja, numera är det väl bara Anders Tegnell och folkförvillaren doc. Lars Breimer som inte tror att munskydd/andningsskydd hjälper:
Ingenjörn vill väl inte ansluta sig till dessa farbröder? Här är i alla fall mer info om detta; https://www.svt.se/nyheter/inrikes/det- ... r-munskydd

Själv ansluter jag mig gärna till foliehattarna, då jag alltid har andningsskydd (minst klass FFP2) när jag någon gång måste gå in i någon butik. Kollektivtrafiken undviker jag helt, speciellt sedan jag (ve och fasa) införskaffat ett mindre, eldrivet fordon.

Du får nog definiera "hjälper", räcker en dokumenterad minskning av smittspridningen med någon enstaka procent för att du anser att munskydd "hjälper"?
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Inläggav dr Cassandra Nojdh » ons 19 aug, 2020 9:28

Hechtwagen skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:
TKO skrev:

/TKO

Du får nog definiera "hjälper", räcker en dokumenterad minskning av smittspridningen med någon enstaka procent för att du anser att munskydd "hjälper"?

Näru, jag behöver inte "definiera" någonting. Det är hr. Gädda som har att styrka påståendet "en dokumenterad minskning av smittspridningen med någon enstaka procent" har någon som helst relevans. Det är förstås den israeliska studien som är uppe och steppar, vilket har fått folkförvillaren Agnes Wold att bli "så trött": https://www.expressen.se/gt/professor-a ... r-sa-trott

Hon har ju också tidigare förnekat betydelsen av luftburen smitta, och avfärdat den med "jättelarvigt". Däremot kan man ju se att se att en annan förnekare, professor Jonas Ludvigsson tänkt om något, jämfört med farsgubben Johnny: https://www.svd.se/professor-vart-att-t ... -i-t-banan
T.o.m. FHM verkar, som påpekats ovan vackla något: https://www.svt.se/nyheter/fhm-kan-info ... m-munskydd
Under alla förhållanden torde det inte bli fråga om annat än rekommendationer, i Sverige saknas såvitt jag förstår juridiska möjligheter att besluta om tvång i frågan.

Det råder som vanligt ingen konsensus inom forskarvärlden, och då förordar i alla fall undertecknad och hr. regionrådet Tamsons försiktighetsprincipen. Att ingenjör Ohlsson då utnämner oss till foliehattar saknar betydelse. Ingenjör Ohlssons senaste inlägg var för övrigt, vilket ingenjör Nordius på sitt välavvägda sätt påpekar, ett riktigt lågvattenmärke. Dessutom har de flesta inte förstått skillnaden mellan munskydd och andningsskydd, vilket visas av förvirringen i en del av de nyhetsinslag som jag citerat här. Munskydden syftar i första hand till att minska risken för att att asymptomatiska eller presymptomatiska (super)spridare ska smitta sin omgivning i trånga miljöer.
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh ons 19 aug, 2020 18:35, redigerad totalt 1 gång.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav dr Cassandra Nojdh » ons 19 aug, 2020 9:30

PS. Hr. regionrådet Tamsons har faktiskt munskydd i andra mönster också:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... rav-hos-sl
dr Cassandra Nojdh

Inläggav Hechtwagen » tor 20 aug, 2020 3:05

Att minska sitt resande i kollektivtrafiken med tio procent har sannolikt större effekt än att bära munskydd. Att bära munskydd vid de återstående resorna har sannolikt mindre effekt än att avstå var tionde resa men många bäckar små...
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Inläggav 1 » tor 20 aug, 2020 11:34

Jösses! Här går det undan; Landstingsråd, Regionråd och nu även Trafikborgarråd

Snacka om att sitta på alla stolar. Eller har jag missat något .... ? :shock:

Undrar / Lena
Trafikborgarrådet-Tamsons.jpg
Trafikborgarrådet-Tamsons.jpg (59.79 KiB) Visad 836 gånger
Användarvisningsbild
1

Inläggav TKO » fre 21 aug, 2020 12:17

1 skrev:Jösses! Här går det undan; Landstingsråd, Regionråd och nu även Trafikborgarråd

Snacka om att sitta på alla stolar. Eller har jag missat något .... ? :shock:

Undrar / Lena
Trafikborgarrådet-Tamsons.jpg

Jag rekommenderar den värderade nummer ett att sluta läsa "tidningen" - som DN visst kallas i medelklasskretsar!

/TKO
TKO

Inläggav TKO » fre 21 aug, 2020 12:27

Harald skrev:Det var värst. Har det blivit kontroversiellt att bära munskydd? Kanske rentav ett tecken på högerextremism? I så fall är vi illa ute för då har högerextremismen tagit över nästan hela världen. Till och med Folkhälsomyndighetens GD börjar vackla. Kanhända blir Årsta den munskyddsfria demokratins sista bastion. Allvarligt talat så är det lite fånigt att jämföra munskydd med foliehatt. Även om forskningsresultaten inte är entydiga så finns det vetenskapligt stöd för att munskydd kan ha en effekt och munskydd rekommenderas av myndigheter i många länder. Foliehatt är uteslutande en produkt av okunniga personers fantasi. Men det är klart, ska man alltid likt Grönköpings Veckoblad stå på regeringens sida hur fel den än har så hamnar man kanske i den positionen. Referenserna till "jimmie" är ju också fåniga. Det är argument av typen "Hitler var vegetarian".

Tamsons får gärna bära munskydd om han tror att han är smittospridare - fast då skall han ju helt inte ge sej ut i kollektivtrafiken...

Men den som läser artikeln ser att han uppmanar "fler" att bära munskydd. Gör han det som privatpersonen Kristoffer Tamsons är det tämligen ointressant - han är ju knappast expert inom området. Uttalar han sej däremot som TRAFIKREGIONRÅD så bör han antingen få nämnden att ställa sej bakom denna rekommendation eller avgå. Så fungerar en demokrati!

För övrigt har jag alltid varit misstänksam mot vegetarianer!

(Att mitt ursprungsinlägg inte var helt allvarligt menat trodde jag alla skulle förstå - men i debatten för/mot Tegnell och andra "folkförvillare" verkar humor och ironi vara komponenter som helt försvunnit. Att påpeka att SD - och förmodligen snart även KD - ställer sej på munskyddsförespråkarnas sida är inte "fånigt", ställningstagandet beror ju inte på att det finns smittskyddsexpertis på partikanslierna utan på att man vill profilera sej mot regeringspartierna.)

/TKO
TKO

Nästa

Återgå till Allmänt om lokaltrafik