"Svårare att pendla för den med lägre inkomst"

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Re: "Svårare att pendla för den med lägre inkomst"

Inläggav Diripsi » sön 12 jul, 2020 12:38

Enceladus skrev:
Hans Wibacke skrev:
Enceladus skrev:Underskatta inte heller högskolors behov av nattliga förbindelser.

Överskatta inte högskolors behov av nattliga förbindelser... Att det finns studenter som är ute på nätterna må väl vara hänt, men det har inget med högskolornas behov. Lokalerna är väl stängda på nätterna? (Som jag minns det satt vi studenter hemmavid nattetid och pluggade inför tentorna. Eller vi och vi...vi som ville ha höga betyg i alla fall.)


Naturligtvis är högskolornas lokaler (t.ex. datorsalar och skolsalar) tillgängliga för studenter dygnet runt. Både grupparbeten och individuella studier sker på nätter.

Vilken högskola gäller det? Inte Södertörns högskola i alla fall, där är det öppet 6-24
https://www.sh.se/samverka--mot-soderto ... oppettider
Diripsi
 
Inlägg: 252
Blev medlem: tor 16 maj, 2019 13:11

Re: "Svårare att pendla för den med lägre inkomst"

Inläggav Enceladus » sön 12 jul, 2020 12:54

Diripsi skrev:
Enceladus skrev:Naturligtvis är högskolornas lokaler (t.ex. datorsalar och skolsalar) tillgängliga för studenter dygnet runt. Både grupparbeten och individuella studier sker på nätter.

Vilken högskola gäller det? Inte Södertörns högskola i alla fall, där är det öppet 6-24
https://www.sh.se/samverka--mot-soderto ... oppettider


Nu är det speciella tider, men det är möjligt att Södertörns högskola aldrig har haft öppet dygnet runt på grund av den usla nattrafiken. Det är vad jag menar med att kollektivtrafiken begränsar förorternas potential. Teknis har i alla fall öppet dygnet runt i normala tider. Behovet finns alltså.

Menar signaturen "Hans Wibacke" möjligtvis att alla attraktiva högskolor ska finnas i Stockholms innerstad? Då behöver skribenten inte oroa sig. Med Moderaterna vid makten kommer Flemingsberg aldrig att få möjligheten att utmana innerstan.
Enceladus
 
Inlägg: 5297
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: "Svårare att pendla för den med lägre inkomst"

Inläggav Hans Wibacke » sön 12 jul, 2020 13:55

Enceladus skrev:Menar signaturen "Hans Wibacke" möjligtvis att alla attraktiva högskolor ska finnas i Stockholms innerstad? Då behöver skribenten inte oroa sig. Med Moderaterna vid makten kommer Flemingsberg aldrig att få möjligheten att utmana innerstan.

Jag menar inte att "alla attraktiva högskolor ska finnas i Stockholms innerstad". Fast var högskolorna ligger är i och för sig bara en del av ekvationen. Oavsett var högskolorna ligger så beror transportbehovet också på var studenterna bor. Hursomhelst, jag påstår att behovet av kollektivtrafik till/från högskolorna på natten är försumbart. Eventuella sammankomster nattetid är ju helt och hållet något som studenterna själva i så fall kommer överens om.

Rapportförfattarna skrev:En viktig förklaring till att kollektivtrafiken fungerar så väl för den här gruppen är att de unga arbetssökande och studerande har få måsten i vardagen, de har till exempel få tider de behöver passa. De arbetar inte, har inga små barn eller ansvar för hushållet. Om de missar bussen eller blir försenade får det inte så stora konsekvenser.

Ärligt talat så har jag inte råkoll på studielivet längre. Det var cirka 20 år sedan jag studerade vid KTH (Haninge/Kista/Södertälje) och Södertörns högskola (Flemingsberg). Då fanns i alla fall inget behov av att hålla till i lokalerna på nätterna (om det ens var möjligt). Behovet av tillgång till skolans datorer var gissningsvis större på den tiden (då få studenter ägde en bärbar dator och internetuppkopplingen hemifrån gjordes uppringt...). Jag antar att dagens studenter är mer "rörliga" och således inte måste ägna nätterna åt "grupparbeten och individuella studier" i skolans lokaler.

För övrigt tror jag att det ligger i högskolornas intresse att motverka att studenterna ägnar nätterna åt annat än återhämtning.
Senast redigerad av Hans Wibacke sön 12 jul, 2020 17:09, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Hans Wibacke
 
Inlägg: 695
Blev medlem: lör 22 aug, 2009 18:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: "Svårare att pendla för den med lägre inkomst"

Inläggav Lennart Petersen » sön 12 jul, 2020 16:58

Enceladus skrev:[q

Menar signaturen "Hans Wibacke" möjligtvis att alla attraktiva högskolor ska finnas i Stockholms innerstad? Då behöver skribenten inte oroa sig.

Jag uppfattar nog Hans Wibacke som en verklig person, inte en signatur. Men flertalet (?) här gömmer sig ju under mer eller mindre mystiska alias.
Senast redigerad av Lennart Petersen sön 12 jul, 2020 17:28, redigerad totalt 1 gång.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 2260
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53

Re: "Svårare att pendla för den med lägre inkomst"

Inläggav daniel_s » sön 12 jul, 2020 17:20

Lennart Petersen skrev:Jag uppgattar nog Hans Wibacke som en verklig person, inte en signatur. Men flertalet (?) här gömmer sog ju under mer eller mindre mystiska alias.


Oavsett om man heter Hans eller Lennart eller Daniel eller Erik eller något annat så råder det aldrig något 1:1-förhållande mellan fysisk person och användarnamn. Det finns givetvis många användarnamn som i praktiken endast används av en enda fysisk person, men det finns inte heller då några garantier för att de påståenden som en sådan användare gör i forumet är representativa för motsvarande person.
daniel_s
 
Inlägg: 12486
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: "Svårare att pendla för den med lägre inkomst"

Inläggav Lennart Petersen » sön 12 jul, 2020 17:41

daniel_s skrev:
Lennart Petersen skrev:Jag uppgattar nog Hans Wibacke som en verklig person, inte en signatur. Men flertalet (?) här gömmer sog ju under mer eller mindre mystiska alias.


Oavsett om man heter Hans eller Lennart eller Daniel eller Erik eller något annat så råder det aldrig något 1:1-förhållande mellan fysisk person och användarnamn. Det finns givetvis många användarnamn som i praktiken endast används av en enda fysisk person, men det finns inte heller då några garantier för att de påståenden som en sådan användare gör i forumet är representativa för motsvarande person.

Oavsett hur det förhåller sig i saken, den som skriver i eget namn är ingen signatur.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 2260
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53

Re: "Svårare att pendla för den med lägre inkomst"

Inläggav Enceladus » sön 12 jul, 2020 20:06

Hans Wibacke skrev:Jag menar inte att "alla attraktiva högskolor ska finnas i Stockholms innerstad". Fast var högskolorna ligger är i och för sig bara en del av ekvationen. Oavsett var högskolorna ligger så beror transportbehovet också på var studenterna bor. Hursomhelst, jag påstår att behovet av kollektivtrafik till/från högskolorna på natten är försumbart. Eventuella sammankomster nattetid är ju helt och hållet något som studenterna själva i så fall kommer överens om.


Transportbehovet beror också på hur studenterna bor. På grund av bostadsbristen är det inte ovanligt att studenter bor tillsammans med kompisar eller familj. Således har alla inte förutsättningar för att studera hemma, speciellt inte i grupp. Behovet av nattliga transporter från högskolorna har nog ökar rejält i och med hur svårt det är att få en bostad nuförtiden. Det finns i alla fall högskolor som gör bedömningen att det är värt att ha vakter för att studenter ska kunna arbeta där på nätterna. Men då måste det finnas nattrafik.

Innan skribenten återigen föreslår taxi vill jag uppmärksamma att alla har inte råd med en (vit) taxi. Jag medger dock att det är lätt hänt att innerstadsbor lever i en bubbla.
Enceladus
 
Inlägg: 5297
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: "Svårare att pendla för den med lägre inkomst"

Inläggav ADDE » sön 12 jul, 2020 21:01

Lennart Petersen skrev:
daniel_s skrev:
Lennart Petersen skrev:Jag uppgattar nog Hans Wibacke som en verklig person, inte en signatur. Men flertalet (?) här gömmer sog ju under mer eller mindre mystiska alias.


Oavsett om man heter Hans eller Lennart eller Daniel eller Erik eller något annat så råder det aldrig något 1:1-förhållande mellan fysisk person och användarnamn. Det finns givetvis många användarnamn som i praktiken endast används av en enda fysisk person, men det finns inte heller då några garantier för att de påståenden som en sådan användare gör i forumet är representativa för motsvarande person.

Oavsett hur det förhåller sig i saken, den som skriver i eget namn är ingen signatur.

Har vi inte haft denna diskussion förut?
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1811
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Högalid

Re: "Svårare att pendla för den med lägre inkomst"

Inläggav Hans Wibacke » sön 12 jul, 2020 23:06

Enceladus skrev:På grund av bostadsbristen är det inte ovanligt att studenter bor tillsammans med kompisar eller familj. Således har alla inte förutsättningar för att studera hemma, speciellt inte i grupp. Behovet av nattliga transporter från högskolorna har nog ökar rejält i och med hur svårt det är att få en bostad nuförtiden.

Att studenter delar bostad med kompisar eller familj är definitivt inget nytt fenomen. Att studenter uppsöker högskolornas lokaler för studier - i grupp eller enskilt - är heller inget nytt fenomen. Och detta oavsett bostadssituation. Men varför skulle bostadsbristen nu helt plötsligt skapa ett behov av att använda lokalerna nattetid? Det finns ingen logik i ditt påstående. Studenterna har väl fortfarande samma behov av sömn som tidigare? När sover dom? (Ja, under föreläsningarna, jag vet...men ändå.) Du måste ha blivit snurrig i bollen av sömnbrist. :D

Den rapport som föranledde dig att starta den här tråden tar hursomhelst inte upp nattrafik över huvud taget. Jag medger dock att det är lätt hänt att nattugglor lever i en bubbla.
Användarvisningsbild
Hans Wibacke
 
Inlägg: 695
Blev medlem: lör 22 aug, 2009 18:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: "Svårare att pendla för den med lägre inkomst"

Inläggav NerdBoy » mån 13 jul, 2020 5:27

Enceladus skrev:Nu är det speciella tider, men det är möjligt att Södertörns högskola aldrig har haft öppet dygnet runt på grund av den usla nattrafiken. Det är vad jag menar med att kollektivtrafiken begränsar förorternas potential. Teknis har i alla fall öppet dygnet runt i normala tider. Behovet finns alltså.


Nu överdriver du som vanligt nattrafikens betydelse. Under min tid som student var det flera KTH-institutioner som valde att dra ner på öppettiderna, dels p g a omfattande stölder/skadegörelse i datorsalarna, dels p g a hemlösa studenter som sov i lokalerna.
Användarvisningsbild
NerdBoy
 
Inlägg: 5610
Blev medlem: lör 14 aug, 2004 9:01

Re: "Svårare att pendla för den med lägre inkomst"

Inläggav Enceladus » mån 13 jul, 2020 7:55

Hans Wibacke skrev:
Enceladus skrev:På grund av bostadsbristen är det inte ovanligt att studenter bor tillsammans med kompisar eller familj. Således har alla inte förutsättningar för att studera hemma, speciellt inte i grupp. Behovet av nattliga transporter från högskolorna har nog ökar rejält i och med hur svårt det är att få en bostad nuförtiden.

Att studenter delar bostad med kompisar eller familj är definitivt inget nytt fenomen. Att studenter uppsöker högskolornas lokaler för studier - i grupp eller enskilt - är heller inget nytt fenomen. Och detta oavsett bostadssituation. Men varför skulle bostadsbristen nu helt plötsligt skapa ett behov av att använda lokalerna nattetid? Det finns ingen logik i ditt påstående. Studenterna har väl fortfarande samma behov av sömn som tidigare? När sover dom? (Ja, under föreläsningarna, jag vet...men ändå.) Du måste ha blivit snurrig i bollen av sömnbrist. :D

Den rapport som föranledde dig att starta den här tråden tar hursomhelst inte upp nattrafik över huvud taget. Jag medger dock att det är lätt hänt att nattugglor lever i en bubbla.


Det har alltid funnits ett behov av att använda lokalerna nattetid, och den möjligheten har väl alltid funnit på innerstans större högskolor. Nu är dock bostadsbristen värre än någonsin och därför är rimligen även behovet större. Numera anses behovet vara så stort att högskolorna bekostar vakter för att studenterna ska ha denna möjlighet.

Tillbaka till kollektivtrafiken: Varför inte låta efterfrågan styra utbudet? Testa att köra linje 172 på nätterna och kolla hur många som använder förbindelsen. Jag är ganska säker på att den blir populärare än en del andra linjer som har nattrafik.

Tillbaka till särbehandlingen av Stockholms innerstad: Varför har linje 96 högre turtäthet än linje 791 med mindre än hälften så många resenärer? Jag har ställt denna fråga många gånger, men aldrig fått ett bra svar. Visst, en skribent svarade att "stadstrafik" kräver högre turtäthet än "förortstrafik", men vad är det för sorts förklaring?
Enceladus
 
Inlägg: 5297
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: "Svårare att pendla för den med lägre inkomst"

Inläggav TKO » mån 13 jul, 2020 13:15

Enceladus skrev:
Diripsi skrev:
Enceladus skrev:Naturligtvis är högskolornas lokaler (t.ex. datorsalar och skolsalar) tillgängliga för studenter dygnet runt. Både grupparbeten och individuella studier sker på nätter.

Vilken högskola gäller det? Inte Södertörns högskola i alla fall, där är det öppet 6-24
https://www.sh.se/samverka--mot-soderto ... oppettider


Nu är det speciella tider, men det är möjligt att Södertörns högskola aldrig har haft öppet dygnet runt på grund av den usla nattrafiken. Det är vad jag menar med att kollektivtrafiken begränsar förorternas potential. Teknis har i alla fall öppet dygnet runt i normala tider. Behovet finns alltså.

Menar signaturen "Hans Wibacke" möjligtvis att alla attraktiva högskolor ska finnas i Stockholms innerstad? Då behöver skribenten inte oroa sig. Med Moderaterna vid makten kommer Flemingsberg aldrig att få möjligheten att utmana innerstan.


Det där är bara skitsnack och fria fantasier.
I de fall "datorsalar" (finns sådana längre?) har dygnet-runt-öppet är knappast resandet till och från dessa så stort att det motiverar spårburen natttrafik.
När jag gick på Teknis (A76) hade vi elever tillgång till hela skolan dygnet runt - vi hade egna nycklar. Men på övriga sektioner var det inte så, där ägnade man sej väl mest åt att dricka pilsner på kvällar och nätter!

Signaturen "Enceladus" verkar helt ha tappat kontakt med verkligheten, natttrafiken - speciellt den förstärkta helgtrafiken - har nästan uteslutande till uppgift att frakta hem kroggäster och (till liten del) kroganställda. Samhällsnyttan är således troligen negativ!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 10284
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Föregående

Återgå till Allmänt om lokaltrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Magnus Ahltorp och 6 gäster