[Stockholm] Förändras bussresandet för alltid nu?

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Re: [Stockholm] Förändras bussresandet för alltid nu?

Inläggav M224 » tor 27 aug, 2020 20:20

Räcker med att åka till Oslo eller Köpenhamn (linje 5C) för att man ska kunna stiga på genom alla dörrar.
Framtidssträvare - båkåtsträvare undanbedes!
Användarvisningsbild
M224

Inläggav Lennart Petersen » tor 27 aug, 2020 20:44

Magnus Ahltorp skrev:På de ställen i Tyskland jag har åkt mycket kollektivtrafik är det stickprovsbaserad kontroll av biljetter i spårtrafiken, men tror man att det går att gå på bussen utan att visa biljett så tror man fel. Jag vet inte om det här är för att det helt enkelt är lättare att låta alla passera föraren på en buss, men Tyskland tas ju ofta som exempel på att det går att ha öppna spärrlinjer. Finns det ställen i Tyskland där det är påstigning utan visering på bussar?

Berlin hade det tidigare men avskaffade det efter att det konstaterats mycket fuskåkande.
Dock gällde detta på dagtid, på sen kvällstid var det alltid påstigning vid föraren.
Och i övrigt är det ju öppna spärrlinjer (finns markering i golvet där spärren anses gälla och man ska ha giltig biljett) men man har täta kontroller och ofta är dom civilklädda. Typ dam med shoppingväska stiger på tåget, så drar hon upp en legitimation och säger att det är kontroll och det är bara att visa giltig biljett.
Lennart Petersen

Inläggav LÅ1 » tor 27 aug, 2020 21:18

Lennart Petersen skrev:
Magnus Ahltorp skrev:På de ställen i Tyskland jag har åkt mycket kollektivtrafik är det stickprovsbaserad kontroll av biljetter i spårtrafiken, men tror man att det går att gå på bussen utan att visa biljett så tror man fel. Jag vet inte om det här är för att det helt enkelt är lättare att låta alla passera föraren på en buss, men Tyskland tas ju ofta som exempel på att det går att ha öppna spärrlinjer. Finns det ställen i Tyskland där det är påstigning utan visering på bussar?

Berlin hade det tidigare men avskaffade det efter att det konstaterats mycket fuskåkande.
Dock gällde detta på dagtid, på sen kvällstid var det alltid påstigning vid föraren.
Och i övrigt är det ju öppna spärrlinjer (finns markering i golvet där spärren anses gälla och man ska ha giltig biljett) men man har täta kontroller och ofta är dom civilklädda. Typ dam med shoppingväska stiger på tåget, så drar hon upp en legitimation och säger att det är kontroll och det är bara att visa giltig biljett.

Min erfarenhet, som är rätt många år gammal just nu, är att bussförarna i Berlin inte brydde sig att kolla biljetterna.
I Hamburg införde man påstigning genom framdörren kvällstid för att föraren skulle ha koll på vilka han fick med sig på bussen.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1

Inläggav Magnus Ahltorp » fre 28 aug, 2020 8:41

Hans Wibacke skrev:(Jag skulle gärna se civilklädda kontrollanter, men det är en annan fråga.)

Jag har blivit kontrollerad av civilklädda kontrollanter i tunnelbanan.
Magnus Ahltorp

Inläggav Hans Wibacke » fre 28 aug, 2020 17:49

Magnus Ahltorp skrev:
Hans Wibacke skrev:(Jag skulle gärna se civilklädda kontrollanter, men det är en annan fråga.)

Jag har blivit kontrollerad av civilklädda kontrollanter i tunnelbanan.

Det har jag också. Exakt en gång hittills under min livstid. Men en gång är ingen gång, typ. Det borde vara det normala, i mitt tycke.
Användarvisningsbild
Hans Wibacke

Föregående

Återgå till Allmänt om lokaltrafik