Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Hellqvist skrev:Jag skulle gärna byta ut "mina" ledbussar på 160 som har landsvägsinredning mot kort-vagnar med så mycket flex-yta som det bara gick att få in. Sitter ändå aldrig, lättare att sprida ut sig etc.
M224 skrev:Men du kanske föredrar landsbygdsbussar i stan med 1-1-1 dörrar o en barnvagsplats?
Diripsi skrev:M224 skrev:Men du kanske föredrar landsbygdsbussar i stan med 1-1-1 dörrar o en barnvagsplats?
Vilka dumheter.
M224 skrev:Diripsi skrev:M224 skrev:Men du kanske föredrar landsbygdsbussar i stan med 1-1-1 dörrar o en barnvagsplats?
Vilka dumheter.
Vad vill du ha då? Det är ju uppenbart att du är anti mot stadsbussar.
M224 skrev:SLs entreprenörer struntar fullständigt i om bussarna de köper in är lämpliga eller inte. Ett ex är alla ledbussar på 172, 173, 179 mfl som har regionalstandard med en barnvagnsplats. Det viktigaste i SL trafiken är att bussarna har bälten, läslampor och hatthyllor. Inte att de är anpassade för de linjer de går på. Samma sak gäller alla boggibussar som går på linjer i ytterstadsmiljö som ex 133, 145, 147, 515 för att nämna några.
Hellqvist skrev:Nej, visst är det så, men du menade på att de går väldigt lätt belastade på 160 och jag håller med att så är fallet under stora delar av dygnet. Jag skulle alltså gärna byta bort ledbussarna mot mindre bussar vilket ger en högre användningsgrad och helst med färre säten för att . De bussar som jag anser olämpliga att gå på en linje som bara tar 20 min från ena änden till den andra skulle med fördel gå på landsvägs-/motorvägslinjer då folk sitter längre perioder och har färre påstigande barnvagnar
M224 skrev:Eftersom jag åker 147 väldigt ofta så kan jag säga att om 8900 är en bra bussmodell för linjen så måste det bero på att folk gillar att stå att trängas... Men det är ju klart. Det är ju mest folk som kommer från landsbygden som bor i Stockholm numera och de känner väl sig hemma i landsbygdsbussar i stadstrafik.
Före 2002 existerande knappt landsbygdsbussar i SL trafiken men nu är precis överallt förutom i innerstan.
Enceladus skrev:M224 skrev:Eftersom jag åker 147 väldigt ofta så kan jag säga att om 8900 är en bra bussmodell för linjen så måste det bero på att folk gillar att stå att trängas... Men det är ju klart. Det är ju mest folk som kommer från landsbygden som bor i Stockholm numera och de känner väl sig hemma i landsbygdsbussar i stadstrafik.
Före 2002 existerande knappt landsbygdsbussar i SL trafiken men nu är precis överallt förutom i innerstan.
Det kan ju också vara så att många resenärer har sett hur låg standard det är på stadsbussarna. Har skribenten möjligtvis prövat att åka med någon av linjerna 135 och 143?
Sedan är linje 147 en väldigt speciell busslinje i och med att nästan alla hållplatser ligger nära någon tunnelbanestation på röda linjen. De som väljer att åka med linje 147 gillar i regel att åka buss.
M224 skrev:Den typ av bussar finns. Ex Keolis 715x och 716x. De har jag inget emot. Vanliga ledvagnar utan massa onödigt tjafs. Visst de bussarna kanske skulle fungera på stomlinjerna i innerstan.
Enceladus skrev:Hur stor andel sitt- respektive ståplatser bussarna ska ha är egentligen en annan fråga. Antingen betraktas linje 160 som en stadsbuss som linje 4 eller som en förortsbuss som linje 807.
M224 skrev:Eftersom jag åker 147 väldigt ofta så kan jag säga att om 8900 är en bra bussmodell för linjen så måste det bero på att folk gillar att stå att trängas...
M224 skrev:Före 2002 existerande knappt landsbygdsbussar i SL trafiken men nu är precis överallt förutom i innerstan.
Diripsi skrev:Dessa bussar är ju exakt likadana som stombussarna i innerstan, nästan inga normala sittplatser. Fattar inte varför du stör dig på bussar med bekväma säten. Vad är problemet?
Diripsi skrev:Före 2002 var det nästan bara höggolvsbussar med dörrställning 1-1-1 utanför innerstan. Det om något är väl "landsbygdsbussar"?
Omni skrev:Samtidigt håller man på Svensk Kollektivtrafik på att analysera hur reseflödet ser ut och det kan bli aktuellt att dra in linjer på en del ställen, för att istället lägga resurserna på andra linjer.
Bussmagasinet skrev:– Går det inte att undvika trängsel och social distansering rekommenderar världshälsoorganisationen WHO att munskydd kan användas i exempelvis kollektivtrafiken. Det är också en linje som stöds av nära nog hela vår omvärld. Det blir mer och mer tydligt att munskydd kan ha en effekt, men det är inte första åtgärden, inte heller den andra. Det är dock en åtgärd, säger Kristoffer Tamsons.
Återgå till Allmänt om lokaltrafik
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster