[Sthlm] Slussenkostnaderna skenar - dags för damage control?

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

[Sthlm] Slussenkostnaderna skenar - dags för damage control?

Inläggav Odd » fre 17 jul, 2020 22:52

Det har väl inte undgått någon som är intresserad av Slussenbygget i Stockholm att kostnaderna skenat för flera av delprojekten. Ett av dom är bussterminalen i berget. Kostnaderna fortsätter att stiga.

Man kan bland annat läsa om det i Svenska Dagbladet i dag: https://www.svd.se/sa-kunde-kostnaderna-for-slussen-skena-ivag

Men, hur lång tid skall man skyffla in pengar i ett svart hål innan man sätter stopp, utvärderar situationen, accepterar att hittillsvarande kostander är delvis bortkastade och tar nya tag i problemet. Är det skillnad på om ett privat företag investerar pengar i något som har skenande kostnader, mot om det är ett offentligt finansierat projekt? I detta fall kan man tänka sig att det byggs en betydligt billigare och bättre terminal i ytläge vid Nacka Forum, dit tunnelbanan planeras att gå så småningom. Det finns exempelvis enorma parkeringsytor som skulle kunna vara bussterminal på ett våningsplan till, och kanske skulle det bli billigare att förlänga tunnelbanan något för att nå terminalen och skapa en bra direktomstigning mellan tåg och buss.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4828
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: [Sthlm] Slussenkostnaderna skenar - dags för damage cont

Inläggav BSB101 » lör 18 jul, 2020 2:03

Slussen kommer bli ett svart hål ekonomisk, så håll i plånboken ni som bor i kommunen. Generellt kommer man behöva se över resandet med kollektivtrafiken då alltfler kommer arbeta hemifrån.
BSB101
 
Inlägg: 2471
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: [Sthlm] Slussenkostnaderna skenar - dags för damage cont

Inläggav Harald » lör 18 jul, 2020 7:54

Det hjälper ju inte att hålla i plånboken när den som vill åt den har tvångsmedel att ta till. Ett gammalt folkligt talesätt är att man inte ska kasta bra pengar efter dåliga. Det verkar inte ha gått in i offentlig verksamhet. Där är inställningen snarare "vi har lagt så mycket pengar på det här så nu måste vi fortsätta" snarare än "vi har redan lagt för mycket pengar på det här så nu lägger vi ned". Det går förstås inte att stoppa hela Slussen-projektet. Man har ju rivit det som fanns så man måste bygga upp något igen, men det kan finnas delar som går att ta bort. Privata företag är inte alltid så bra på att hålla i pengarna heller, men lite bättre är de nog. De måste ju i alla fall prestera något för att få in pengar och kan inte bara hämta mera pengar från skattebetalarna.
Senast redigerad av Harald lör 18 jul, 2020 11:04, redigerad totalt 1 gång.
Harald
 
Inlägg: 8126
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: [Sthlm] Slussenkostnaderna skenar - dags för damage cont

Inläggav Karsten » lör 18 jul, 2020 8:00

Nu när Birka lägger ner kan man kanske få loss lite mer yta i anslutning till nuvarande tillfälliga terminal fram tills dess tunnelbanan är klar?
Användarvisningsbild
Karsten
 
Inlägg: 1450
Blev medlem: mån 13 sep, 2004 22:54
Ort: Österåker - mer än bara en anstalt!

Re: [Sthlm] Slussenkostnaderna skenar - dags för damage cont

Inläggav Enceladus » lör 18 jul, 2020 11:34

BSB101 skrev:Slussen kommer bli ett svart hål ekonomisk, så håll i plånboken ni som bor i kommunen. Generellt kommer man behöva se över resandet med kollektivtrafiken då alltfler kommer arbeta hemifrån.


Resandet med kollektivtrafiken verkar återhämta sig snabbt. Exempelvis hade Taipeis tunnelbana cirka 90 procent av förra årets resande i juni. Det är tvärtom sannolikt att resandet med kollektivtrafiken ökar på sikt i och med alla åtgärder som görs för att minska biltrafiken, även om Sverige ligger efter många andra länder på det här området. Emellertid är det troligt att resandet sprids ut, vilket innebär att kollektivtrafiken antingen blir billigare eller får bättre standard (mindre trängsel).

Detta har väl dock inte särskilt mycket att göra med den gigantiska Slussenterminalen? Slussenbygget är ett politiskt prestigeprojekt. Det är en engångsföreteelse. Jämför till exempel med ombyggnaden av bussterminalen i Gullmarsplan. Ingen gigantisk terminal där inte, trots att Slussen avlastas av den nya tunnelbanan och Gullmarsplan gör det inte.
Enceladus
 
Inlägg: 5308
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23


Återgå till Allmänt om lokaltrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster